Marantz 2015

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 2015

Indlægaf spuncut » lør 22. feb 2014 18:39

Hej librarian/Freddy
Bare lige et potentielt fif :
Hvis balancepotmetret er et enkeltpotmeter (3 tilledninger), kan I blot afbryde viper-forbindelsen, som er lagt til stel, samt den ene endeforbindelse (ellers blandes de to kanaler) og tjekke for uballance. Hvis fejlen forsvinder, ja så er den gal med potmetret.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf librarian » lør 22. feb 2014 20:46

Jeg kan ikke lodde. Jeg har længe tænkt på at jeg gerne ville lære det, men jeg har ikke tiden til det. Jeg vil hellere vente og lære det ordentligt på et senere tidspunkt end potentielt ødelægge en masse grej med noget forhastet makværk.

Derfor stopper jeg nok ved måling og evt. justering af dc balancen. Men denne manøvre kræver også, at jeg bliver guided, så det håber jeg, at I kan og vil :-)

Hvis det ikke virker må jeg overveje omkostningerne ved at få den på værksted. Den spiller sådan set fint nok, som den er. Men jeg er ved at blive lidt glad for den, og jeg tror den kan komme til at spille en del bedre...

Jeg har taget et billede af mit multimeter, og jeg skal have købt gribere til det, og så er jeg klar. Jeg ved bare ikke hvor, hvad og hvordan jeg skal måle :lol:

Billede
http://cdn.head-fi.org/e/e9/900x900px-LL-e91b0fe8_multimeter.jpeg
librarian

Lokalitet: københavn

Indlægaf librarian » lør 22. feb 2014 20:48

hm. billede virker ikke. virker link for jer mon? ellers her:

http://www.harald-nyborg.dk/p2286/digital-multimeter
librarian

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. feb 2014 21:36

Lige hurtigt..... Dit multimeter er ok til opgaven. Du skal have kabler, som passer med gribeproberne.

Vender tilbage imorgen . Er ude át spille

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 10:45

Billede

Så er multimeteret ved at være kørt i stilling. Købte sådan et sæt her. De gamle testkabler virker lidt dårlige, isolationen på det ene var gået i stykker. Nu har jeg i hvert fald ordentlige kabler!

Jeg forsøgte i går aftes at måle lidt på højttalerudgangen (med de gamle kabler). Jeg brugte denne vejledning:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=5634

Forstærkeren tændt
Selector indstillet på ubrugt kanal (aux)
Volumen på minimum
Bass, treble på kl. 12
Balance sat så tæt på midten, som jeg kunne
Læste på multimeterets 200m skala (den gule (v) og med det sorte kabel i com og det røde kabel i a)
Læste mange gange i løbet af aftenen uden at slukke forstærkeren undervejs

Men jeg fik ikke noget ud af det, for værdierne svingede helt ekstremt meget afhængig af hvor selve multimeteret var placeret (i hånden, til venstre for forstærkeren, til højre for forstærkeren, oven på forstærkeren, på en bog på bordet ved siden af etc.). Værdien kunne svinge fra ca 30 til langt over 100 afhængig af placeringen...Hvordan kan det være?
librarian

Indlægaf Tonni » tirs 25. feb 2014 10:56

Gul V er AC V eller om du vil vekselstrøm. Skal du måle om der er dc på udgangen skal du bruge den grønne V.

Edit: Og det gælder så også når der skal justeres bias...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 11:04

Tonni skrev:Gul V er AC V eller om du vil vekselstrøm. Skal du måle om der er dc på udgangen skal du bruge den grønne V.

Ha ha, ja det måtte jo ske, at jeg skulle afsløre min totale uvidenhed...jeg kan godt love, at det ikke bliver sidste gang :lol: Dette er ikke kun fejlfinding på forstærker, men også på ejeren :roll: Jeg mener dog faktisk at jeg prøvede den grønne skala også, da jeg ikke kunne få det andet til at give mening. Men de værdier gav åbenbart endnu mindre mening for mig. Jeg prøver igen i aften mere grundigt på den grønne skala. Tak for dit svar, Tonni!
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. feb 2014 11:26

Lige kort fra mit arbejde:

Vær helt opmærksom på, at du, når du måler DC-balance, ikke kan få en retvisende aflæsning, da forstærkeren er kondensatorkoblet i udgangen. Der er ikke højttalerbeskyttelsesrelæ i apparatet. du er nødt til at have enten højttalere tilkoblet under målingen...eller have et sæt hoverdtelefoner tilkoblet i hovedtelefonstikket på fronten, for at du kan aflæse - fx på 2015.

Jeg vender tilbage med Bias - og så er jeg soændt på at høre, om du har fået en troværdig måling på DC-balancen i mellem- tiden :-)

PS: Et rigtig fint sæt prober, du har fået købt :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 11:35

I aftes tog jeg faktisk hovedtelefonerne ud af stikket til lejligheden...Jeg prøver igen i aften. På den grønne skala. Med hovedtelefoner tilkoblet. Tak for svar igen, Freddy. Fortsættelse følger :-)
librarian

Indlægaf X-ray » tirs 25. feb 2014 12:00

Nu skal jeg ikke blande mig... - men ;)
Er I på vej i forkert retning med den DC-balance.
Når nu muligheden hér ikke er, at justere til "equal and symmetrical clipping". Så må man nøjes med, at måle om der er nogenlunde halv forsyning på midtpunktet... 23,5V skriver manualen!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 12:51

X-ray skrev:Når nu muligheden hér ikke er, at justere til "equal and symmetrical clipping". Så må man nøjes med, at måle om der er nogenlunde halv forsyning på midtpunktet... 23,5V skriver manualen!

Hilsen X-ray.

Hej X-ray. Hvordan gør man det?
librarian

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 12:52

Jeg har i øvrigt også fundet manualen. Her:

http://akdatabase.org/AKview/albums/Mar ... Manual.pdf
librarian

Indlægaf Tube mania » tirs 25. feb 2014 13:30

Ved at måle spændingen på samlings-punktet for de store hvide modstande over spolerne. Samlings-punktet er der hvor enderne mødes i midten (for hvert par). Der skal spændingen være 23,5V (=ca halv forsyning). Der justeres med R616 og R615

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 13:52

Tube mania skrev:Ved at måle spændingen på samlings-punktet for de store hvide modstande over spolerne. Samlings-punktet er der hvor enderne mødes i midten (for hvert par). Der skal spændingen være 23,5V (=ca halv forsyning). Der justeres med R616 og R615

Spændende, det må jeg prøve!
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. feb 2014 22:37

Gode råd og indspark fra Tonni - X-ray - Spuncut og Tube - tak for det! :cool1: . Tube's sidste pædagogisk tydelige forklaring er lige til at gå til.
Jeg maner dog til en rolig og sikker hånd. Du kan evt. montere proberne før apparatet tændes. Lad det stå og falde til ro over ca. 5 min - før måling tages. - sluk herefter og foretag samme manøvre på de andre to modstande ( de er faktisk lysegrå)
Er du med på hvilke potentiometre (R616 og R615), der skal justeres på?

Vær opmærksom på, at sådanne potentiometre ofte er meget fintfølende og der skal sandsynligvis kun justeres ganske lidt. Hvis målingen siger 23,5V (som foreskrevet i diagrammet i SM), ville jeg lade den være.

Bias-kontrol og evt. justering kommer senere.

Jeg sidder og lurer lidt på, om ikke dit apparat oprindeligt er indstillet til 220V's drift (1970'erne). Underneden er der en art klemrække, hvor trafoudtagene distribueres med forskellige voltager. Denne facilitet er kun monteret i apparater beregnet til det internationale marked - heriblandt Danmark. På dit apparat kan man skifte indstillingen til en 240V indstilling, hvilket især vil aflaste pærerne i skalaen - så de får et længere liv - en manøvre, som koster et par watt i ydelse, men dette kan man ikke høre/mærke. Den servicemanual, som både jeg er i besiddelse af og som du har fundet på nettet er desværre en US-exclusively - manual uden opskriften på, hvordan man "konverterer" apparatet til 240V. Hvis nogen kan komme med vise ord her, vil jeg fiseme også gerne kende til denne opskrift - da jeg har 2 2015'ere, som på et tidspunkt skal have den store franske vask og strygning..
Hvis der ikke kan findes en skudsikker måde at finde ud af dette på, så lad det være.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr