Marantz 1090 med nyt liv

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Fredmarantz » lør 31. mar 2012 21:46

Hvis det er det, som sidder i nærmest små pletter på den store "led-delte" omskifter ting bagude til venstre på billedet, så tror jeg ikke, at du kan fjerne det uden at invitere ny oxidering til ret hurtigt. Du kan "stoppe" processen elelr forsinke den drastisk ved at "lukke overfladerne" med et strejf WD40 - Olie eller fedt. Hvis man "ørner" løs på det med div slibemidler - så fjerner du yderligere af overfladebehandlingen - og så ser det først flot ud - men oxideringen vender tilbage med større kraft.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 21:59

Det er blandt andet det, som vinduesrens ikke kunne tage. Jeg siger tusind tak for rådet Freddy, kan kontakt 61 bruges?
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf MDA » lør 31. mar 2012 22:15

knv skrev:Det er blandt andet det, som vinduesrens ikke kunne tage. Jeg siger tusind tak for rådet Freddy, kan kontakt 61 bruges?


Nej, du skal bruge et middel som danner en overflade for at beskytte mod yderligere rust/ir dannelse
Du kunne feks. tøre den af med lidt olie og en klud.
Altså de steder hvor der er rust/ir dannelser.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf MDA » lør 31. mar 2012 22:17

ohhh kontakt 61, fik åbenbart ikke det hele med da jeg læste dit indlæg, er der noget smøre/beskyttelse middel i Kontak 61 ?

EDIT:
Fundet på nettet:
Kontakt 61 opbygger en tynd beskyttende hinde, der forhindrer korrosion og slid.
Produktet yder en lav stabil kontaktmodstand uden krybestrøm og kortslutning mellem kontaktfladerne. Effektiv smøring af bevægelige kontakter og elektromekaniske dele.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 22:23

Haha, skal jeg betragte det som om, at jeg godt kan bruge kontakt 61?
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Fredmarantz » lør 31. mar 2012 22:38

Jeg har ikke den store erfaring med kontakt 61, men mit tidligere forslag med med et middel, som med garanti lægger den beskyttende hinde, ville jeg stadig bruge. En smule WD-40, husholdnings/symaskine-olie eller fedt på en klud og så lige et strejf over metalfladerne på omskifteren - og du er kørende. Jeg mener, at Tubemania har advaret mod kontakt 61 (husker det ikke helt nøjagtigt), da han ikke mener, at det beskytter tilstrækkeligt)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 22:43

Tusind tak for svaret, symaskine olie it is :D
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Tube mania » lør 31. mar 2012 22:47

Hej
Hverken kontakt 60 eller 61 kan stå alene...her er en anvisning
http://www.kontaktchemie.dk/Produktover ... akt_61.htm ...jeg nøjes fortsat med WD40...min syge Tuner virker stadig. Nu må det vist snart være 3 år siden jeg troede jeg havde slået den ihjel med Kontakt Tuner-rens og reddede den med WD40.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » søn 1. apr 2012 07:12

Tube mania, nu er der en klokke der ringer, da jeg vist har hørt en lignende historie før. Hvor er det dejligt, at der findes et forum som dette, hvor os "grønne" kan få råd og vejledning. :Thumpsup:
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » søn 3. jun 2012 02:22

Hjælp!

Efter længere tids gruppepres har jeg for nyligt anskaffet mig et minijack til phono kabel, så øvrigheden ikke længere er "tvangsindlagt" i pladespillerens skær, men efter tilslutningen opstod der pludseligt et velkendt problem. Periodisk manglende lyd i den ene kanal, dog ikke ved tilslutning i phono 1 og phono 2.

Musikken begynder at skratte, nærmest forvrænge og så forsvinder den. Skruer jeg op for volumen begynder højtaleren at skratte, nærmest forvrænge og så kommer musikken igen, hvilket forekommer mig højst besynderligt. Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har nørklet lidt med forstærkeren, hvorfor problemet ikke har været aktuelt i de sidste par dage, men lur mig, om det ikke vil opså igen :shock:
Senest rettet af knv søn 3. jun 2012 03:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jun 2012 02:40

Måske sidder det ene phonostik ikke ordentligt fast bag på Marantz'en?

Prøv at tage dem ud og ind et par gange - og til slut sikre dig, at de begge sidder helt til. Ellers kan der være en kontakt et sted - måske i input-selector'en, som trænger til rensning.

Lad høre, hvordan det går :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » søn 3. jun 2012 02:47

Tusind tak for svaret.

I så fald er det hele rækken, da problemet både opstår ved AUX, tape 1 og tape 2. Det der undrer mig mest er, at problemet midlertidigt kan løses ved, at skrue op for volumen?
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jun 2012 03:00

Normalt ville jeg kaste min mistanke på højttalerrelæet ved halv-og dobbeltsidige udfald - men da der er fint hul igennem ved "phono" - så er det nok ikke det. Og hvis problemet er det samme på "hele rækken", så er det nok heller ikke selectoren
Jeg kunne også fristes til at bede dig give "tape-monitor"-knappen en ordentlig omgang massage og folde hænderne og håbe, at det er dén switch - disse giver ofte problemer. En "generalrensning" ville dog være på sin plads.

Meld stadig gerne tilbage :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » søn 3. jun 2012 03:13

Se, det er en mulighed jeg ikke havde tænkt på. Næste gang Marantz'en laver numre, så giver jeg det gerne et forsøg og håber på, at der ikke er ved at fise noget af i den. Om ikke andet, så flytter jeg tilbage til det midtjyske i slutningen af denne måned, hvor der venter den et teknisk tjek. Jeg har bare svært ved, at regne årsagen til problemet ud, da det er så besynderligt.

Endnu en gang tusind tak for svaret :D
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster