Luxman L-560 tomgangsstrøm

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-560 tomgangsstrøm

Indlægaf *allan* » tors 24. nov 2011 00:05

Hej alle,

Jeg søger efter en service manual til min Luxman L-560, eller hvis der evt. er en med god hukommelse som har haft fingerne i sådan en og kan huske hvad tomgangsstrømmen i udgangstrinnet skal ligge på???

Sagen er at min er på værksted af andre årsager end mit spørgsmål, men ved en telefonsamtale med reparatøren får jeg at vide at strømmen i udgangstrinnet er forkert justeret (citat: den bliver alt for varm så vi har justeret tomgangsstrømmen ned fra 35mV til 17mV på målepunkteren, vel over 0,22 Ohm emitter modstand) det virkede bare ikke som om at det var ud fra en service manual fra Luxman, men blot lidt ud fra teknikerens hukommelse :roll: hmm, yderst tillidsvækkende :Skor:

Håber på hjælp herfra, og på forhånd tak.

Mvh
Allan
*allan*
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 nov 2011

Re: Luxman L-560 tomgangsstrøm

Indlægaf Highmass » tors 24. nov 2011 01:18

Hej Allan.
Jeg har set din købsannonce på "den anden side", og jeg er RET sikker på at du tager fejl. Alle referencer jeg har set til L560, siger at det er en (Marginalt) opgraderet L550. Jeg er med andre ord helt sikker på at der er tale om 50W kl A. De mindre modeller i den første serie (510 og 530) kørte kl a/b med høj tomgansstrøm, og jeg mener at 530 var klasse A indtil ca. 12W, så mon ikke du på een eller anden måde har fået dens specifikationer blandet med L560?. Hvis du måler spændingen til udganstranserne i din L560, vil jeg være meget overrasket hvis den afviger væsentligt fra den spænding L550 kørte med. Og hvis spændingen er den samme, kan du naturligvis også køre med samme tomgansstrøm. L550 kører med +- 46,5v spænding og 160mv. Bliver den varm med disse væredier???. JA, det gør den helt sikkert!. Men 50W i ren kl A, giver altså en hel del varme.
Så mit forslag er, start med at verificere at jeg har ret i at den i bund og grund er en lettere opdateret L550, og når du så har konstateret om jeg har ret (Det er jeg HELT sikker på at jeg har), så justeres den bare ind som en L550.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Luxman L-560 tomgangsstrøm

Indlægaf JanB » søn 4. dec 2016 18:46

Hei, ser at dette er en gammel tråd. Jeg har lastet ned service-manualen til L-550, men hverken målepunkter eller justeringspot'er for tomgangsstrøm er likt med L-560. Tomgangsstrømmen er nok lik på begge. Er det noen som vet hvor måle og justeringspunkter er på L-560?
Brugeravatar
JanB
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17 aug 2011
Lokalitet: Sør-Trøndelag, Norge

Re: Luxman L-560 tomgangsstrøm

Indlægaf JanB » man 12. dec 2016 20:34

JanB skrev:Hei, ser at dette er en gammel tråd. Jeg har lastet ned service-manualen til L-550, men hverken målepunkter eller justeringspot'er for tomgangsstrøm er likt med L-560. Tomgangsstrømmen er nok lik på begge. Er det noen som vet hvor måle og justeringspunkter er på L-560?


Ingen som vet?
Brugeravatar
JanB
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17 aug 2011
Lokalitet: Sør-Trøndelag, Norge


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster