Om forstærkere og DC

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » man 4. jun 2012 17:12

Boptilyoudrop skrev:Halløj kj2005

Problemet blev løst. Der var nogle meget klumpede lodninger med godt med sovs og det hele på de ben der bærer "kredsen". Da jeg fik renset ud var en flig af en loddeø på afveje og lavede overgang til naboøen. Da det var lavet kunne den justeres i nul. Nu håber jeg bare de holder evigt... :Skor:

Men tak for hjælpen!


Fint at dit problem med 5M20 er løst, men desværre har enkelte af Luxman's "IC" kredse vist ustabilitet. Nogle DML-01 og DML-02 moduler er ophørt med at virke, og en ustabil strømforsyning kunne muligvis være forklaringen. Jeg er ved at undersøge levering af uPA63H og 2SC1775 mm., da flere af mine Luxman forstærkere er forsynet med de DML moduler.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » man 4. jun 2012 20:46

kj2005 skrev:
Boptilyoudrop skrev:Halløj kj2005

Problemet blev løst. Der var nogle meget klumpede lodninger med godt med sovs og det hele på de ben der bærer "kredsen". Da jeg fik renset ud var en flig af en loddeø på afveje og lavede overgang til naboøen. Da det var lavet kunne den justeres i nul. Nu håber jeg bare de holder evigt... :Skor:

Men tak for hjælpen!


Fint at dit problem med 5M20 er løst, men desværre har enkelte af Luxman's "IC" kredse vist ustabilitet. Nogle DML-01 og DML-02 moduler er ophørt med at virke, og en ustabil strømforsyning kunne muligvis være forklaringen. Jeg er ved at undersøge levering af uPA63H og 2SC1775 mm., da flere af mine Luxman forstærkere er forsynet med de DML moduler.

Mvh. Kim

Hvis det viser sig at de kan skaffes, du er nok ikke den første der forsøger, så vil det være gode nyheder! Jeg kunne nok overveje at investere for at have dem på hylden når en dag ulykken sker. Jeg sigter ellers lidt på en recap, men indtil videre fungerer sættet ok.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » man 4. jun 2012 22:22

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 5. jun 2012 16:48


Men de kan øjensynligt skaffes. Kan de være uægte?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » tirs 5. jun 2012 17:07

Nah...det tror jeg nu ikke...der må være begrænset salg i dem. Jeg tror kun kineserne plagierer de ting som er meget efterspurgte.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 5. jun 2012 17:37

Tube mania skrev:Nah...det tror jeg nu ikke...der må være begrænset salg i dem. Jeg tror kun kineserne plagierer de ting som er meget efterspurgte.

Det lyder meget fornuftigt. Spørgsmålet er, skal man hamstre eller kan man forvente de også er der den dag røgen slipper løs. :shock:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » tirs 5. jun 2012 18:01

Ja...det bestemmer du jo selv...jeg er spændt på hvad Kim finder ud af...selv har jeg ikke nogen af de forstærkere, men husker godt problematikken. Jeg har forresten lidt til at ligge fra dengang jeg købte hos Rossing, men jeg husker ikke helt hvad det er udover det er moduler.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » tirs 5. jun 2012 19:24

Tube mania skrev:Ja...det bestemmer du jo selv...jeg er spændt på hvad Kim finder ud af...selv har jeg ikke nogen af de forstærkere, men husker godt problematikken. Jeg har forresten lidt til at ligge fra dengang jeg købte hos Rossing, men jeg husker ikke helt hvad det er udover det er moduler.
mvh


Efter at have kontaktet Hr. Dieter Kühnhold i Tyskland kom dette tilbage:

Hallo Herr Hansen,
ich bitte um etwas Geduld, in ca. 2 Wochen kann ich ihnen Fertige DML
01/02 liefern.
Frohe Pfingsten
Dieter Kühnhold

Jeg spurgte om det var muligt at fremstille de små moduler selv:

Hallo Herr. Kühnhold,
Vielen Dank für Ihre Antwort.
Ich möchte für die fertigen DML-01 und 02 Module zu warten.
Ist es möglich für mich, um die Module selbst zu machen? .. Oder würden sie
lieber verkaufen Module bereit für mich?

I første omgang oplyste hr. Kühnhold at han havde uPA63H og de nævnte transistorer og små færdige print til DML-01 samt to færdige DML-02 moduler liggende.
I anden omgang sagde hr. Kühnhold, at ifald jeg havde tålmodighed, kunne han levere færdige DML-01 og DML-02 moduler.
Egentlig ville jeg helst have ætset de små print og fremstillet modulerne selv af hensyn til pris og kvalitet. Nu må tiden vise, om prisen på modulerne fra Tyskland er rimelige.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » tirs 5. jun 2012 19:29

Ja...hvis du kunne få stumperne er der ikke mange ben i at lave dem selv...jeg er bange for at hans moduler bliver noget dyre...

Her er en der har forsket lidt i det...

http://www.hilberink.nl/codehans/luxman5.htm
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » tirs 5. jun 2012 19:59

Tube mania skrev:Ja...hvis du kunne få stumperne er der ikke mange ben i at lave dem selv...jeg er bange for at hans moduler bliver noget dyre...

Her er en der har forsket lidt i det...

http://www.hilberink.nl/codehans/luxman5.htm


Tak for link'et, jeg har kigget på siden tidligere. Prisen indløb lige pr. telefon på uPA63H fra England...ca 50kr pr styk. . Mangler stadig prisen på 2SC1775.
C12/M12 samt 5M21/5C50 skulle anvende DML-01 og DML-02 IC'erne , men også i andre Lux forstærkere?
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » tirs 5. jun 2012 21:03

De bliver også brugt i 5L15 & L10.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf KlausM » tirs 5. jun 2012 21:27

I L11 sidder der også sådan en "umulig at skaffe" dual transistor kreds (2SA798), fås hos littlediode.com for den nette pris af 17£ :QQS: Men godt at den overhovedet kan fås.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tirs 5. jun 2012 22:01, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » tirs 5. jun 2012 21:55

Lux har også isat DML-01 IC'en i B12.
Godt at 2SAQ798 stadig kan købes. Jeg har også en L11.

Mvh. Kim

Dette er billeder af DML-01 og DML-02 vedhæftet

Tegningen fra Hilberink ser rigtig ud bortset fra at DML-02 kredsløbet er forsynet med 8 transistorer. Der var noget med at den første udgave af DML-02 var ustabil. Derfor kan tegningen fra Hilberink være udgave nr 2 som er mere stabil?
DML-01 med uPA63H og 2SC1775 skulle være ok.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 ons 6. jun 2012 19:39, rettet i alt 8 gange.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 5. jun 2012 21:57

Jeg har egentlig bare ignoreret muligheden for at de kan gå og udsat det til "den tid den sorg" kategorien. Men jeg ved godt at de er risikokomponenter og jeg er faktisk klar til at investere i sættets fremtid. Elektrolytter og lign. kan man altid få, men med de moduler her bliver det nok ikke lettere med tiden. På sigt skal forstærkerne recappes og så skal det ikke være spildte penge og kræfter hvis modulerne ryger, så jeg er meget spændt på hvad du finder ud af Kim.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » tirs 5. jun 2012 22:19

To billeder mere om Luxman's moduler.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 ons 6. jun 2012 19:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster