Spørgsmål om kondensatorer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Spørgsmål om kondensatorer

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2016 22:53

Jeg skal have kigget lidt på et X10-board i min Marantz 1120 og faldt over en række kondensatorer, som jeg har spørgsmål til:

Der sidder 2 elektrolytkondesatorer af mærket Rubicon (de lyseblå - næsten hvide).
Desuden sidder der 6 (3 pr. kanal) ERO (Roederstein) - polyester film caps.

Skal jeg udskifte noget af dette, går jeg grundet gl. vane altid i krig med trængende elektrolytkondensatorer.

Ved kig på ROE'erne synes jeg så ikke, at de ser specialt tillidsvækkende ud - men dette kun på overfladen. Helt nøjagtigt er det ROE type 1813 film/polyester axiale ( I guitarverdenen er disse højt skattede og giver fx en telecaster en fed transparent woody tone - som jeg og mange andre kan lide.(måske lidt religion her?).

Jeg har det selv sådan, at det måske? kun er de to e-lytter, der skal skiftes - og håber, at resten kan blive siddende uden bekymring.

Min egen holdning til stort set alt vintage, er, at så meget af det originale apparat skal blive, som det er - og kun ved funktionsfejl el. trusler på apparatets sundhed, skal få mig til at skifte noget. ( og jeg har en ganske lille smule brum - når low filterknappen trykkes i funktion. (Hvilket jo er...en funktionsfejl). Når denne ikke er sat i funktion- lyder forstærkeren helt perfekt - 0 brum.

Jeg har taget nogle billeder af det omtalte X10 toneboard, som er i fokus. læg gerne mærke til både de to Rubicons (E-lyttter) samt de 6 ROE - poly/film caps.

Men har nogle her erfaringer med holdbarheden på disse typer?

Jeg skal måske lige nævne, at alle lodninger på loddesiden er fuldstændig perfekte.....

Ethvert input her er velkomment.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål om kondensatorer

Indlægaf jan_stevns » fre 1. apr 2016 23:21

Har du vasket det board ?? - iøvrigt undrer det mig en smule at de runde gule ser på krakelerede ud, har den kørt meget varmt ?
jan_stevns
 

Re: Spørgsmål om kondensatorer

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2016 23:25

jan_stevns skrev:Har du vasket det board ?? - iøvrigt undrer det mig en smule at de runde gule ser på krakelerede ud, har den kørt meget varmt ?


Boardet er ikke vasket - det er bare meget rent og støvfrit fra fødsel åbenbart. Boardet er placeret lodretstående i en ret lukket kasse - forstærkerens indvendige ventilation er et ret lille areal med perforerede huller i toppladen bagest i apparatet og dette X10-toneboard er placeret pænt langt fremme i forstærkeren, som er meget pæn og støvfri i øvrigt. Apparatets kølefinner sidder udenbords og disse bidrager ikke synderligt til varme i kassen. Apparatet kører køligt og sundt hos mig.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål om kondensatorer

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2016 23:59

Jeg fandt denne tråd på AK (AudioKarma) omhandlende et lignende problem med en 1120'er og manden her har gjort en masse for at udrydde brummet (som er ganske svagt hos mig) - men er åbenbart ikke kommet det til livs. Det kan åbenbart være et ikke ukendt fænomen på denne model? noter jer venligst, at det svage brum kun optræder med low filterknappen i brug. Ellers er den helt snorlige i lyden.

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... re.503249/

Mit eksemplar er fra fabrikken udstyret med modifikationen pr service addendum (R305 + R306 ændret til 91Kohm fra 22Kohm)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster