B&O og darlington

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

B&O og darlington

Indlægaf AnalogBo » lør 8. feb 2020 19:34

Tråden: "Beomaster 4000 renovering" fik mig til at undre mig over hvorfor B&O i flere modeller bruger "integrerede" darlington medens andre fabrikater bruger diskrete transistorer i darlington kobling. Jeg kan se flere fordele ved den diskrete løsning f.eks. at man som konstruktør kan vælge de enkelte transistorer og base-emitter modstande, men har det bare været component count der har fået B&O til at vælge de "integrerede"?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: B&O og darlington

Indlægaf highfive » lør 8. feb 2020 21:24

Hej
Jag har en ide om att Darlingtontransistorer används för att få ner värmeutvecklingen inne i receivern. En darlington transistor har ju sin drivtransistor integrerad i transistorkapseln tillsammans med effekttransistorn. Dessutom får man bättre koll på strömförstärkningsfaktorn, hfe.

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: B&O og darlington

Indlægaf janfroerup » lør 8. feb 2020 21:25

Der er som så ingen bagdele ved at anvende Darlington typerne, og alt andet lige er det nok billigere
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: B&O og darlington

Indlægaf Mik112 » lør 8. feb 2020 21:57

Jeg gætter på, at det ved stor-volumenproduktion, er lang billigere at montere 1 Darlington transistor i TO220 hus med 3 ben, direkte på køleplade, end 1 TO220 transistor på køleplade og 1 driver transistor på printet plus ekstra modstande. Specs på eks.v BDX33BCD/34BCD ligger klippefast, ikke noget der sejler. Hfe>750 og Ft>10MHz, så kan der også spares penge i design.

Bare mit bud ;-)

Ps. highfive er inde på noget vedr. temp. stabilitet ;-)
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: B&O og darlington

Indlægaf kj2005 » man 10. feb 2020 12:57

AnalogBo skrev:Tråden: "Beomaster 4000 renovering" fik mig til at undre mig over hvorfor B&O i flere modeller bruger "integrerede" darlington medens andre fabrikater bruger diskrete transistorer i darlington kobling. Jeg kan se flere fordele ved den diskrete løsning f.eks. at man som konstruktør kan vælge de enkelte transistorer og base-emitter modstande, men har det bare været component count der har fået B&O til at vælge de "integrerede"?
Mvh Bo


Hej Bo

Uden på nogen måde at være ekspert på området findes der to forskellige sammensætninger af udgangstransistorer. Et såkaldt Sziklai-par som er opkaldt efter den ungarske opfinder George Sziklai .

Et compund Sziklai-par er en konfiguration af to bipolære transistorer med modsatte polariteter, der altid vil bestå af en NPN og en PNP transistor. Konfigurationen er også kendt som en CFP (komplementær feedback-par). Den sammensatte enhed tager polariteten fra ​​drivertransistoren, så hvis et par er lavet med en NPN-driver og PNP-transistor, vil den samlede transistor opføre sig som en NPN transistor.

Darlington-konfigurationen blev opfundet af Bell Laboratoriets ingeniør Sidney Darlington i 1953. Han patenterede ideen om at have to eller tre transistorer på en enkelt chip. Et Darlington par består altid af to transistorer med samme polaritet.( plus en diode i de darlington jeg bruger til BM4000).

Citat Rod Elliott (ESP):
"Det blev målt og demonstreret for længe siden at sammensatte transistor par har større
linearitet end Darlington par, og selvom disse oplysninger ser ud til at være ignoreret af de fleste mennesker i en lang årrække, er det stadig sandt. En af de interessante ting ved kendsgerninger er, at de ikke går væk, selvom man ignorerer det."


Der står noget om termiske problemer ved mætningsspændingen over en Darlington transistor da både driver og udgangstransistor deler den samme chip, og at der typisk ligger en 3K modstand mellem base og emitter på drivertransistoren plus ca. 80R mellem base - emitter på udgangstransistoren.

De få erfaringer jeg har med Darlington udgangstransistorer, viser lidt om nogle udgange der ikke tåler en kort berørings kortslutning mellem emitter og collektor. De darlington transistorer jeg har haft i hånden føles mere sårbare end de "rugged" 802/6030/15004 osv....
Nu er det knap 50 år siden jeg byggede den første forstærker med 3055... den virker stadig og højttalerledningerne er blevet kortsluttet mere end én gang!

Jeg kontakter "oraklet" på DTU og forsøger at få klarhed over det med den delte chip og termisk varme overførsel fra to transistorer i samme hus.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 163 gæster