Keeping the old beasts alive

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » tors 2. feb 2012 22:12

Hej med jer!

Hvad gør man, hvis man nu stadig er super glad for sit efterhånden oldgamle Hafler forstærkersæt, men ikke har en dyt evne udi at udmåle og evt. udskifte komponenter i det bedagede udstyr?
Kan nogen herinde evt. anbefale en trustworthy elektronikhaj, som kan sætte oscilloskop og andet godt til både pre og power amp for at se om det gamle sæt stadig holder værdierne og ydeevnen?
Altså en gut som måske osse ville være villig til at svinge loddekolben om nødvendigt.
Der forefindes fine Hafler manualer og diagrammer, med meget præcis beskrivelse af komponenternes
værdier.
Det med udmålingen er vigtig, for jeg ved ikke om det bare er en grille jeg har fået, ved at læse om gamle
svedige elektrolytter her på forum....umiddelbart lyder sættet stadig fantastisk...både på de nye System Audio højttalere og igennem hovedtelefonforstærker/AKG K601.
Der er absolut ingen unødig støj eller unoder fra sættet...og det holder lyd i pænt lang tid efter man slukker..og dette gælder både pre og power amp......så det kan jo være at jeg nu bare har pisket det hele op i det rene hysteri?
Men det kan vel aldrig skade at måle apparaterne igennem og få vished?

Mange tak på forhånd :D

Mvh
Jesper
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2012 03:36

jeg plejer altid med ældre ting at foretage en to-trins diagnose inden jeg spiller:
måler DC (kan gøres med et billigt multimeter og er nemt)

derefter tager jeg svøb af, og visuelt kigger efter brændte modstande og evt. brændt PCB, samt elektrolytter der "bobler".
derudover fatter jeg altid en støvsuger og en fin, blød pensel - med støvsugeren i en aftand af 2-3 cm, børster jeg så støv af overalt. Støv varmeisolerer og eventuelle varmeproblemer kan derved undgås.

hvis sættet ikke har nogen unoder, ville jeg ikke frygte noget - men man kan tit få dyret "ned" og holde styr på tropperne, ved at måle og indstille DC - ihvertfald som kur mod hysteri ;)

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » fre 3. feb 2012 17:37

Mange tak for dit svar Søren!

Det med at lette på låget og afstøve komponenterne er kendt øvelse hos mig....i den forbindelse
kan jeg kun sige at alle komponenter ser sunde og hele ud...alle de sorte elektrolyttønder ligner noget
der lige er påloddet.
Poweramp'ens 2 prints - et i hver side - har som eneste flaw nogle brune mærker i printpladen, der hvor
nogle af komponenterne bliver ekstremt varme...men der har trods alt osse været power på i over to årtier, så det sætter jo nok sine spor...men alle printbaner ser meget sunde ud.

Hvis man nu vil måle de 15 volt spænding som du foreslår det...hvor skulle det så være...er der nogle "key-points" hvor man sætter multimetrets søgere på og måler?

mvh
Jesper
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2012 22:11

læs lidt om det her:
http://www.wikihow.com/Measure-DC-Offset

der er selvfølgelig bedre og mere udførlige gennemgange mange steder, men denne er punktlig og nem at forstå.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » lør 4. feb 2012 00:19

Ahhh hvor er det bare fantastisk at du lige stiller med sådan en brugbar og forståelig vejledning.
Tusind tak for hjælpen Søren!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » tors 15. mar 2012 20:25

Nå, bedst som man havde troen på at alt var godt, meldte spøgelset sig i det gamle Hafler forstærkersæt, i form af en pludseligt opstået fæl forvrængning i venstre kanal...noget var definitivt stået af og hurtigt blev det konstateret at det var effektforstærkeren som var syg.
Hvad så....købe nyt udstyr...nej jeg har altid været glad for mit Hafler sæt DH-100 + DH120 som i modificeret form har været mig trofast siden 80'erne...med god præcis og ærlig lyd.
Jeg fik derfor kontakt til en elektronik-guru, som helhjertet ville kigge på den syge patient og give nyt liv.
Han fik Carte Blanche til at skifte alle komponenter som var skredet i værdi i begge udgange med henblik på at gøre forstærkeren levedygtig i endnu 20 år. endvidere blev alle 3 elektrolytter og små transistorer skiftet på de to printkort i hver sin side af forstærkeren.
Den helt basale grund til forvrængningen var faktisk en Hitachi MosFet som var stået af...noget der ellers sker utroligt sjældent...som jeg har forstået det.
De transistorer er ikke dem der er flest af ude på markedet, men heldigvis købte jeg for 1 år siden en ramponeret donor-forstærker, som jeg selvfølgeligt havde leveret med ud til reparatøren...fra den nappede han en fungerende MosFet'er og afstemte at den matchede med sin partner i venstre side. Forstærkeren blev justeret ind efter alle kunstens regler og nu hvor jeg har den hjemme igen, spiller den med saft og kraft...og lyder bare supergodt igen.
Pointen i det her er vel bare at jeg er mere glad for at have fået mit Hafler-sæt kørende igen end bare at gå ind i en butik og købe noget nyt og kostbart.....Det forstærkersæt har en slags sjæl og derfor er det fedt at kunne holde dét kørende :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf Tube mania » tors 22. mar 2012 12:03

