Altec Lansing 1595A monoblokke

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Altec Lansing 1595A monoblokke

Indlægaf Lars » lør 29. okt 2011 16:36

Jeg er kommet i besiddelse af 2 stk. Altec 1595A monoblokke på ca. 300w hver.
Ud fra hvad jeg kan støve op via Google er de fra engang i 60erne, og dengang åbenbart state of the art.
De er helt sikkert ikke lavet til pynt. 40kg hver og grimme som arvesynden. Kun de enorme transformatorer (2 stk i hver) har lidt imponatoreffekt.
Lyden kender jeg ikke noget til endnu, da jeg kvier mig lidt ved at slutte gode højtalere til sådan et kraftværk.
Er der nogen her der kender til dem ?
Er det HiFi, eller bare noget der kan råbe et stadion op ?

M.v.h.
Lars
Lars
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 jan 2011

Re: Altec Lansing 1595A monoblokke

Indlægaf mcs_5 » lør 29. okt 2011 17:27

Jeg kender kun de lidt tidligere rørversioner. De var ikke hifi som standard, men kunne forholdsvis let bygges om. Så vidt jeg kan se, kan dine forstærkere klare 20Hz-20kHz ved mindre end fuld effekt, så det er da et godt udgangspunkt. Om de så lyder godt (eller kun højt) er et andet spørgsmål :)

Har de været i brug for nyligt, eller har de ligget på lager i mange år?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Altec Lansing 1595A monoblokke

Indlægaf Tube mania » lør 29. okt 2011 17:36

Uha...nærmeste normale belastnings impedans er 15ohm...de bliver ikke nemme at bruge. Pga deres høje effekt og de 15ohm er det et voldsomt spændings-sving de kan præstere.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Altec Lansing 1595A monoblokke

Indlægaf Lars » lør 29. okt 2011 17:51

Jeg har fået at vide, at sidste gang de var i brug, var til en rævejagt med Prins Henrik, men det efterlader jo et vidt tidsspænd ;-)

Jeg har i forvejen et sæt Altec Lansing A7 horn, som jeg heller ikke betegne som Hi-fi efter tidens standard, men sikke en vidunderlig lyd i et passende stort rum :-))
Det kunne jo være sjovt at koble dem sammen, men jeg vil jo nødig give gode højtalere elektrochok ;-)

Mine gamle Duelundhorn har hver 2 stk. Coral Beta 8 som normalt er paralelkoblet, men koblet i serie giver det jo 16ohm Eller ?
Lars
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 jan 2011


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 39 gæster