Beomaster 1000 pærer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 1000 pærer

Indlægaf By Dysted » lør 6. jun 2020 00:06

Hej herinde.

Jeg vil høre om der er nogen her der har prøvet at skifte skala- og stereopærer på en Beomaster 1000? Jeg spørger fordi at det er det eneste jeg rigtigt mangler for at få den her min første restaurering færdig. Men jeg kan simpelthen ikke få de gamle pærer løs fra soklen, og jeg kan ikke helt gennemskue om de skal skrues eller trykkes ud. Er der nogen her der har et bud?

På forhånd tak.

Mikkel
By Dysted
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2016
Lokalitet: København N

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf tctla » lør 6. jun 2020 10:15

Jeg tror, skalalamperne er alm. 6,3V/300mA pærer med E10 skrue-sokkel.
Stereolampen er en 19V/100mA pære med samme sokkel.
De kan sidde RIGTIG godt fast, så pas på fingrene når, du drejer dem ud.
Knuser du glasset med fingrene under processen så AV :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf cdp » lør 6. jun 2020 11:36

Er i gang med det samme, nogen mener stereopæren springer for tit og går en str. Op. Og ja de gror fast de pærer, - kunne lidt wd40 løsne op? Hvordan med indst. til 240 var - er det muligt.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf tctla » søn 7. jun 2020 13:38

cdp skrev:Er i gang med det samme, nogen mener stereopæren springer for tit og går en str. Op.


Een størrelse op, er det 24V/100mA?
Det vil da være nemmere at udskifte den 82-Ohm modstand (R601), der sidder i serie med pæren, til f.eks 100-Ohm eller mere.
Eller endnu nemmere: tilføj endnu en modstand i serie ved, at fralodde den ene ledning på soklen, og placere den ekstra modstand her. Den kunne jo være 22-Ohm eller 27-Ohm/0,25W eller 0,5Watt. Det vil nedsætte spændingen over pæren med 2-3Volt hvorfor, den vil holde meget længere.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. jun 2020 14:05

når man snakker Marantz (ved godt, det er en Beomaster her), så skal man være meget forsigtig med at "gå en størrelse op" i stereoindikatorlampen. Det er vigtigt for en Marantz, at stereolampen ikke trækker mere strøm end at stereodekoderen (HA1156) ikke brænder af, hvad de har haft tendens til at gøre, når man lige satte en forkert pære i. Jeg ved ikke, om der sidder sådan en følsom dekoder i Beomasteren - eller det er lavet på en anden måde. Jeg ville i hvert tilfælde træde varsomt mht. strømtrækket på lampen.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf tctla » søn 7. jun 2020 14:25

Hej Freddy.
Helt rigtigt mht. Marantz-problemet, som du beskriver.
Dog, at "gå op" i størrelse betyder normalt, at man går op i spænding, ikke strøm.
En 24V/100mA pære vil derfor trække mindre strøm end en 19V/100mA pære i samme kredsløb.
Iøvrigt er det ikke et problem for B&O'en, da der bare sidder en transistor (AC153) mellem pæren og stel (..i serie med omtalte 82-Ohm modstand.)

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf cdp » søn 7. jun 2020 15:21

En 24V/100mA pære vil derfor trække mindre strøm end en 19V/100mA pære i samme kredsløb.
Iøvrigt er det ikke et problem for B&O'en, da der bare sidder en transistor (AC153) mellem pæren og stel (..i serie med omtalte 82-Ohm modstand.)

Gode kommentarer fra begge sider, et lille fif mht. skift - brugte en stump ø10mm silikoneslange udenpå pæren - bedre greb og minus glasskår i fingrene. Mht. stereo lampen, den er omkranset af et slidset rør, som sikkert forøger varmen markant - hvad med en passende transistor køleplade af de runde modeller ? lyset skal jo blot ud fra spidsen.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. jun 2020 20:20

cdp skrev:
En 24V/100mA pære vil derfor trække mindre strøm end en 19V/100mA pære i samme kredsløb.
Iøvrigt er det ikke et problem for B&O'en, da der bare sidder en transistor (AC153) mellem pæren og stel (..i serie med omtalte 82-Ohm modstand.)

Gode kommentarer fra begge sider, et lille fif mht. skift - brugte en stump ø10mm silikoneslange udenpå pæren - bedre greb og minus glasskår i fingrene. Mht. stereo lampen, den er omkranset af et slidset rør, som sikkert forøger varmen markant - hvad med en passende transistor køleplade af de runde modeller ? lyset skal jo blot ud fra spidsen.


Jeg tror, at lampen er ligeglad med, hvor varmt det er. Det er metal (formentlig Wolfram) og glas, som begge har et meget højt smeltepunkt. Hvis det slidsede rør er originalt, så har ingeniørerne på B&O sikkert vidst hvad de gjorde. Jeg tror ikke, at det er nødvendigt at køle noget, bortset fra, hvis noget plast eller printplade tæt på er i fare for at smelte.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf AnalogBo » søn 7. jun 2020 21:15

Lige en sidegren: Når man skal dreje en skalalampe eller lignende er en stump gammeldags cykelslange en god hjælp. Den giver en formidabel friktion og beskytter til en vis del fingrene.
Mvh
Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf kj2005 » man 8. jun 2020 13:43

AnalogBo skrev:Lige en sidegren: Når man skal dreje en skalalampe eller lignende er en stump gammeldags cykelslange en god hjælp. Den giver en formidabel friktion og beskytter til en vis del fingrene.
Mvh
Bo


Smart :thumbsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 1000 pærer

Indlægaf By Dysted » ons 10. jun 2020 23:16

Så lykkedes det endelig... Det endte med at tage mig det meste af 3 timer at få de tre pærer skiftet. Det vidste sig at alle pærer mere eller mindre gik i opløsning da de først blev forsøgt taget ud. Alle glas smuldrede væk, og selve pærersokkelen blev siddende... Og de sad meget godt fast. Tror aldrig de er blevet skiftet, og alle tre var mere eller mindre idet fast. Så efter en lang aften med tang, en syl. pincet og ret meget tålmodighed lykkedes det. Og den står nu endelig færdig og lyser varmt her på hjemmekontoret. Min første restaurering fra bunden af. En dejlig følelse.

Tak for tips og tricks. Jeg kom igennem med alle fingrer i god behold.
By Dysted
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2016
Lokalitet: København N


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 155 gæster