Harman Kardon Citation rense spørgmål

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf 9colai » fre 24. nov 2017 21:32

hej
jeg sidder og skal til at rense min forforstærker og jeg husker fra sidst jeg kiggede ind i dyret at der stod at man ikke måtte rense et par af potentiometerene som er ?? silikone fyldt ?? hvad betyder det ?? og må jeg godt rense dem ??

ved I noget om det ??

hilsen Nicolai
9colai
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: slagslunde

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Fredmarantz » fre 24. nov 2017 22:45

Hej 9colai :p

Det kunne være ret "handy" at vide, hvilken Citation, du sidder med?

Hvor stod det, at disse potentiometre var siliconefyldte?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. nov 2017 02:12

der står lidt om det i denne tråd - fundet et sted på nettet. Det gælder en Citation 11 i den tråd.

https://www.reddit.com/r/vintageaudio/c ... elp_for_a/

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. nov 2017 02:22

Jeg har endnu ikke mødt potentiometre i vintage konsumelektronik, som ikke måtte renses. Enkelte har været lukkede/forseglede og kunne derfor ikke renses normalt. Man kan dog aldrig vide, om der skulle være noget helt specielt ved disse potentiometre...jeg tror det bare ikke.
Hvis potentiometrene i øvrigt opfører sig udmærket og der ikke er knas og skrat fra dem - sporer nogenlunde "lige" - så ville jeg ikke røre dem. Lidt "gymnastik" har de fleste potentiometre og omskiftere dog altid godt af.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 25. nov 2017 13:34

Skjutpotentiometrar ska normalt inte sprayas.Det brukar resultera i en nästan oanvändbar pot som går väldigt trögt.Fråga mig inte hur jag vet....
Om man behöver spraya,så måste man återfylla dem med ett lämpligt smörjmedel efteråt.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Sorenki » lør 25. nov 2017 14:50

Rolf Zetterberg skrev:Skjutpotentiometrar ska normalt inte sprayas.Det brukar resultera i en nästan oanvändbar pot som går väldigt trögt.Fråga mig inte hur jag vet....
Om man behöver spraya,så måste man återfylla dem med ett lämpligt smörjmedel efteråt.

Er det ikke bare et spørgsmål kontaktrens først og så kontaktrens med smøremiddel bagefter /eller bare smøremiddel?
Det samme er jo gældende for "alm" potmetre, der også bør have noget smørelse efter at kontaktrensen har arbejdet ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf 9colai » lør 25. nov 2017 15:01

Fredmarantz skrev:Hej 9colai :p

Det kunne være ret "handy" at vide, hvilken Citation, du sidder med?

Hvor stod det, at disse potentiometre var siliconefyldte?

Vh
Freddy


hej Freddy
ja selvfølgelig det er en Citation 11 :)
9colai
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: slagslunde

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf 9colai » lør 25. nov 2017 15:01

Sorenki skrev:
Rolf Zetterberg skrev:Skjutpotentiometrar ska normalt inte sprayas.Det brukar resultera i en nästan oanvändbar pot som går väldigt trögt.Fråga mig inte hur jag vet....
Om man behöver spraya,så måste man återfylla dem med ett lämpligt smörjmedel efteråt.

Er det ikke bare et spørgsmål kontaktrens først og så kontaktrens med smøremiddel bagefter /eller bare smøremiddel?
Det samme er jo gældende for "alm" potmetre, der også bør have noget smørelse efter at kontaktrensen har arbejdet ;)


hvad smører du med bagefter, det vidste jeg ikke at man skulle ??
9colai
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: slagslunde

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf 9colai » lør 25. nov 2017 15:02

9colai skrev:
Fredmarantz skrev:Hej 9colai :p

Det kunne være ret "handy" at vide, hvilken Citation, du sidder med?

Hvor stod det, at disse potentiometre var siliconefyldte?

Vh
Freddy


hej Freddy
ja selvfølgelig det er en Citation 11 :)
det står inde i forstærkeren
9colai
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: slagslunde

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf 9colai » lør 25. nov 2017 15:03

Rolf Zetterberg skrev:Skjutpotentiometrar ska normalt inte sprayas.Det brukar resultera i en nästan oanvändbar pot som går väldigt trögt.Fråga mig inte hur jag vet....
Om man behöver spraya,så måste man återfylla dem med ett lämpligt smörjmedel efteråt.


tak :) så blev jeg lidt klogere
9colai
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: slagslunde

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Sorenki » lør 25. nov 2017 15:09

9colai skrev:
Sorenki skrev:
Rolf Zetterberg skrev:Skjutpotentiometrar ska normalt inte sprayas.Det brukar resultera i en nästan oanvändbar pot som går väldigt trögt.Fråga mig inte hur jag vet....
Om man behöver spraya,så måste man återfylla dem med ett lämpligt smörjmedel efteråt.

Er det ikke bare et spørgsmål kontaktrens først og så kontaktrens med smøremiddel bagefter /eller bare smøremiddel?
Det samme er jo gældende for "alm" potmetre, der også bør have noget smørelse efter at kontaktrensen har arbejdet ;)


hvad smører du med bagefter, det vidste jeg ikke at man skulle ??

Jamen det er 2 metoder, og jeg har brugt begge.
Man kan købe kontaktrens uden smøring (dette bruges til trykkontakter), og så kan man købe kontaktrens med smøring (det bruges til potmetre og skydepotentiometre)
Hvis et potmetre er meget beskidt, kan man anvende ren kontaktrens først (så man ikke "fylder op" med smøremiddel" og så slutte af med den med smøremiddel.
jeg har været glad for disse 2:
http://itw-scan.com/products/view/el-k80
http://itw-scan.com/products/view/el-k80s

MEN man kan også bare bruge en kontaktrens uden smøring og så bruge en dedikeret smøring bagefter - det KAN være lidt nemmere at styre, da hvert middel så har hver sin funktion, og man kan rense med den mængde der er krævet og smøre til sidst.
der ville jeg bruge EL-k80 ovenfor som kontakrensen og så
https://www.carl-ras.dk/e-shop/kemi/kem ... eremiddel/

Det har jeg været utrolig glad for!

Der er mange herinde der også siger de har haft rigtigt gode resultater med WD-40, jeg er dog selv skeptisk da jeg har oplevet apparater hvor en uhindret, uforsigtigt brug heraf har efterladt det meste dækket ind i et klistret tapet, så jeg holder mig til de dertil indrettede løsninger ;) (uden at sige det ikke KAN bruges - jeg er bare ikke tryg her)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Harman Kardon Citation rense spørgmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. nov 2017 15:15

Jeg ved, hvad jeg selv ville gøre (og dét behøver du ikke selv at følge)

-Jeg ville rense drejepotentiometre med et rensemiddel beregnet hertil ( kontaktrens) - uden smøremiddel.

-Så ville jeg give potentiometrene lidt gymnastik og lade midlet virke i nogle minutter.

-Herefter ville jeg give et lille pift rense/smøremiddel ind i potentiometret igen - og "work it in" og lade det sætte sig

Inden ovenstående manøvre ville jeg give potentiometrene noget god gammeldags gymnastik og håber, at dette i sig selv fjerner evt. støj - skrat. Hvis det gør det, ville jeg nok ikke gøre noget.

Der hersker en vis religion omkring hvilke midler man bør bruge -
Jeg bruger noget industrielt som hedder Kema EL-K80 (uden smørelse)
og EL-K80S (med Smørelse) - det har jeg selv gode erfaringer med.

Nogle bruger kontakt 60 (men det skal bruges rigtigt med alle de trin som producenten selv angiver) - nogle har faktisk haft dårlige erfaringer med dette - men det kan jo også være måden, som det er brugt på?

Nogle bruger "det unævnelige" med gode resultater - og det har jeg da også selv prøvet uden at få problemer. (WD40)

Ellers kan jeg anbefale dig at gøre brug af forummets søgefunktion - det er et emne som har været oppe mange gange, med god grund.


Jeg ved ikke, hvad Harman Kardon har ment med det, som står inde i apparatet (silicone) - måske andre ved noget her?

Hvad angår skydepotentiometre, så kan jeg sagtens forstå, hvad Rolf Z skriver - jeg ville også med dem prøve at give disse en ordentlig omgang gymnastik før jeg evt. skød noget væske ind i disse. Men støjer de stadig, ville jeg give dem den samme tur som ovenfor beskrevet.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster