Pioneer SA-1000 forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf Alubrian » søn 5. jan 2020 21:03

Jeg har efterhånden fået samlet,noget forskelligt grej gennem tiden, senest er en Pioneer SA-1000 kommet ind i samlingen i herreværelset, der er mere nede i stuen.
umiddelbart er den fin og træ svøbet kan nemt laves pænt, men desværre spiller den ikke, men hvor er det fint, at en tidligere ejer har efterladt diagram, og givet oplysninger til, hvad han har prøvet at lave på den, der lå fint inde i forstærkeren et diagram og en pose med skruer og et af de manglende dæksler, relæet kan jeg heller ikke bliver slået til.
Er der nogen herinde, som har haft eller kender til denne forstærker, som kan fortælle om den er værd at bekoste en rep af den, mine evner rækker ikke til at lave den selv, så den skal forbi nogle kyndige hænder som kan finde ud af det. Jeg ved selvfølgelig godt at vi har alle vores egen smag og hvordan vi opfatter lyden, men vil meget gerne høre fra indviede som ved noget om denne, synes jeg fine forstærker.
VH Brian
IMG_1077.JPG

IMG_1069.JPG

IMG_1065.JPG

IMG_1064.JPG

IMG_1070.JPG

IMG_1066.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf tctla » søn 5. jan 2020 21:50

Hej Brian,

Det er en 1971-72-ish ting, der da fortjener at blive kørende igen.
Teknikeren, som har givet sine kommentarer på det medfølgende diagram, har nok ikke været helt i form til opgaven, set på baggrund af netop de kommentarer.
Det bør ikke volde større besvær, at få gang i den igen, men der ligger et par tikkende bomber der venter, på den glade reparatør.
Den første tikkende, er de ~50 år gamle elektrolyt-kondensatorer. Der er ikke megen sjov i, at bruge krudt på, at udskifte defekte transistorer for så at se hele molevitten futte af på ny pga. ustabilitet forårsaget af dårlige elektrolytter. Altså ud med dem først.
Nr. 2 tikkende er mere svær at gennemskue. Udgangstrinets tomgangsstrøm indstilles med trimme-potentiometerne VR3/VR4. De er desværre koblede på en uhensigtsmæssig måde, der tillader amok-strøm i udgangstrinene, hvis der er korrosion i pot'meterne, og det ER der sandsynligvis efter 50 år.
Man skal altså gå lidt forsigtig til opgaven, men den bør absolut være til at fuldføre.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf janfroerup » søn 5. jan 2020 22:00

Alubrian skrev:.....Er der nogen herinde, som har haft eller kender til denne forstærker, som kan fortælle om den er værd at bekoste en rep af den,


Den kan da nok komme til at spille fint igen, efter en gennemgribende omgang. Om det så er *det* værd, kan nok kun du selv afgøre.

Min krystalkugle er efterhånden temmeligt ridset, så jeg tør ikke gætte på hvad der er galt med den - men der er da et par stykker af os gamle radiomekanikkere i forummet, så mon ikke der er en der bider på opgaven ?

held og lykke med den - den er fed på sin egen specielle måde.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf Alubrian » søn 5. jan 2020 22:13

Hej Jan.
Ja det er jo netop det med værdi, det er nemlig det, der er det spændende, jeg har jo noget som spiller men synes netop at den er spændende, og det kunne være fint hvis der var nogen som ville kigge på den, Vil dog gerne høre fra nogen, som har hørt den spille.
janfroerup skrev:
Alubrian skrev:.....Er der nogen herinde, som har haft eller kender til denne forstærker, som kan fortælle om den er værd at bekoste en rep af den,


Den kan da nok komme til at spille fint igen, efter en gennemgribende omgang. Om det så er *det* værd, kan nok kun du selv afgøre.

Min krystalkugle er efterhånden temmeligt ridset, så jeg tør ikke gætte på hvad der er galt med den - men der er da et par stykker af os gamle radiomekanikkere i forummet, så mon ikke der er en der bider på opgaven ?

held og lykke med den - den er fed på sin egen specielle måde.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf KenRas » søn 5. jan 2020 22:28

Prøv AnalogBo i Glostrup. Det er ikke langt væk.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf Alubrian » søn 5. jan 2020 23:09

KenRas skrev:Prøv AnalogBo i Glostrup. Det er ikke langt væk.

Han er også i tankerne, afventer lige en anden mulighed først.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf Stottrup » søn 12. jan 2020 20:37

Som 20-årig skiftede jeg min Pioneer SA-700 ud med en lige hjemkommet SA-1000 hos Fona Viborg. My Bad! Jeg var i den syvende himmel, den var fantastisk - ikke mindst sammen med mine A-25 og min Delphon/SME/V-15 :Thumpsup:
Flere år efter begyndte relæet at drille, og jeg blev så irriteret, at jeg flåede dækslet af og brugte en (stram!) elastik til at sikre, at relæet FORBLEV slået til! Klogere var jeg ikke... Da det til sidst heller ikke duede, skilte for- og effektforstærker ad og koblede en Nikko Alpha II til den - forrygende. Hvorfor jeg til sidst skilte mig af den, er mig i dag en gåde, men jeg var ikke så klog dengang...

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Pioneer SA-1000 forstærker

Indlægaf Alubrian » søn 12. jan 2020 22:35

Stottrup skrev:Som 20-årig skiftede jeg min Pioneer SA-700 ud med en lige hjemkommet SA-1000 hos Fona Viborg. My Bad! Jeg var i den syvende himmel, den var fantastisk - ikke mindst sammen med mine A-25 og min Delphon/SME/V-15 :Thumpsup:
Flere år efter begyndte relæet at drille, og jeg blev så irriteret, at jeg flåede dækslet af og brugte en (stram!) elastik til at sikre, at relæet FORBLEV slået til! Klogere var jeg ikke... Da det til sidst heller ikke duede, skilte for- og effektforstærker ad og koblede en Nikko Alpha II til den - forrygende. Hvorfor jeg til sidst skilte mig af den, er mig i dag en gåde, men jeg var ikke så klog dengang...

Vh Karl

Tjah sådan kan det gå nogle gange, men jeg kan forstå på dig at det var en god forstærker, og det var jo også det som jeg var interreseret i at høre fra tidligere og nuværende ejer af sådan en forstærker.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 139 gæster