Marantz 2230 restaurering

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2230 restaurering

Indlægaf mashuro » lør 12. mar 2016 18:12

Hej på forum,

Jeg har på en løs opfordring erhvervet mig en fin marantz receiver 2230.
Jeg overtog den fra den oprindelig ejer som pensionerede den for 8 år siden da der kom B&O op istedet.
Jeg vidste at den havde skrat i kontakterne og at noget af lyset var gået.
Fm virker

Efter samråd med Freddy har jeg kigget på sikringerne i højre side som kunne være årsagen til at hele fm boardet og tuning meteret er gået og da jeg ikke har mulighed for at måle(?) købte jeg en ny stribe. Dette gjorde desværre hverken til eller fra og jeg kan nok se mig nødsaget til at købe nye lamper. Hvor vil i anbefale dette gøres fra? Har læst om amerikanske sider men det løber jo op derovre fra.

Og en anden ting: stereo lamper lyser heller ikke? Skal jeg være bekymret?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mashuro

Lokalitet: København

Re: Marantz 2230 restaurering

Indlægaf mashuro » lør 12. mar 2016 18:14

Lidt flere nøgenbilleder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mashuro

Indlægaf mashuro » lør 12. mar 2016 18:19

Og hvad kan i anbefale man stiller op med en så fedtet front? Der er ligesom brue plamager omkring knapper
mashuro

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. mar 2016 19:27

Det ER en dejlig sag - sådan en 2230'er. Ud fra billederne vil jeg nok mene, at den skal have den helt store tur (altså, hvis det var min) - Det ser ud til at være en "non-smoker" - så der er du da trods alt heldig :Thumpsup:

Den helt store tur ( se gerne lidt i tråden med 2252'eren) KAN også indbefatte nogle elektrolytkondensatorer, som tidens tand måske har indhentet.Jeg er ikke en recapper pr. definition, så jeg skifter kun, hvis jeg "mærker" eller ser, at noget ikke er, som det skal være. Nogle lytter holder faktisk stadig. Jeg har eksempelvis ingen skiftet i 2252'eren fra den anden tråd. Den fungerer helt upåklageligt og lyder helt rigtig.

Fronten kan med fordel vaskes i lunkent sæbevand - eller den klassiske tur med "den blå vinduesrens" - det er i stand til at opløse temmelig meget snavs (indeholder ammonium + anioniske tensider, som er vaskeaktive stoffer, der opløser fedt og olie). Marantz' påskriftning er erfaringsbaseret temmelig robust - ikke mindst på de ældre ting (som denne er), men jeg vil altid anbefale, at man går blødt til værks og evt. prøver et lidt "gratis" sted først inden den store klud kommer farende. Omhyggelighed og masser af ro og tid/tålmodighed er kodeord her. Lad evt. vaskemidlet arbejde sig lidt ind i fedtet, inden du tørrer det af.

Lamper: Hmmm . . de rigtige er 8V 200mA - men da receiveren her har metallyskasse, kan du uden risici sætte 8V 250mA i - de kan købes i Tyskland (Ebay) - ellers må du i gang med indkøb fra USA- (AMK products fx).

Hvis man er original-idiot, som jeg altså er, så er der kun 8V 200mA, som du'r - men de andre kan jo bruges.

Du kan i de fleste tilfælde sætte voltageomskifteren til 240V's-drift - og hvis du gør det, så lever lamperne et noget længere liv. Med denne korrektion vil luminansen også se mere "rigtig" ud. Omstillingen kan jeg på afstand hjælpe med.

Jeg har servicemanual - men ellers kan den sikkert hittes på Hifiengine (kræver log-in)

har du spørgsmål - så kom bare an - jeg vil gøre mit bedste for at besvare, hvis jeg altså kan?

Ps: Hvad er serienummeret på din 2230'er??

Vh
freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 12. mar 2016 19:44, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf acj1980 » lør 12. mar 2016 19:39

Fuldstændig som Freddy beskriver, 2230 ligner til forveksling 2252 ;-)
acj1980

Indlægaf mashuro » lør 12. mar 2016 21:12

Tak for oplysningerne :p
Jeg ved ikke hvordan sådan en 2230 skal lyde når den er i topform men som den spiller nu med mine TL 3520 så er jeg mere end tilfreds. Det er simpelthen den bedste kombination jeg har hørt herhjemme i mange år og jeg har immervæk haft en del igennem ;)

Har engang haft en sort 2235b men den har slet ikke efterladt samme indtryk.
Jeg er bar glad for mit køb, men den skal lige gennemgåes og det skal selvfølgelig lyse op.
mashuro

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. mar 2016 21:20

Tak for serienummeret - og jeg kan jo så også se, at det er en multivoltagemodel - så man kan skifte om til 240V, hvis man vil.

Jeg tror dig, når du skriver, at du synes, at den lyder godt. Jeg har aldrig hørt en Marantz på Tandberg højttalere, men godt, at det er en god lyd.

Js - i manges ører er der noget magi ved nogle modeller. Det er selvfølgelig smag og behag - og mange kunne sikkert sige en masse om det, men 2230 er også i mine ører godtlydende - endda rigtig godt. Hvad det så kan skyldes udover Smag/behag- spøgelset, skal jeg ikke kunne sige.

Den er kondensatorkoblet og det er så ikke den eneste af de kondensatorkoblede (uden relæ), som er højt besunget af mange. Der befinder bl.a. den integrerede model 1060 sig også. En anden ting kunne være, at RIAA-kredsen i begge de nævnte (1060 + 2230) vist er den samme.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf acj1980 » søn 13. mar 2016 00:08

Dejligt at høre jeg ikke er den eneste i DK som kører Marantz til Tandberg højtalere, min Marantz 1060 på mine Tl1610, bedre lyd fås næppe i det lille herreværelse hvor alle projekterne indenfor elektronik fordres :p :p :p :OLO:
acj1980

Indlægaf mashuro » ons 23. mar 2016 18:28

Så fik jeg fat i nogle lamper til at erstatte dem der er kaput og ved at skifte bare den på tuning meteret er der lys! :Skor: :ide:
Men jeg kan ligesom ikke komme til fm rækken....

Hvordan kommer jeg derind?? Jeg kan ikke rigtig få rækken længere ud end lige at skimte de 5 lamper. Skal jeg afmontere mere end rækken?
mashuro

Indlægaf Fredmarantz » fre 25. mar 2016 00:11

Nej - du skal ikke afmontere mere end rækken - den skal kunne fiskes ud med lidt møje og besvær -

Så vidt jeg husker, skal du nænsomt, men alligevel viljestærkt "flytte" de farvede kabler - lige netop så meget, at du kan trække den metal-strip så meget tilbage, at du kan få lamperne fri. Metal-lampe-strippen er fastgjort med en skrue i hver side - den mangler i den ene side på billedet. (den skal sidde i den bukkede metaltunge) - dem er der to af - én i hver side.

En god ide er at erstatte alle pærerne, nu du er derinde. Ellers skal du måske snart derind igen.

prøv lige ovenstående, inden jeg fisker én af mine egne frem. Går du død, skal jeg nok give mere nøjagtige instruktioner.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Vintage transistor-udstyr