Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Louis » ons 4. mar 2015 09:42

Super flot, den Kenwood :cool1:

Nu har jeg aldrig selv været til Monster Recievere - eller faktisk overhovedet Recievere. Men for lidt siden fik jeg købt den her. Den spiller lidt ujævnt, i første omgang var der kun lyd i ikke lyd i højre kanal. Efter mild rensning komer der lyd i begge, men lidt ustabilt. Med lidt held og en solid rensning kan det være den komme i topform:)

Sony STR-V5

2x85 watt i 8 ohm
20 kg.
Ikke fuld af knapper ;)

Billede i dårligt lys
Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2755
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf HrAndersen » ons 4. mar 2015 12:22

Tillykke!
Helt dårlig kan den ikke være, den er da i fint selskab på thevintageknob ; http://www.thevintageknob.org/SONY/sony ... RV765.html

Nu skal du bare have lidt mere lys i FM skalaen, dæmpet lys i rummet med Diana Krall kørende i baggrunden og en sød pige på besøg.
Så vil du garanteret begynde at se mulighederne i de smukke gamle receivere. ;)
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Louis » ons 4. mar 2015 14:13

HrAndersen skrev:Tillykke!
Helt dårlig kan den ikke være, den er da i fint selskab på thevintageknob ; http://www.thevintageknob.org/SONY/sony ... RV765.html

Nu skal du bare have lidt mere lys i FM skalaen, dæmpet lys i rummet med Diana Krall kørende i baggrunden og en sød pige på besøg.
Så vil du garanteret begynde at se mulighederne i de smukke gamle receivere. ;)


Ja tror også den er rigtig fin, eller kan blive. Lyset skal fixes. Men jeg tror sgu kæresten flytter hvis jeg begynder at spille Diana Krall, eller i hvert fald falder i søvn. Det gør jeg nok også;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2755
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf larsne » tors 20. aug 2015 20:57

Desværre ikke min, men spottede en af slagsen på dba, og det lader til at det er en god kandidat til tråden.

Sansui G-8700DB - 21 kg

Billede

Billede
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Elway » lør 24. okt 2015 08:35

Den Kenwood Eleven GX http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=556&t=1494&p=55878#p55878 er sindsygt flot - sådan en gad jeg godt at eje. Wow!
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf LektorBlomme » lør 30. jan 2016 17:46

I forbindelse med et ønske om at downsize :!: mit setop lidt, er jeg blevet ny ejer af en nydelig Kenwood KR-9600
Kenwood 2.jpg

Kenwood.jpg

Beklager billedkvaliteten - dårlig belysning og dårligt mobil-kamera.

Meget kort: Den ser ud til at være i rigtig god stand! Spiller fint, og kosmetisk meget flot alderen i betragtning, dog med få mindre ridser og mærker i kabinettet. Indeni ser det heller ikke ud til at der har været nogen pilfinger. Alt i alt er jeg meget tilfreds med det nye medlem :p

Den fortjener en lille opfriskning med pudsekluden, og evt. lidt olie, og dertil har jeg et lille spørgsmål:
Jeg kan se på siden her at deet jo ikke er første gang, at nogen giver deres trækabinet en opfriskning, så jeg spørger lidt generelt; hvad bruger i?
Jeg havde (inspireret af andre tråde) tænkt mig at bruge noget ståluld (købt i Røverkøb, ikke angivet finhed!) til at gnubbe en ny gang olie ind i træet, og evt. afslutte med en omgang bivoks.

Hvad er jeres erfaring med ståluld kontra sandpapir? og hvilken korn?

Hvad med voks eller ingen voks?

Jeg håber at det kan give en mat, men noget mere frisk finish

Vh Jens
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf LektorBlomme » søn 31. jan 2016 15:30

Kenwood 3.jpg

...Den kan få en Luxman L550 til at se helt kompakt ud :!:

Nu venter den bare på at et sæt JBL L110 kommer på lige om lidt...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf acj1980 » søn 31. jan 2016 17:28

Var det den jeg så til salg på dba for noget tid siden? ;-)
acj1980
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf cdp » søn 31. jan 2016 17:51

Att. Jens..
- lidt info fra anden side, pas på ståluld på især de lyse træsorter.. ;)

"Der er et ganske simpelt middel der kan gøre mirakler med dine møbler. Det kan bruges til polerede møbler, afsyrede møbler, teak og palisander, egetræ. Kort sagt kan det bruges til stort set alle møbeltyper. Træ er en levende ting der kan have behov for næring og pleje for at fremtræde optimalt, alt efter møbeltype.
Man kunne godt foranlediges til at tro et gammelt velpoleret mahognimøbel ikke er modtagelig for nogen behandling udover polering. Det passer ikke. Jeg har i min ’karierre’ brugt adskillige hundrede liter, så det er ikke bare noget jeg finder på. Ofte støder man på møbler der har stået i årtier uden nogen form for pleje, er blevet træt og livløst at se på. Er der ikke skader eller ødelagt poleringen så møblet skal ompoleres hos en fagmand, (hvilket efterhånden er blevet ret kostbart), kan man sagtens selv friske det op. Har møblet lidt småskrammer og mindre ridser vil det være sådan at de bliver minimeret og i mange tilfælde bliver svært synlige. Er det et meget ’træt’ møbel vil træet ofte få ny struktur, åretegninger og detaljer i træet der ikke er bemærket før, vil pludselig træde frem. Der er dog en lidt forskellig fremgangsmåde alt efter møbeltype.

Man tager: Hvid vaselineolie købes i (Matas eller byggemarkeder/farvehandlere), blander det med almindelig mineralsk terpentin i forholdet 1:1 – så simpelt er det.
Er det et lakeret møbel kan der bruges lidt mere terpentin end olie. Møblet skal være nogenlunde rent, jeg har oplevet møbler fra storrygerhjem eller hjem hvor det ikke har været rengøring som har været et hit, der har været så ’patineret’ at en afvaskning har været nødvendig først. Olieblandingen smøres så på med en blød klud (forstøverflaske kan med held bruges). Der skal rigeligt på, der kan ikke komme for meget for træet suger det som der er muligt. Lad møblet stå et par (nogle) timer og gentag så behandlingen så de områder der har suget mest også bliver dækket. Lad det stå natten over og poler så det overskydende olie væk med en blød klud og du har et nyt møbel.
Et afsyret fyrretræsmøbel kan have fået forskellig behandling, linolie, voks eller andet. Har det fået voks vil terpentinen og noget knofedt som regel skabe en forbindelse med den gamle voks. Har møblet fået linolie der kan harske og blive gulligt af sollys, vil jeg anbefale at vaske det af i salmiak rengøringsmiddel først og så derefter olie. Møblet skal være rent inden behandlingen.
Afsyret egetræ vil blive mørkere af behandlingen, men også mere modstandsdygtigt overfor spild. Lakerede egetræsmøbler har ofte lidt skrammer og skjolder der bliver bedret væsentlig af behandlingen.
Teak og palisander behøver ikke store mængder olie – ofte kan det være tilstrækkeligt at tørre dem let over med en olievædet klud.
Jeg har været ude for nogle ganske få møbler der har taget uens imod olien af forskellige årsager. Er du usikker så prøv på et ikke synligt sted eller spørg en antikvitetshandler eller møbelkyndig først. Dyre designmøbler skal du nok være lidt forsigtig med at behandle uden vejledning, da der kan være bedre alternativer og møblet kan måske få en ringere salgsværdi, jeg siger således ikke at alle møbler bare skal sjaskes ind i olie, men at en meget stor del kan have gavn af det, der er ikke altid en ide i at give et møbel som ellers fremtræder pænt, oliebehandling"
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman R 1500 (Monster Receiver - eller næsten...)

Indlægaf acj1980 » søn 31. jan 2016 19:49

Captain Phoenix skrev:Store Vintage Receivere - Luxman R 1500
Jeg var lige ved at starte en tråd om "SVR" - Store Vintage Receivere - men den er jo lige her!
Herligt at også andre husker dem – de store receivere fra dengang de var øverst i modelhierarkiet.
Flagskibene. Top of Line. Receiver-Königen.

Det var de helt store modeller – dem med alle de mange features og flotte specifikationer.
Dem, man som teenager eller ung mand kun havde råd til at kigge på.
Og drømme om – selvfølgelig – mens man klarede sig gennem hifi-hverdagen med modeller et godt stykke længere nede i rækken.

Herligt med en tråd for at mindes den æra, hvor anlæg måtte fylde meget – og gerne se ud af endnu mere.
Og hvor receiveren var omdrejningspunktet i et ordentligt HiFi-anlæg (inden de separate enheder tog over med effektforstærker, forforstærker, for-forforstærker, tuner, equalizer osv.)

Lad os få nogle flere af de gamle kæmper frem igen med foto, beskrivelser og historier!
Nogle af dem er sikkert stadig i brug rundt omkring – så det kan også blive til historier om deres lyd og restaurering af dem.

Der er vist ikke nogen helt fast definition på hvad en Monster (eller bare "Stor") Vintage Receivere er, men det kunne være:
• Alder: 25+ år.
• Effekt: 2 x 100+ Watt (målemetoden ikke så vigtig, men høj effekt altså)
• Features: Mere end normalt (indgange, udgange, justeringer, instrumenter mv.)
• Størrelse: Bredde 45+ cm (dvs. over den ”standardiserede” bredde på 43,5 cm)

Så her kommer en lille historie & fotos af min Store/Monster Vintage Receiver - Luxman R 1500

Billede

På guloggratis.dk faldt jeg over en annonce for en Luxman R 1500. Sælgeren boede i nærheden (på et herberg – lidt mystisk…) og forlangte en fair pris, tog jeg ud og så på den.
Teknisk lød til at være i orden – og på mange måder var den ganske pæn af sin alder. Dog havde den nogle grimme ridser på den ene side efter at have været lagret på højkant.

Billede

Nå – jeg fik slået lidt af prisen (”OK – det er jo sidst på måneden” sagde sælgeren – det var vist omkring d. 18.ende…) og slæbte af sted med små 20 kg Luxman receiver.

Luxman har for mig været lidt af et prestige-mærke (sådan som Audi er prestige ift VW, Seat eller Skoda - men grundlæggende lavet af samme komponenter), så jeg var rigtig glad for at få R 1500’eren ind i samlingen.
Den blev produceret fra 1975-78 (altså et stykke tid før det gik helt galt for Luxman...) og havde to mindre ”brødre”– R 600 og R 800.
Den yder 2 x 100/75 W i 4/8 Ohm og har godt med tilslutningsmuligheder: 3 sæt højttalere + hovedtelefon, 2 phono (mm), 2 aux, 2 tape (med dubbing) og 2 mikrofoner med egen styrkeregulering (en - meget lille - mixer).
Ikke at man har brug for alt det til daglig, men det siger noget om ambitionerne fra Luxman’s side.

Billede

Hjemme i værkstedet gik jeg i gang med at pudse alu-panelet op - vådslibe-papir korn 1000 viste sig at passe godt til resten af alu-finish’en (det blev for blankt med ”Slipol”), så resultatet blev helt tilfredsstillende.

Billede

Så kom turen til skrammerne på kabinettet.

Billede

Af med den ridsede palisander-folie (selv her på topmodellen er det ikke rigtig finér - vi er jo i Japan).
Efter lidt spartling og slibning var den klar til at få ny folie på (fra Bauhaus) og resultatet blev ganske flot - se nedenfor.

Billede

Så kom turen til det elektriske. Selvfølgelig trængte kontakter og potentiometre til en gang kontakt-rens og en omgang nye stereo-, instrument- og skalalamper skulle der også til.
En enkelt modstand (R919 – 56 Ohm/2 W) så noget svedt ud (det er vist en generel svaghed ved denne model), men den er nem at skifte.

Billede

Indeni er R 1500’eren pænt og ordentligt bygget op – de forskellige dele er klart adskilt og fornuftigt disponeret. Alle kondensatorer så ud til at være OK selv her efter over 30 år – ganske godt.
Man kunne nok have skiftet ’lytterne i strømforsyningen til nogle større for at øge strømreserverne, men det må blive en anden gang for nu var jeg spændt på at sætte den til.

Og hvordan lyder den så, denne lille Luxman-kæmpe?

Jo – den lyder bestemt godt. Der er rigtig god kontrol over sagerne – og man mærker at det er kraftig sag med godt styr (også) på bassen. Lydbilledet er til den slanke, lidt analytiske side – ikke at der mangler bund eller bas, men lyden er en anelse ”klinisk” (dog uden på nogen måde at være hård). Dette gælder i mindre grad phono-indgangen. Flere steder på nettet siges R 1500 at have en ”rør-agtig” klang, men det er altså ikke helt min erfaring. Tuneren er måske ikke den mest følsomme, men den har en rigtig god, detaljeret lyd med et godt antennesignal.

Billede

Luxman’en har en lidt speciel feature, kaldet ”linear equalizer”, som tilter lydbillede lineært op i bassen/ned i diskanten (eller omvendt). Den lidt slanke tendens gør, at den næsten lyder bedst i første klik på ”down tilt”, selv om jeg normalt ikke er tilhænger af manipulation med loudness og tonekontroller. De sidste har i øvrigt valgbare "knæk-frekvenser", så de er lidt mere brugbare end mange andre.

Alt-i-alt: Luxman R 1500'erne spiller storartet, klart og magtfuldt – og så ser den rigtig godt ud som den står dér på reolen. Den er ikke "for voldsom" som nogle af de aller største vintage receivere måske kan være. Eneste lille anke jeg har, er at low cut-filteret ikke er et decideret subsonisk filter – det tager fat for højt oppe og reducerer bas output’et.

Men ellers er den - sweeet!


Var det en idé (hvis den ikke allerede eksistere) at lave en tråd om fif og tricks til udbedring af kabinetter mv? super flot arbejde Captain.. jeg kunne godt tænke mig at læse det trick med mine højtalere ;) ;)
acj1980
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf LektorBlomme » søn 31. jan 2016 20:45

1000 tak skal i have! det var lige det jeg søgte.

OG ja, det var den der var til salg på dba - lige i min nabolag, så kunne ikke lade være med lige at kigge forbi ;)

Imens jeg sad og ledte i forum, tænkte jeg netop også at en tråd med fif og tricks til udbedring af kabinetter ville være smart :Thumpsup:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf acj1980 » søn 31. jan 2016 21:39

LektorBlomme skrev:1000 tak skal i have! det var lige det jeg søgte.

OG ja, det var den der var til salg på dba - lige i min nabolag, så kunne ikke lade være med lige at kigge forbi ;)

Imens jeg sad og ledte i forum, tænkte jeg netop også at en tråd med fif og tricks til udbedring af kabinetter ville være smart :Thumpsup:



Jeg havde faktisk selv et godt øje til den, meeen 165 watt er for kraftigt til mig, jeg løb afsted med Setton i stedet.
Rigtig god ide ed sådan en tråd :-)
acj1980
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf LektorBlomme » søn 31. jan 2016 22:46

Jeg er faktisk lidt spændt på, hvad de 165w gør for et par JBL, der er vant til 50w

Tillykke med din nyerhvervet Setton. Jeg har aldrig hørt en, men de ser meget spændende ud.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf acj1980 » man 1. feb 2016 02:08

LektorBlomme skrev:Jeg er faktisk lidt spændt på, hvad de 165w gør for et par JBL, der er vant til 50w

Tillykke med din nyerhvervet Setton. Jeg har aldrig hørt en, men de ser meget spændende ud.

jeg holder en 5er på de får sig noget motion :p , tak skal du have, den har en lækker og fyldig lyd, selvom den ikker er 100% på toppen endnu, men det kommer den når jeg har fået ordnet div. dårlige forbindelser mv.
Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Elway » man 1. feb 2016 09:00

LektorBlomme skrev:1000 tak skal i have! det var lige det jeg søgte.

OG ja, det var den der var til salg på dba - lige i min nabolag, så kunne ikke lade være med lige at kigge forbi ;)

Imens jeg sad og ledte i forum, tænkte jeg netop også at en tråd med fif og tricks til udbedring af kabinetter ville være smart :Thumpsup:


Den Kenwood er virkelig fed. Virkelige vintage-karisma! Tillykke med den. Hold dig nu ikke tilbage med fotos :lol:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 151 gæster