Effektforstærker til Infinity Kappa 90

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Effektforstærker til Infinity Kappa 90

Indlægaf Groflaf » søn 25. okt 2015 08:56

Hey folkens.

Jeg har nyligt fået fingre i ovenstående som jeg bruger i et 5.1 set up med Marantz sr 8500 / dv 6600.

Syntes det lyder rigtigt godt men mangler saft og kraft og tænker derfor en effektforstærker. Har kigget en del på DBA og tænker bestemt at købe solid state. Smertegrænsen går ved 5-6.000.

Input modtages meget gerne.

Hilsen Kim
Groflaf

Lokalitet: Børkop

Re: Effektforstærker til Infinity Kappa 90

Indlægaf KlausM » søn 25. okt 2015 09:33

En af mine venner prøvede i lang tid at finde en effekt forstærker til hans Kappa 9, prøvede mange forskellige i prisklassen op til 50.000 kr, der alle stod af, når han gav den gas; er endt med en Hafler XL-600, erhvervet for godt 4000 kr.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf NikonSP » søn 25. okt 2015 11:19

Det siges, at der er impedansfald på flere af Kappa højttalerne. Det kan være med til at tage livet af mange forskellige forstærkere, - dyre som billige, store som små, - fordi de ikke kan tåle at 'se' ind i 0-2 ohm :shock: Det passer måske også meget godt med, at du savner saft og kraft, fordi forstærkeren i din Marantz kæmper for livet.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2015 13:45

En hollandsk bekendt af mig havde på et tidspunkt "eventyrlyst" i blodet - og ville prøve at spænde en Marantz 500 foran et par lånte Kappa 9 - for at se, hvordan den klarede det. Jeg tror såmænd godt, at den ville kunne håndtere dem, men jeg talte ham fra det - da jeg ikke anser en model 500 for at være et apparat, som man eksperimenterer med - det kunne være blevet skæbnesvangert og hvordan får man så lige den rettet op igen. Han udførte heldigvis ikke eksperimentet - og jeg ved ikke, hvad han så gjorde.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad der får en velestimeret højttalerproducent til at lave noget, som er så drilsk i belastningen, at kun et fåtal af forstærkere kan håndtere belastningen. Dette gælder egentlig også i et vist omfang Quad-elektrostater. De skulle vel heller ikke være så nemme at håndtere, men måske alligevel nemmere?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Groflaf » søn 25. okt 2015 16:35

Hej igen og tak for interessen.

Har kig på en Nakamichi
Model PA 5E

Nogen der har erfaringer med den?

Hilsen Kim
Groflaf

Lokalitet: Børkop

Indlægaf larsne » søn 25. okt 2015 17:50

For ikke så længe siden solgte jeg en Sherwood AM-7040‏ effekt + tilhørende forforstærker til en nordmand, han bruger effekten til hans Kappa 8 højttalere og skrev efterfølgende at det spillede rigtig godt. Du kan også prøve en yamaha effektforstærker fra enten M eller MX serien, de store modeller bør kunne håndtere en svær belastning. Aragon 4004 kan også være en mulighed.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Tilbage til Vintage transistor-udstyr