haflermicro skrev;
Den helt basale grund til forvrængningen var faktisk en Hitachi MosFet som var stået af...noget der ellers sker utroligt sjældent...som jeg har forstået det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Njahhh...det er ikke korrekt....deres sidste *salgs-dato* er udløbet...det begyndte for over 10 år siden og på det seneste er jeg stødt ind i flere stykker af den slags. At udskifte Hitachi MosFet med brugte vil jeg sammenligne med at udskifte defekte lytter med tilsvarende brugte. Men går det...så går det :o Der kan vist købes nye...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » tors 22. mar 2012 16:20

Hmm Tubemania...du har jo fuldkommen ret i at de MOSFET'er har rigtig mange år på bagen med op og nedkøling tusindvis af gange....og det lyder som om du har belæg for det du skriver :D .
Det som jeg bare har læst mig frem til på nettet er at disse transistorer kun meget sjældent gør vrøvl.
Omvendt handler det vel kun om at proppe 2 ny parrede sæt, hvis man altså kan finde 2 sæt nye QN112/J49 i samme kvalitet eller NOS Hitachi....véd du eventuelt hvor man skaffer sådan noget?
Jeg forstår det vel korrekt, at hvis der monteres nye MATCHEDE sæt, så skal der ikke justeres på forstærkerens
bias/balance?
Disse transistorer, har de definerede +/- poler eller er det ligegyldigt hvorledes de vender?...de Hitachi transistorer jeg er i besiddelse af, indikerer ikke dette tydeligt.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf mcs_5 » tors 22. mar 2012 17:35

haflermicro skrev:Jeg forstår det vel korrekt, at hvis der monteres nye MATCHEDE sæt, så skal der ikke justeres på forstærkerensbias/balance?

Forstærkeren skal altid justeres, når du skifter transistorer (næsten ligegyldigt hvilke). De nye du putter i vil aldrig være 100% identiske med de originale.

Disse transistorer, har de definerede +/- poler eller er det ligegyldigt hvorledes de vender?...de Hitachi transistorer jeg er i besiddelse af, indikerer ikke dette tydeligt.

De nye skal vende på samme måde som de gamle. Tag et billede inden du begynder at pille. Der er D, G og S "poler" på FETs - de skal vende rigtigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » tors 22. mar 2012 17:55

Tak for svar Mikkel!
De Hitachi'er som sidder i min Hafler sidder monteret i sokkel..når tranistoren er afmonteret fra soklen
har den kun 2 ben....passer vel ikke med din indikation af 3 poler...er det ikke på nyere Mosfet'er?
Disse er de gamle blikdåsetyper...http://www.sound-smith.com/fets/
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf mcs_5 » tors 22. mar 2012 18:58

haflermicro skrev:Tak for svar Mikkel!
De Hitachi'er som sidder i min Hafler sidder monteret i sokkel..når tranistoren er afmonteret fra soklen har den kun 2 ben....passer vel ikke med din indikation af 3 poler...er det ikke på nyere Mosfet'er?

En transistor med to ben er en diode :)

På TO-3 transistorer er huset det tredie ben. Hvis du kigger på bunden, kan du se at benene sidder tættere på den ene ende - så hvis du vender dem forkert, passer de ikke i soklerne.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Keeping the old beasts alive

Indlægaf haflermicro » tors 22. mar 2012 22:18

Oooohhh...I see!
Der kan man bare se...den havde jeg ikke fanget...monteringen af TO3 er jo dermed idiotsikret...og for uvidende amatører som mig helt ny viden!
Om man kalder komponenterne prinsesse toben, treben, diode, triode eller transistor...det fik jeg aldrig ind
på lystavlen....den fysiktime må jeg have været nede i byen efter slik :D
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster