Marantz model 1070 højttaler relæ

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf CPD » fre 21. aug 2020 17:15

Jeg har sådan en forstærker stående med dårligt højttaler relæ.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en erstatning, da det har forholdsvis små mål og der ikke rigtig er overskudsplads.
Højde 25 mm, bredde 25 mm, dybde 15 mm.

Er der nogen der har et liggende eller ved hvor man kan få en erstatning?

På forhånd tak
Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. aug 2020 20:12

Hej Carl Peter!

Er du sikker på, at det er et dårligt højttalerrelæ?

Det kan ligeså godt være mange andre ting

Hvilke ting gør, at du mener, at relæet er defekt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf CPD » fre 21. aug 2020 22:34

Hej Freddy.

Forstærkeren falder ud i venstre kanal, jeg har taget låget af relæet og når jeg fysisk påvirker det tilsvarende kontaktsæt i relæet spiller forstærkeren fint.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. aug 2020 22:42

Hej Carl Peter!

Ja - så er jeg ret sikker på, at det første, jeg ville gøre (også for at undgå at skifte) - var at rense relækontakterne nænsomt. Dette har før båret rigtig meget frugt hos mig, når jeg havde udfald i en kanal og kunne påvirke dette ved at "tappe" lidt på relækassen.

Rensning:

- sluk apparat/træk ud af kontakt.
- find noget hvidt printerpapir - klip en "bane" -
- væd papirbanen i isopropylalkohol
- træk papiret nænsomt igennem relækontakterne, mens du med en 3. hånd forsigtigt holder kontakterne sammen i relæet. - gør dette nogle gange. Læg mærke til at der kommer noget sort/mørkt snavs på papiret - det skulle der gerne :-) Denne manøvre kræver sikre kirurgiske manuelle egenskaber.

- når du har gjort dette nænsomt nogle få gange og der ikke kommer mere snavs på papiret- - så gør jeg normalt det, at jeg lige væder en ny papirbane med en smule af det unævnelige* og påfører dette med et ultratyndt lag på kontakfladerne.

lad det lige dampe af.

Herefter tænd forstærker og test, om indgrebet virkede. Gør det det, er vi glade. gør det ikke, så henvend dig igen - måske er andet galt, og det behøver ikke at være selve relæet. Kan evt. være en lodning relaterende til relæets montering i printet.

- vær nænsomt og præcist arbejdende - kontaktfladerne er/var belagt med et tyndt lag guld-noget, så kontakterne ikke korroderede hurtigt. Hvis der er mere tilbage, skulle dette gerne bevares.

* WD40 8)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf CPD » lør 22. aug 2020 15:25

Hej Freddy.

Jeg havde desværre allerede gjort de af dig foreslåede tiltag, og uden forbedring.

Printbrud og dårlige lodninger er også kontrollerede, det var først efter alle disse forsøg på udbedring at jeg udbad mig hjælp til at finde et nyt relæ.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf janfroerup » lør 22. aug 2020 16:27

Står der overhovede noget på relæ'et ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf CPD » lør 22. aug 2020 16:53

Hej Jan.

Ja, det er et Omron med typebetegnelsen LC2-C-M DC 24V.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf janfroerup » lør 22. aug 2020 17:06

Jeg havde nok mokket et lille 24volt slutterelæ i bæstet, bare det kan være der.......
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf CPD » lør 22. aug 2020 23:51

Jeg håbede at det kunne lade sig gøre at finde et der matchede det originale, men
ender nok også med at proppe noget i der kan være der og opfylder funktionen.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. aug 2020 00:25

Jeg vidste ikke med sikkerhed, at du havde forsøgt de beskrevne indgreb, da jeg skrev min "opskrift" på rensning af relæ- Det havde du gjort og det er fint.

Det relæ er, som du allerede ved, ret svært at finde - og nettet har begrænsede oplysninger om det, så vidt jeg kan se. I og med, at relæet synes at være svært at finde som nyt og at det måske også er noget bøvl at finde et andet og få det til at passe i printet/kredsløbet, ville jeg gøre rigtig meget for at finde ud af, OM relæet er defekt i virkeligheden eller det er noget andet som får det til at drille.

Kan man teste sådanne relæer? - evt. ude af printet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf tctla » søn 23. aug 2020 10:26

Fredmarantz skrev:Kan man teste sådanne relæer? - evt. ude af printet?

Vh
Freddy


I printet, nej tak.

Ude af printet, intet problem:

Sæt 24V på relæspolen, så relæet trækker.
(2 stk. 9-Volt batterier i serie, bør kunne trække relæet, hvis man ikke har adgang til en strømforsyning.)
Mål nu over hver slutte-kontakt efter tur med et Ohm-meter, der selvfølgelig her skal vise Nul Ohm.
Bank let på relæet og se, om der opstår en større eller mindre overgangs-modstand i kontakten, hvilket der jo ikke må.

Dette relæ ser iøvrigt ud til, at kunne bruges:
https://www.ebay.fr/itm/Relay-Relais-18 ... 3081638964
Umiddelbart sender sælgeren ikke til DK, men det må kunne forhandles.


Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » man 12. apr 2021 23:06

Gammel tråd genoplives - :cool1:

Jeg har nu et lignende problem i min Marantz 1070 som det, som CPD beskriver i første indlæg - og jeg har prøvet alt - alt - alt - undtaget at udskifte relæet til et nyt. Derfor har jeg besluttet at købe det relæ, som tctla/Torben har henvist til i ovenstående indlæg. Nu må jeg håbe, at relæet her passer både fysisk og elektrisk. Jeg har købt det udelukkende på tctla's ovenstående forbeholdne anbefaling ;) og den tror jeg skam på. skulle det ikke være tilfældet, at det passer, så har jeg selv ansvaret for at købe med bind for øjnene. nogen herregård er det jo heller ikke.

I mellemtiden kan jeg se, at sælger nu sender til hele Verden. (fra Frankrig)

https://www.ebay.fr/itm/Relay-Relais-18 ... 3081638964

I (ikke mindst CPD) hører nærmere, når jeg har lavet mine forsøg.....

nb: Vi får ikke notifikationsmails pt. (Der er undersøgelser i gang - mere ved jeg ikke) - og derfor har jeg sendt en pb til CPD - og håber, at han ser dette.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. apr 2021 11:42

suk - livet er altså ikke let......

ovenstående indlæg var skrevet i frustration over, at min 1070 gjorde knuder. Jeg havde startet den op med henblik på stabiltetstest og den fejlede. Den var sat ind i mit normale stueanlæg - den gjorde masser af vrøvl jf. de hyppige udfald i den ene kanal. Derfor vurderede jeg, at det nok var relæet, da netop dette før har gjort knuder og at jeg har gjort næsten alt hvad man kan gøre for et relæ undtaget at skifte det. Samtidig kunne jeg afhjælpe problemet ved at skrue op - og hermed "presse" den manglende kanal til live. klassisk problem med dårligt relæ el. anden dårlig forbindelse....

Jeg tog forstærkeren ud af anlægget og satte den op i et lille testanlæg, som jeg har ... tog skjoldet af og lod den stå og spille lige så stille resten af natten og hele dagen, indtil - nu. Den har spillet eksemplarisk og helt uden ét eneste udfald lige siden....det er altså ikke let så....

Nå- men den får lov til at blive tændt - køle af - slukket - tændt...spille stille i lang tid og sv- i nogle dage. hvis den nu opfører sig ordentligt, må det have været noget andet - fx et tilsluttet kabel el. lign....

Men så fik jeg da købt et relæ ;) - vi må se, om jeg henad banen får brug for det.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf kbekke » tirs 13. apr 2021 22:18

Fredmarantz skrev:suk - livet er altså ikke let......

ovenstående indlæg var skrevet i frustration over, at min 1070 gjorde knuder. Jeg havde startet den op med henblik på stabiltetstest og den fejlede. Den var sat ind i mit normale stueanlæg - den gjorde masser af vrøvl jf. de hyppige udfald i den ene kanal. Derfor vurderede jeg, at det nok var relæet, da netop dette før har gjort knuder og at jeg har gjort næsten alt hvad man kan gøre for et relæ undtaget at skifte det. Samtidig kunne jeg afhjælpe problemet ved at skrue op - og hermed "presse" den manglende kanal til live. klassisk problem med dårligt relæ el. anden dårlig forbindelse....

Jeg tog forstærkeren ud af anlægget og satte den op i et lille testanlæg, som jeg har ... tog skjoldet af og lod den stå og spille lige så stille resten af natten og hele dagen, indtil - nu. Den har spillet eksemplarisk og helt uden ét eneste udfald lige siden....det er altså ikke let så....

Nå- men den får lov til at blive tændt - køle af - slukket - tændt...spille stille i lang tid og sv- i nogle dage. hvis den nu opfører sig ordentligt, må det have været noget andet - fx et tilsluttet kabel el. lign....

Men så fik jeg da købt et relæ ;) - vi må se, om jeg henad banen får brug for det.


Vh
Freddy


-Se på den lyse side, Freddy. Det nye relæ er åbenbart så godt, at du ikke engang behøver at montere det og du kan ovenikøbet lade det originale blive siddende i apparatet.

What's not to like? :lol:

-Spøg til side. Du nævner, at du tog "skjoldet af" i testopstillingen. Var det også tilfældet, da du oplevede problemerne i det store anlæg? Ikke at jeg kan forklare hvorfor det skulle hænge sammen. Men når man fejlsøger gælder det jo netop om at reducere variablerne mest muligt og (metal)-kabinettet er jo en del af apparatets afskærmning, såvidt jeg har forstået. Kontakter, stik osv. behøver vi jo ikke at spørge til, når det er dig. Men måske er der lodninger, der bliver mekanisk påvirket, når apparatet flyttes?

Ellers ville jeg nok prøve at bringe apparatet frem og tilbage imellem testopstilling og det store anlæg et par gange for at se om "nissen" konsistent flytter med - med eller uden skjold.

Jeg har selv et underligt eksempel på "trolddom", hvor en effektforstærker A med mellemrum gerne vil "spille tordenvejr", når den er tilsluttet den matchende forforstærker A, men ikke med forforstærker B. Men tilslutter man forforstærkerne til en effektforstærker B, er der ingen problemer med nogle af dem. Alle apparater er iøvrigt af samme fabrikat, fra ca. samme periode og konstrueret nogenlunde ens.

Så i praksis har jeg to velfungerende forstærkersæt - det er bare ikke de modeller, der passer sammen ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. apr 2021 22:57

kbekke!

Tak for forståelse og støtte - det giver mig ny energi! :-)

Dine tanker er meget lig mine - hvad er forskellen mellem den ene tilstand- og den anden?

-der har været løftet på den
-skjoldet taget af
-kabler afmonteret
-andre kabler monteret
-lydkilde skiftet (aux)
-andre højttalere hægtet på.

I den "gamle opstilling" gik jeg samtlige indgange/lydkilder igennem. De fejlede alle (dvs én kanal faldt bort efter kort tid) - dette tolker jeg som at forstærkeren fejler.

Jeg prøver igen i aften - og nu med skjoldet monteret korrekt og så må vi se. Det kan altså ikke passe. den er gennemrestaureret og alt -simpelhen alt har fået fuld opmærksomhed. Man kan selvfølgelig ikke holde for, om en lodning skulle være uvorn- men nu prøver jeg igen.

Trolddom er ikke noget, som jeg kan lide, men det lyder godt nok også fuldstændig skørt, hvad der sker med dine for - og sluttrinskombinationer. Jeg kan desværre ikke komme med nogle kompetente bud på det - men jeg ville blive pænt frustreret her også . Frustreret er måske så meget sagt, men det ville i hvert tilfælde gå mig på...og jeg ville blive alvorligt stædig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 147 gæster