Marantz PM 710

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz PM 710

Indlægaf Wiinberg » fre 7. maj 2021 11:00

Hejsa alle

Jeg nyt medlem til dette forum, men har i tiden løb, læst mange interresant indlæg diskutioner.

Jeg går og lure på et at lave et vintage setupup derhjemme, men har ikke det store budget og skal starte
helt fra scratch. Højtaler, amp og LP.

Så jeg regner med at skulle bruge min uddannelse som elektronikmekaniker og købe "håndværker" tilbud,
som jeg kan restaurere.

Derfor vil høre om der er nogle herinde som har erfarring med Marantz integreret forstærker PM 710 ?

Grunden til jeg er faldet over denne Marantz, er jeg har mulighed for at købe så'en som et håndværker tilbud.
Wiinberg
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 apr 2021
Lokalitet: Oelstykke

Re: Marantz PM 710

Indlægaf Tonni » fre 7. maj 2021 13:12

PM710, er normalt regnet fra efter Marantz gyldne periode. Fra den periode, hvor Marantz var ejet af Phillips.
De mest eftertragtede Marantz'er er fra midt halvfjerserne, og op til ca 78.

Her håber jeg Fredmarantz kommenterer mere på din tråd. Er der nogle der ved noget, er det ham...

Og i øvrigt velkommen til! :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4802
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz PM 710

Indlægaf KenRas » fre 7. maj 2021 13:57

Meget enig med Tonny.

Jeg havde selv en Marantz 750DC, som da spillede godt men alligevel var underlig kønsløs. Hvis man kan bruge det udtryk...? Men en PM710 kan da være fin at starte med, hvis prisen er lav.

Ens preferencer er selvfølgelig forskellig, men den seneste Marantz generation jeg ville kigge efter, er den hvor du finder modellerne 1050, 1090, 1122 med flere. Det er den sidste generation inden Philips tog over i 1980.

Endnu bedre er det at gå længere tilbage, hvor du finder modellerne 1030, 1060, 1070, 1150 osv. Men priserne og efterspørgsel er også højere her.

Velkommen til, iøvrigt :p

Mvh Kenneth
(En af mange Marantz fan her på sitet)
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz PM 710

Indlægaf Fredmarantz » søn 9. maj 2021 20:11

Tonni skrev:PM710, er normalt regnet fra efter Marantz gyldne periode. Fra den periode, hvor Marantz var ejet af Phillips.
De mest eftertragtede Marantz'er er fra midt halvfjerserne, og op til ca 78.

Her håber jeg Fredmarantz kommenterer mere på din tråd. Er der nogle der ved noget, er det ham...

Og i øvrigt velkommen til! :)


Jeg takker for tilliden til min viden om Marantz :Skor: - men både hvad du selv skriver, Tonni - samt hvad Kenneth / Kenras herefter skriver dækker meget fint mit forhold til denne Marantz.

Tilføjelse:

Jeg har lige googlet nogle billeder med aftaget låg - og jeg ser, at der nok ikke er gjort så meget ud af inventaret i forstærkeren - jeg tænker på en lidt rodet ledningsføring og ingen afskærmninger - Jeg er ikke tekniker, men ved at kigge ned i de fleste af de tidligere Marantz er fra op til ca. 1978 - synes jeg, at der generelt er gjort mere ud af det hele. Det siger vel egentlig intet om lyden - men jeg har det godt med apparater, hvor man kan mærke, at noget af prisen går til at der har siddet nogle montører/montricer M/K - som har måttet få lov til at gøre deres arbejde ordentligt.

Jeg vil dog tro, at man med denne forstærker udmærket kan have en trofast følgesvend i mange år. Jeg har ikke hørt, at de skulle være ustabile eller noget. Hvad angår servicebehov, så er jeg ikke i tvivl om, at der noget skal kastes noget tid efter rensning af diverse potentiometre - både dreje og skyde samt til samtlige omskiftere. Og den slags er der jo en del af. Heldigvis er der vist LED over linjen i modsætning til tidligere, så pærer/lamper osv skal man nok ikke være så bekymret for. Relæet skal nok også ha' en kyndig tur. Måling af DC-balance + korrektion af denne - samt ditto for bias. Du skal dog passe meget på ikke at forulempe de lange transmissioner (blå stiger) til omskifterne. De kan være overordentligt svære at finde, hvis de skulle blive defekte. Men det ved du jo nok, når du er uddannet elektronikmekaniker -

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz PM 710

Indlægaf Wiinberg » man 10. maj 2021 12:40

Mange tak for Jeres input og viden, nu må jeg se om jeg kan blive enig med sælger omkring en fornuftig pris.
Den står defekt, men det er også det jeg går efter, da jeg gerne vil restaurere den selv.

Mvh
Morten
Wiinberg
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 apr 2021
Lokalitet: Oelstykke


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster