Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. feb 2021 23:48

Jeg sidder med en Revox A722 slutforstærker (1973), som jeg er godt i gang med. Den har udvist svaghed omkring det afbillede trimme-potentiometer. (Ruwido 500ohm lin)

Jeg skal have skilt forstærkeren pænt meget ad for at nå ned til den pgl. trimmer. Jeg kan måske "bare" løbe ind i at der er en dårlig lodning, som lige skal friskes op - eller også løber jeg ind i noget andet - som fx, at det er en rigtig rigtig dårlig trimmer og en anden skal skaffes. Der ER fejl ved trimmeren, da jeg kan få en fæl brummelyd til at forsvinde med at dappe lidt på denne trimmer med en pind. Sideløbende er der stadig signal gennem den pgl. kanal.

Så er det lige at jeg har et par spørgsmål:

1: er der nogen, der kender denne trimmertype - og kan udtale sig lidt om dens kvalitet og eller mangel på samme?

2: er der nogen, som kan pege i retning af en anden trimmer, som dog kan holde de samme "ben-mål" og øvrige parametre - så den nye (NOS) er lige til at lodde i i stedet, hvis det er dét, som jeg vælger? Det skal være en "stående" trimmer.

Jeg er, som mange er bekendt med, ikke tilhænger af, at der kommer en "anakronisme" i forstærkeren men derimod at der kommer noget i , som kunne være tidstypisk for forstærkerens prime time der i midten af 70'erne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. feb 2021 23:51

vil dette kunne være en god erstatning? Eller er det et skridt bagud?

https://www.ebay.ie/itm/6x-Vintage-Mini ... 3546202484

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tonni » søn 28. feb 2021 00:03

De trimmere er ikke de værste. Men da de er forsølvede, kan de miste forbindelsen i samlingen, mellem midterbenet og vrideren. Og ja, de kan også svigte i enderne, ved nitterne. Den model, du linker til, er i bund og grund samme design. Omend de er mere stabile, grundet frekventit (porcelæn) basen.
Isopropylalkohol og vaseline (ikke den gule, men elektro) er en gave her...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 00:06

Hvis det var dig, Tonni..ville du så udtage den pgl. trimmer og kigge den efter i sømmene og prøve at gøre noget godt for den og montere den igen? Det kan jo være, at den blot trænger til lidt opmærksomhed, som mange af os efterhånden gør :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 00:10

Tonni skrev:Isopropylalkohol og vaseline (ikke den gule, men elektro) er en gave her...

isopropylalkoholen er velsagtens til at rense godt og grundigt med- men hvad skal jeg med elektro-vaselinen? - og hvor køber jeg sådan noget?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tonni » søn 28. feb 2021 00:27

Ja jeg ville nok kigge den efter i sømmene. Og samtidig selvfølgelig lodningerne.
Der er tre svage punkter i de trimmere. De kontaktflader der er i enderne af kulbanen, omkring nitterne, og selvfølgelig samlingerne omkring midterslæden, og dennes samlinger.

Jeg bruger vaselinspray fra biltema, og blander det halv om halv med isopropylen... ;)
Vaselinen danner en beskyttende antikorrosiv, når alkoholen er fordampet.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf KenRas » søn 28. feb 2021 00:36

Er du sikker på det er trimmeren der er defekt?

Det kunne teoretisk være en kold lodning et sted i kredsløbet omkring trimmeren. Jeg har ikke studeret diagrammet, men sidder og tænker på i hvilken sammenhæng en defekt(?) trimmer kan få en forstærker til at brumme? Og jeg kan ikke lige komme på hvilket kredsløb det kan være :QQS:

Nå, men det er også sent nu. Jeg tager et kig på diagrammet i morgen hvis jeg kan finde et.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 00:44

Tak Tonni! gode nørdede og detaljerede oplysninger, som er meget brugbare. :-)

Til Kenneth!

Nej - jeg er ikke sikker på, at det ér trimmeren, som den er gal med - jeg fik bare mistanken, da der skete noget, da jeg rørte trimmeren med en pind. Der havde været et ret kraftigt brum, som ikke kunne volume-manipuleres af en pre-amp tilknyttet. Da jeg rørte trimmeren med pinden, forsvandt brummet næsten -

Jeg samlede forstærkeren forsigtigt igen og prøvede det lige af her til aften - og der er nu et svagere brum (i højttaler i den ene kanal - forstås), dog absolut hørbart - det skal helt klart fjernes. Miséren er opstået i forbindelse med at jeg ville rengøre forstærkeren alle tænkelige steder - og i den forbindelse skulle meget skilles ad- hvilket jeg gjorde. Jeg kan forstille mig, at jeg er kommet til at skubbe på noget eller støde til noget, som jeg ikke skulle.

Der findes diagram - og det er en pdf-som jeg uploader hertil. Der er sparsomt med den slags oplysninger, som jeg bedre kan forstå. Der er KUN diagrammer, så vidt jeg har kunnet finde ud af..

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 01:02

Da jeg tog et kig ned i forstærkeren første gang, så jeg nogle få af de af mange dårligt omtalte Frako-elko'er. Disse bestemte jeg mig for at udskifte (er ikke gjort endnu) - og så var det, at jeg lige så godt kunne gennemgå forstærkeren lidt mere i dybden - pinligt detaljeret rengøring that is - og så kan ukyndige som jeg hurtigt komme galt af sted.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf spuncut » søn 28. feb 2021 03:11

Hej Freddy
Din trimmer er den der anvendes til at justere tomgangsstrøm, eller bias. Hvis denne trimmer slipper/afbryder kan tomgangsstrømmen stige så meget at hovedlytterne ikke kan udglatte forsyningsstrømmen til udgangstransistorene og 100Hz-brum vil kunne høres i højtalerne. Samtidig vil du opleve at udgangstransistorene bliver meget varme. For at undgå afbrændte udgangstransistorer vil jeg anbefale at yderligere fejlsøgning foretages med et ohmmeter i området omkring trimmeren. Som KenRas skriver er det ikke nødvendigvis trimmeren der er defekt, det kan sagtens være modstandene omkring trimmeren den er gal med, et printbrud eller en dårlig lodning da disse mulige fejlårsager vil udvise samme symptom.
Selv er jeg en kylling når det kommer til biastrimmere, derfor skifter jeg som regel til lukkede multiturns-typer fra Bourns eller Vishay.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 04:28

uhh - Tak Spuncut, for et indspark der skal afprøves. :thumbsup:

Det lyder vist ganske sandsynligt, at det kunne være sådan noget, der er på spil. Det brum jeg hører, er nemlig højere i frekvens end hvad jeg plejer at høre, når jeg hører brum. Så at det skulle være 100Hz lyder helt plausibelt. At fare rundt med et ohmmeter kan jeg, men mit evindelige problem er, at jeg ikke forstår kredsløb og diagrammer særlig godt - så hvor jeg skal plante prober kan blive en gætteleg. . Men jeg kan tage billeder og aflæse mit multimeter osv... jeg må prøve i morgen og så må vi lige se, om også Kenneth kan bidrage med nogle gyldne tips.

Jeg har netop prøvet at nærkigge selve trimmeren og dens befæstning til printet (lodningerne) - og der er umiddelbart ikke noget mistænkeligt at se - printbanerne og lodningerne ser rigtig flotte ud (Studer) - og "læseren" på kulbanen sidder øjensynligt godt på banen. Hvad jeg ikke kan se, er så, hvordan forbindelserne på selve trimmeren har det.. som også Tonni skriver om. Der skal vi jo nok i gang med at måle noget modstand.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf X-ray » søn 28. feb 2021 10:44

Ja, jeg hælder også til Spuncuts tete... Men så vil jeg mene, du skulle kunne ane en strøm-ændring på din Variotrafo, når den fejler... Antager du har Ampere-meter.
Q7-BD135 er sikkert en af de 3, man ser bag potmetret på køleplade i dit billede. Den kunne også sagtens være lidt slap i lodningerne.
Men altså ellers ingen erfaring med netop denne model.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf KenRas » søn 28. feb 2021 14:39

Hej Freddy,

Er enig med Hennings betragtninger. Hvis armen på potmeter slipper eller potmeter afbryder, så vil strømmen i udgangen stige betragteligt. Om det giver sig udslag i brum fra strømforsyning er jeg ikke så sikker på, da ripple på +/- forsyningen vil være symmetrisk og i modfase og dermed ophæve hinanden. På en OK forstærker er der også op til flere volts ripple på den uregulerede forsyning, uden at det høres.

Men hvis den ene af hovedlytterne er dårlig, så kan der godt komme brum. Det så jeg med Fenstens Sansui G-7000 da jeg renoverede den.

Når problemet viser sig, ville jeg med scopet måle hvordan ripple ser ud på henholdsvis + og - forsyning. Husk at vælge AC kobling på scopets indgange!!! Du skal måle en ens ripple, men i modfase.

Du kan også med et Multimeter måle DC over en af emitter modstandene, R22 eller R24 og beregne strømmen med ohms lov. Normalt bør den ligge under 50 mA. Bare for at få en ide om strømmen i udgangstransistorerne. Hvis den ikke er alarmerende høj og transistorerne ikke bliver varme, så er det ofte nemmest at fejlfinde med forstærkeren tændt.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf spuncut » søn 28. feb 2021 14:58

Jeps... Q7 eller biastransistoren skal selvfølgelig også med som mulig fejlkilde, godt at Xray tilføjede den.
Freddy, du skriver at du kunne bruge lidt elektronikkendskab. Her kommer lidt om biaskredsløbet i en typisk kl.AB-udgang med bipolare transistorer:
Q7 er monteret på kølepladen, ikke fordi den bliver varm, men fordi den tilmed udgør en termisk biasregulering. Når transistorer bliver varme så trækker de mere strøm. For udgangstransistorer kan denne termiske egenskab føre til det man på vestjysk kalder for "thermal runnaway". Transistorene bliver varme og trækker mere strøm, hvilket medfører at transistorene trækker endnu mere strøm som medfører at de bliver endnu varmere og trækker endnu mere strøm...... og til sidst brænder af. Men ved at montere biastransistoren (Q7) på udgangsransistorenes køleplade får den samme temperatur som udgangstransistorene og når biastransistoren bliver varm og trækker mere strøm svarer det til at biastrimmeren skruer ned for biasstrømmen. Når biasstrømmen reduceres bliver udgangstransistorene koldere, strømmen gennem dem falder og vi har forhindret thermal runaway.
Når bias skal justeres på denne type af forstærker er det vigtigt at man overvåger strømmen i adskillige minutter og foretager korrektion, idet varmeændringen skal have lidt tid til at brede sig til biastransistoren og nå et ekvilibrium.
Håber at dette skriv var nyttigt for din forståelse.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 23:02

Hej - så er jeg tilbage på opgaven. Jeg har med stor interesse læst, hvad i har skrevet og tak for det :-) - det er skønt med faglige inputs og sparring. :thumbsup:

Jeg starter med at gå alle de lodninger efter, som kunne være lidt errr. Det er nok først og fremmest lodningerne på selve trimmeren. Forinden tager jeg trimmeren ud og gør den ren - sætter den i igen med selvsagt friske lodninger.

Jeg skal lige nævne, at jeg inden mit rengøringsvanvittige indgreb foregik, havde forstærkeren til at spille absolut fejlfrit (Jamen hvorfor greb du så til våben, Freddy?) - det var fordi jeg gerne ville arbejde lidt forebyggende på den - udskifte de få Frako-ellytter ,som er i den. Så så jeg, at den trængte til grundig rengøring - og i den proces skete skaden - og jeg opdagede det, da jeg havde samlet den og ville afprøve. Nogle gange skal man altså bare holde fingrene i lommen.

Men dét, at den spillede helt fejlfrit auditivt inden jeg fik i gang, indikerer i min optik, at det ikke er noget slidtageagtigt eller komponentfejl, som er på spil, men snarere at noget mekanisk ikke er som det skal være - og som er skadet grundet arbejdet med rengøring, håndtering og samling. her, at en lodning eller en forbindelse på trimmeren kunne være puffet ud af funktion/forulempet.

nå - jeg arbejder lidt på den og vender tilbage med evt. fund og resultater...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr