Gode råd og indspark fra Tonni - X-ray - Spuncut og Tube - tak for det!

. Tube's sidste pædagogisk tydelige forklaring er lige til at gå til.
Jeg maner dog til en rolig og sikker hånd. Du kan evt. montere proberne før apparatet tændes. Lad det stå og falde til ro over ca. 5 min - før måling tages. - sluk herefter og foretag samme manøvre på de andre to modstande ( de er faktisk lysegrå)
Er du med på hvilke potentiometre (R616 og R615), der skal justeres på?
Vær opmærksom på, at sådanne potentiometre ofte er meget fintfølende og der skal sandsynligvis kun justeres ganske lidt. Hvis målingen siger 23,5V (som foreskrevet i diagrammet i SM), ville jeg lade den være.
Bias-kontrol og evt. justering kommer senere.
Jeg sidder og lurer lidt på, om ikke dit apparat oprindeligt er indstillet til 220V's drift (1970'erne). Underneden er der en art klemrække, hvor trafoudtagene distribueres med forskellige voltager. Denne facilitet er kun monteret i apparater beregnet til det internationale marked - heriblandt Danmark. På dit apparat kan man skifte indstillingen til en 240V indstilling, hvilket især vil aflaste pærerne i skalaen - så de får et længere liv - en manøvre, som koster et par watt i ydelse, men dette kan man ikke høre/mærke. Den servicemanual, som både jeg er i besiddelse af og som du har fundet på nettet er desværre en US-exclusively - manual uden opskriften på, hvordan man "konverterer" apparatet til 240V. Hvis nogen kan komme med vise ord her, vil jeg fiseme også gerne kende til denne opskrift - da jeg har 2 2015'ere, som på et tidspunkt skal have den store franske vask og strygning..
Hvis der ikke kan findes en skudsikker måde at finde ud af dette på, så lad det være.
Vh
Freddy