Hej Vintagehifi Jeg har problemer med min pladespiller som gir mig uønsket bevægelser i min højtaler(bassen) som er så dybe at jeg ikke kan høre dem, men kan se det når jeg spiller medium højt.
Jeg har INGEN forstærker med subsonisk filter, en externe riaa fra pro-ject med subsonisk filter koster 1200kr (de laver ingen billigere med subsonisk filter), kan ikke lave noget filter selv og så var det jeg tænkte på en forstærker med subsonisk filter, sort, ikke klemterminaler til højtalerkabel og med rimelig effekt, 70-80 watt som minimum i 8 ohm, mekanisk skal den være helt iorden ingen behov for at skifte kondensatore, ingen behov for nye udgangsrelæ
Taget fra dba
Hvis forstærkeren har +30 år på bagen, er relæerne færdige, længere er den ikke!
Udgangsrelæerne er en vital komponent, det er sidste (elektromekaniske) led som musikken passerer igennem.
Kontakterne i relæer vil med tiden blive oxyderet/slidte efter tusindvis af tilslutninger.
En simpel målemetode er at give forstærkeren et 1kHz sinus tone fra en funktionsgenerator, en “dummy load” på udgangen samt et oscilloscop.
Ved slidte/snavsede relæer kan man på oscilloscopet se en “sitren” af signalet.
Ved meget dårlige relæer vil kontakt modstanden være meget over få milliohm som bl.a. ødelægger forstærkerens dæmpningsfaktor.
Der kan heller ikke laves en belastningstest hvis relæerne er slidte med stor kontaktmodstand, de vil simpelthen brænde varme og gå helt i stykker.
Lyttemæssigt vil et dårligt relæ ødelægge forstærkerens performance, herunder basgengivelse, nuancering, dybde/bredde perspektiv.
Hvor stor forskel der er på hvor effektiviteten af subsonisk filtre er skal jeg ikke kunne sige, men de burde alle hjælpe hvis man har bas problemer i det subsoniske område
Har 2000kr at gøre godt med