Luxman L-11

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-11

Indlægaf tctla » tirs 3. jan 2017 16:17

Gottschalck skrev: Tænk - den blinker ved opstart. Fantastisk!

Det gør den, fordi den samtidig er status-lampe, der viser, om dit højttaler beskyttelses-relæ kobler højttalerne til.
Hvis der opstår en fejl, så beskyttelses-kredsløbet frakobler dine højttalere, vil lampen blinke uafbrudt, når forstærkeren er tændt.
Konstant lys = Tilkoblede højttalere
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Gottschalck » tirs 3. jan 2017 17:37

Ja det er nu snedigt det der.

Jeg har forøvrigt generelt svært ved at greje om andet trænger til at blive skiftet. Det er oftest svært at vurdere om lytterne trænger til at blive skiftet. Er der ikke noget med at de kan testes på en eller anden måde?
Der sidder 2 lytter i på 15000 uf /63 volt. Der står 50 volt på klemmerne pt. så de burde kunne klare mosten.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf kj2005 » ons 4. jan 2017 14:58

Gottschalck skrev:Bagsiden.
Gav vide hvad omskifteren til eletrostatiske højtalere gør inde i forstærkeren?
Det er måske en god ide at bruge denne funktion til mine Stax Lamda hovedtelefoner?
Jesper

Tillykke med din L11 :p ..........

de første ring-emitter udgangs transistorer med MT200 hus, 2SA1075/2SC2575 ...så vidt jeg ved. Du får et par billeder af en L11 renovation jeg foretog på denne supergode integrerede forstærker i 2011....indgangstrinnet ligner C12, og lyder også lidt som en C12......den tidlige version af L11 var forsynet med forgyldte RCA indgangs bøsninger og hvor forforstærkerdelen havde gode filmkondensatorer. I de senere versioner kom L11 med standard forsølvede RCA bøsninger og prisrimelige elektrolytter i signalvejen på indgangsprintet. Der er gjort plads til de bedre filmkondensatorer på de senere versioner af L11.

L11 har et par komponenter man bør holde øje med...to zener dioder på 17,2V ved strømforsyningen til forforstærker printet D281/D282 ...de kører hårdt, og den ene zener var brændt på den L11 jeg skulle igang med at renovere. Den afbrændte zener var årsagen til jeg fik lov at overtage denne L11. En 17,2V zener kan være svær at skaffe men 12V/1,3W og 5,2V/1,3W kan gøre det. To zenere i serie giver stadig varme men også langt større holdbarhed.
...der er mange omskiftere på L11 som må have afrensning, ligesom potmetret jeg glemte at rense efter at have sat samtlige skruer i L11...og der er rigtig mange.
Husk at skifte udgangs relæerne....eller at adskille relæerne for afrensning af kontaktfladerne.
Brug så vidt muligt Nippon Chemicon og Nichicon Muse....forstærkeren er japansk :p ...ikke noget med Samwa eller lignende her....Nippon er gode.

Som jeg ser det indsætter omskifteren til elektrostaterne et filter og giver ekstra sikkerhed for at der ikke tilføres DC til udgangstrinnet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 ons 4. jan 2017 17:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf kj2005 » ons 4. jan 2017 15:04

Gottschalck skrev:Nu med lys fra vintage miniglødelampe. Dejligt at man kan se når den er tændt. Tænk - den blinker ved opstart. Fantastisk!

...må med skam erkende at jeg skiftede til en lysdiode...fy-føj :oops: den nederste er med guld bøsninger

40kg på hjørnet af kommoden...øhmmm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » ons 4. jan 2017 15:14

Bemærk de to polycarbonate kondensatorer på bagsiden af forforstærker printet...der var ikke plads til dem på komponentsiden....der er kun plads til de fremragende japanske dråbeformede kondensatorer uden plastkasse..fås hos Farnell.

Bevar om muligt de originale power elektrolytter som holder høj klasse.
Det er rimelig let at justere tomgangs strømmen til forforstærkerprintet på de to forreste potmetre, men det kræver en indkøringsperiode og tålmodighed at justere DC-out til nul på de to bageste potmetre....alt dette taget ud af en alt svagere hukommelse siden 2011 :-X
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Gottschalck » ons 4. jan 2017 16:58

Tak for den fine beskrivelse. Jeg har nu ikke planlagt renovering pt, da det er et stort arbejde med denne kompakte forstærker. Den tidligere ejer havde haft den siden år 2000 og den har vist ikke spillet ret meget siden. Dog har jeg renset den i kontakter og potmetre, ikke relæer, da de kører fint. Men volumenkontrollen og balancekontrollen knasede fælt og den spillede virkelig fælt.
Lidt pudsigt er at der vist er solgt en pænt styktal her i Skandinavien selvom den flere steder betegnes som en sjælden forstærker.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf møffe » ons 4. jan 2017 17:06

-Spøjst, efter mere end 30år i radiobranchen har jeg endu ikke set en. Det er måske først nu at de begynder at dukke op med aldersrelaterede små-skavanker. Ligner samme rodebunke som min 1070'er...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Indlægaf kj2005 » ons 4. jan 2017 17:17

Til sidst lidt opfølgning.....udgangsprintet må ud...alle kondensatorer skal skiftes...og så til det endelige resultat...ingen DC på udgangen....husk at rense potmetret....L11 klar til god hifi lyd igen :p
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Louis » fre 27. jan 2017 21:58

Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr