Vintage amps bruger polariserede lytter i signalvejen

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Vintage amps bruger polariserede lytter i signalvejen

Indlægaf Klarskov » tirs 5. nov 2024 00:24

Hej KenRas.

Tak for dit eksperiment. Det er virkelig interessant - og spændende at du faktisk kan måle forskel på den ene og den anden kondensator. Det springende punkt er så, om man skulle kunne høre forskel. Sædvanligvis siger man, at vi lige netop kan ane en forskel på +/-1dB, så vi skulle vel kunne fornemme en forskel på omkring 7dB? På den anden side: det ligger hhv. 71 og 78 dB nede og i betragtning af, at jeg bilder mig ind, at jeg først sikkert kan høre forvrængning, når den ligger på 2-4%, så tvivler jeg på, at jeg ville kunne høre en forskel på 7 dB ved omkring 0,02% THD. Men man ved jo aldrig .....

Dit andet punkt: At du ofte har oplevet meget tidligere roll-off end teoretisk forventet er måske i virkeligheden endnu mere interessant, for det rejser spørgsmålet om, hvad der sker, når elektrolyttens impedans/reaktans er/bør være virkelig meget, meget lav?

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf Nillerviborg » tirs 5. nov 2024 06:58

Klarskov skrev:Hej KenRas.

Tak for dit eksperiment. . . . . hhv. 71 og 78 dB nede og i betragtning af, . . . . . 7 dB ved omkring 0,02% THD. Men man ved jo aldrig .....

Dit andet punkt: At du ofte har oplevet meget tidligere roll-off end teoretisk . . . . .

Vh
Hans Jørgen

TøHø. ... Meget spændende, at der kommer en diskussion op omkring det som faktisk var alm. Skole-lærdom // almenviden da man gik på Teknisk skole og var i lære for nogen år siden. Men vi kan da lige ridse lidt op af lærdommen..:
Det er alm. anerkendt, at en ændring på 3 dB er det som alm. mennesker kan høre.
fN og fØ skal ligge en dekade højere i frekvens, end ønsket Cut. "Filteret" er ikke faselineært før en dekade Højere henholdsvis lavere, dvs. regner du et cut på 1 Hz, så er det faselineært fra 10 Hz.
Der kan godt sidde flere // mange Overførselskondensatorer i signalvejen på ældre udstyr - 5 var ikke usædvanligt, tror da osse 10 er set - Og så bliver fejlen sjovt nok ganget jævnt op.
Meget High End af den gang var netop High End fordi der ikke var Caps i signalvejen, og de andre steder man så benyttede Kondensatorer, var de ganget langt væk fra hørbart frekvensområde, eller netpå FolieTyper e.l. .

Om en lyt er polariseret eller Bipolar i diskussionen betyder faktisk mindre - de vidste typisk udemærket hvor DC spændingen potentielt var Høj eller Lav i en overførsel.

- - -

Men det bringer os tilbage til Eksperimentet med forskellige Kondensator-typer ..: Man vidste godt det kunne være et issue, og derfor var det heller ikke usædvanligt at man havde designet kredsløbene med et svagt Løft // Drop for at kompensere, eller måske ligefrem Global Feedback ( UAKK! ) . Så derfor, før man i blinde skifter alle overførsler ud med eksotiske, moderne komponenter, så overvej // forvent om man kan leve med en Skarp, Klinisk, kedelig ( FindSelvPåFlere ) lyd, fordi "nogen" kan netop lide Vintage "lyden" fordi den ikke er korrekt på et userviceret 40-50 år gammelt eksemplar - Altså, Rør er også meje på mode, og nøjagtig samme gør sig gældende der..: Langt fra korrekt opførsel, men man kan li' lyden.
Så vær varsom - Lav erfaringerne med hvad er Go og NoGo - og husk, Erfaringer er = Summen af Alle FuckUps.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf kj2005 » ons 13. nov 2024 11:36

Nillerviborg skrev:
TøHø. ..

:p starten på dit indlæg: "TøHø" ..da var jeg straks oppe hos min sjæleven vendelbo'en Niels, og tanken strejfede mig, men jeg skød den fra mig flere gange, og sagde til mig selv: "Du skriver det ikke"....du skriver det ikke...men nu skriver jeg det alligevel:

Sagen er at Niels påstår, at de fleste ”Kør bil efter reglerne aktivister” bor i Brønderslev...og det er der en årsag til.
”Kør bil efter reglerne aktivisterne” har hovedkontor i Brønderslev ... Vi ved alle, hvor træls det er at køre bag en ”Kør bil efter reglerne aktivist”!
Det sjove er, at ”Hifi Renoverings aktivisterne”har lejet sig ind i samme hus som ”Kør bil efter reglerne aktivisterne”! ....og nu står der i ”Brønderslev’s Hifi renoverings” hovedkontor’s nye folder, at det har med en vis tilfredshedsfølelse at gøre, når man holder sig til de professionelle’s råd omkring renovering!.... hvor teksten i folderen tillige henleder opmærksomheden på, at hifi apparatet godt kan spille efter deres nævnte anbefalinger.
... med nogen bæven, fremvises et foto af det store antal skiftede komponenter, hvor renoverings projektet netop IKKE fulgte de anbefalede hifi renoveringsregler, men at apparatet trods disse afvigelser alligevel spiller fint.

Håbet er, at ”Hifi Renoverings aktivisterne” ser hen over de mange overtrædelser og lader tråd med foto’s stå lidt endnu...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr