Luxman L430 klikker ikke

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf anderscolding » tors 29. jul 2021 22:05

Hej. Så springer jeg ud i at skrive, frem for bare at læse.

Jeg relativt ny i vintage hifi og jeg er slet ikke sikker på at mit grej er gammelt nok til at være med, but here we go.

Jeg har en Thorens TD 2001 og et sæt Beovox 5700. Og indtil for et par dage siden, havde jeg en Luxman L430, med en ret lækker lyd. Men for nylig nægtede min Luxman at sige noge når jeg tændte den. Alle lamper tænder og der står ‘warming up’. Og så sker der ikke mere. Intet klik og ingen lyd.

Jeg har prøvet at tappe let på relæet, men ingen forskel. Og jeg har ikke lyst til at begynde at rode mere i den, når jeg ikke ved hvad jeg laver. Jeg ved at den er gammel, men jeg er virkelig glad for lyden og ville ærgre mig over at skulle skrotte den.

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kommer videre?

På forhånd tak og tak for alle de gode råd jeg tidligere har læst

Anders, Herfølge
Brugeravatar
anderscolding
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 okt 2018
Lokalitet: Herfølge

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf MaxJ » tors 29. jul 2021 23:32

Der er jo Analogbo, han skulle være ret god.

https://www.analogbo.dk/
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. jul 2021 23:59

anderscolding skrev: Jeg ved at den er gammel, men jeg er virkelig glad for lyden og ville ærgre mig over at skulle skrotte den.



Og dette ovenstående citat er vel nærmest en af forummets grundpiller - :thumbsup:

Per Tophøj i Græsted

https://tophojteknik.dk/

eller , som allerede nævnt og linket til... AnalogBo i Glostrup

Både AnalogBo og Tophøj er brugere her på forummet - og som de er nævnt er dette også deres brugernavne (tophøj og analogbo). De kan bl.a. kontaktes via forummets Pb-tjeneste - eller selvfølgelig via deres hjemmesider.

Din Luxman fejler...ja.... ét eller andet - og det er komplet umuligt at sige noget om, hvad det kunne være uden at have haft noget måleudstyr på den. Men gode observationer, som du har gjort dig - og godt, at du henvender dig her med det.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf anderscolding » fre 30. jul 2021 14:26

Tak for svar :)

Som jeg forstår det er et relæ der ikke "klikker", det sidste led, som skal sikre at der ikke kommer jævnstrøm ud i højttalerne og skader dem. Så derfor kan det faktisk være alt muligt der forårsager at det ikke slår til. Er det forstået rigtigt?

Jeg tror jeg vil tage kontakt til nogle af de gode eksperter, men jeg frygter lidt at prisen for at få den lavet overstiger de par tusind, en sådan forstærker typisk koster. Eller er det dumt at tænke sådan, hvis jeg er glad for den.

STOR hilsen
Anders
Brugeravatar
anderscolding
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 okt 2018
Lokalitet: Herfølge

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. jul 2021 15:56

Det, som du skriver om relæet er fuldstændig rigtigt.

Om det kan betale sig, vil jeg overlade til din egen mavefornemmelse, men jeg ville få et tilbud på rep. Når fejlen, som kan være lille …eller stor…er lokaliseret. Jeg går temmelig langt økonomisk,når jeg kæmper for en fin vintageting, som jeg er glad for, men vi er jo forskellige….

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf anderscolding » fre 30. jul 2021 16:04

Ja - man ved hvad man har :) Tror du det koster penge at få et tlbud?
Brugeravatar
anderscolding
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 okt 2018
Lokalitet: Herfølge

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf MAJ » fre 30. jul 2021 16:10

Jeg vil give Freddy fuldstændig ret i det sidste han skriver :p

Alternativt kan man finde en “ny” brugt til et par tusinde, som måske snart får skavanker, og så er man jo lige vidt...

Hvis det var en ting, som jeg var glad for, så ville jeg absolut ofre penge for at få den gennemgået og repareret. Det er selvfølgelig ældre sager, vi har med at gøre og derfor kan man naturligvis aldrig vide sig sikker.

Jeg vil hellere ofre 2-3-4.000 kr på det apparat, som jeg har, fremfor at købe noget andet brugt.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. jul 2021 16:12

anderscolding skrev:Ja - man ved hvad man har :) Tror du det koster penge at få et tlbud?


Det koster i hvert tilfælde ikke noget at spørge dem….de to, som der er linket til, er fornuftige og dygtige folk, som man kan tale med. De er begge inkarnerede brugere her på forummet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Nillerviborg » fre 30. jul 2021 19:59

Hejsa... - Eller Hello World som jeg osse har tendens til at skrive.

Tophøj og AnalogBo er nok med udstyr i "vores" alderstrin ret gode bud på Sjælland. Så ligger der osse JA Radio på Howitsvej, som jeg sjældent hører skidt om. Om det koster og få undersøgt og få en ca-pris tør jeg ikke spå om, var det i vores halvdel af verden ( Midtjylland ) har vi altid kørt NoCureNoPay på værkstedet...
Jeg ville osse umiddelbart sige, aflever den til Tophøj eller Bo, med beskeden om og få lavet så meje vedligehold og fejlen for - Skal vi sige 2000,- - måske lidt mere ?? - Men smagssag...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Mik112 » lør 31. jul 2021 14:27

Jeg har gjort det, at der er oprettet en Vintage HiFi grej rep. opsparings-konto på 200 kr. pr. måned til mit gamle grej.
Måske det lyder fjollet, men min erfaring siger, at det fejler på et eller andet tidspunkt, og summen af laster er som bekendt konstant ;-)
Omvendt svarer det vel til årlig afskrivning af nyt udstyr, men hvis nu man elsker lyden af det gamle grej er det måske ikke en dårlig ide at have penge til en evt. reparation når den tid kommer? Sker det ikke er der penge til nyt efter få år ;-)
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf anderscolding » lør 31. jul 2021 21:23

Ja, det virker ret fremsynet. Der er jeg nok lidt optimistisk og håber det holder. Selv går jeg og prøver at købe billigt grej og sælge lidt dyrere og på den måde få lidt på den sjove konto, til den slags.

DBA er en smulle værre end crack hos mig. Muligheden for f.eks. at finde en Pioneer SX 828 til 250,- som jeg gjorde for nylig, trækker mig ret ofte ind og tjekke.

Men slet ikke en dårlig idé at begynde at se sit gamle udstyr lidt som man ser sin brugte bil, hvad angår udgifter :)

Jeg har taget fat i Tophøj og kigger ud til ham med den efter ferien - han giver et gratis tilbud.

Tak for hjælpen herinde!

Anders
Brugeravatar
anderscolding
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 okt 2018
Lokalitet: Herfølge

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf anderscolding » søn 29. aug 2021 09:47

For at lukke historien: Det viste sig, ved et besøg hos Tophøj i Græsted, at lynet, som slog ned i vores hus tidligere i år, fik ristet min Luxman. Den render nu i hifi himlen og leger med de andre afdøde Luxmænd. Der var intet at gøre. Legemet er donerer til organtransplantation.
Brugeravatar
anderscolding
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 okt 2018
Lokalitet: Herfølge

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Dan63 » søn 29. aug 2021 10:00

Hej Anderscolding.

Det er s.. godt nok surt!

Jeg håber du finder en afløser, så du igen kan have glæde af dit gode gamle grej!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Luxman L430 klikker ikke

Indlægaf Elektronik » søn 29. aug 2021 14:03

:( Øv. Det gør ondt.
Ja. Man er nødt til at give op på et tidspunkt, når "patienten" ikke står til at redde. (for dyrt med nyt medicin)

Havde en vens Mc Intosh forstærker under operationsbordet og desværre havde "lynet" slået den godt og grundigt ihjel. Alle effekt transistorer og drivere samt trafo kortsluttet. (han har haft den tændt da lynet slog ned.) :QQS:

Men godt at du forsøger at redde en trofast ven herinde og håber der er håb. :Thumpsup:

Håber også du finder en værdig afløser. :Thumpsup:
Elektronik
 


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster