Beolab 1700 sæt

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beolab 1700 sæt

Indlægaf Andrea » søn 29. maj 2022 19:14

hej

jeg har fået et sæt med tuner og forstærker belab 1700 og bemaster 1700.
den sorte med regnestokken.

men har ikke turde og tænde for den da jeg kan se inden i at de store elektrolytter og en modstand og de hvide dimser nær strømforsyningen ikke har det så godt.
de hvide dimser som jeg kalder dem er nogle aflange nogle der sider nogle stykker af. ved ikke hvad de hedder eller hvad det er.

men er der nogle der ved om det er værd og ofre tid på eller det bare er affald.
kender intet til dem og har kun lidt nyere ting fre efter 85 til 99.

aner intet om hvor jeg skaffer nye komponenter. i sær de hvide dimser.
jeg er dog vand til og lodde og skifte ting jeg kan se der er noget med. i sær elektrolytter.
så ny er spørgsmålet . er det noget der spiller godt sådan et fint gammelt anlæg og hvor kan man skaffe nye komponenter.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf ST-lab » man 30. maj 2022 23:55

De "hvide dimser" er sikkert emitter-modstandene til udgangstransistorerne. Hvad får dig til at sige at de ikke har det godt?

Sættet tager sig designmæssigt godt ud, synes jeg. Men det er fra laveste hylde fra den periode. Det er stort set samme indmad som i Beocenter 1100: https://beocentral.com/beomaster1100 hvor man blot har delt det op i separat tuner og forstærker.

Se mere om sættet her: https://beocentral.com/beolab1700

Personligt ville jeg ikke ofre ret meget arbejde på det sæt. Jeg ville starte den op på vario-trafo og hvis det spiller, ville jeg nøjes med at skifte de f.... røde elektrolytter, udgangslytterne og den i strømforsyningen.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf Andrea » tirs 31. maj 2022 19:05

ST-lab skrev:De "hvide dimser" er sikkert emitter-modstandene til udgangstransistorerne. Hvad får dig til at sige at de ikke har det godt?

Sættet tager sig designmæssigt godt ud, synes jeg. Men det er fra laveste hylde fra den periode. Det er stort set samme indmad som i Beocenter 1100: https://beocentral.com/beomaster1100 hvor man blot har delt det op i separat tuner og forstærker.

Se mere om sættet her: https://beocentral.com/beolab1700

Personligt ville jeg ikke ofre ret meget arbejde på det sæt. Jeg ville starte den op på vario-trafo og hvis det spiller, ville jeg nøjes med at skifte de f.... røde elektrolytter, udgangslytterne og den i strømforsyningen.


det var den information jeg havde brug for.
altså at det ikke var noget særligt i sættet.
det er ikke de hvide dimser jeg mente men elektrolytterne der ikke så godt ud.
den ene er blevet lidt for stor.

de hvide dimser har jeg søgt mig frem til nok er kondensatorer. der stod noget på dem og det søgte jeg så.
de ser ikke ud som om de er skadet. men inden i kan jeg selvfølgelig ikke se.

men nu er spørsmålet hvor jeg får købt nye elektrolytter.
alle de små kan man jo bare pille ud af andre gamle radioer af forskellig slags.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf cdp » tirs 31. maj 2022 19:35

men nu er spørsmålet hvor jeg får købt nye elektrolytter.
alle de små kan man jo bare pille ud af andre gamle radioer af forskellig slags.
Andrea

I princippet kan der godt genbruges noget fra andre apparater, men kondensatorer er en lidt svær størrelse her.
I en snæver vending kan de betragtes som genopladelige batterier - levetiden udløber gradvist. Og bytter du komponenter med noget ligeså gammelt, bliver resultatet sikkert også derefter. Brugte lytter kan testes, men i princippet er de mindre værdier så billige, at man bare skifter. Dem der ved noget om elektronik, ved også hvilke kvalitet de bør indkøbe, om der skal opgraderes osv. Herom kan der være delte meninger, men som udgangspunkt vælges så tæt på original kvalitet, som muligt. Hvad det betyder, ved den kyndige alt om. De fleste herinde, starter et ukendt apparat på en skille/vario og måske endda en pære i serie. Lidt som en gl. veteran bil, der ikke har kørt i mange år. Modstande er noget mere driftssikre generelt, dog kan de også skride i værdi.
Elektrolytter ( især til strømforsyninger/ udglatning/ ripple mv. ) har større værdier, og sætter også et klarere aftryk i enheden, hvis de tørrer ud eller ligefrem kortslutter. Dette blot et lille udpluk - ensrettere, transistorer og ic'er kan også fejle. - Her ment som en lille spise seddel, inden du giver fuld gas på restaureringen.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf Andrea » tirs 31. maj 2022 20:01

cdp skrev:
men nu er spørsmålet hvor jeg får købt nye elektrolytter.
alle de små kan man jo bare pille ud af andre gamle radioer af forskellig slags.
Andrea

I princippet kan der godt genbruges noget fra andre apparater, men kondensatorer er en lidt svær størrelse her.
I en snæver vending kan de betragtes som genopladelige batterier - levetiden udløber gradvist. Og bytter du komponenter med noget ligeså gammelt, bliver resultatet sikkert også derefter. Brugte lytter kan testes, men i princippet er de mindre værdier så billige, at man bare skifter. Dem der ved noget om elektronik, ved også hvilke kvalitet de bør indkøbe, om der skal opgraderes osv. Herom kan der være delte meninger, men som udgangspunkt vælges så tæt på original kvalitet, som muligt. Hvad det betyder, ved den kyndige alt om. De fleste herinde, starter et ukendt apparat på en skille/vario og måske endda en pære i serie. Lidt som en gl. veteran bil, der ikke har kørt i mange år. Modstande er noget mere driftssikre generelt, dog kan de også skride i værdi.
Elektrolytter ( især til strømforsyninger/ udglatning/ ripple mv. ) har større værdier, og sætter også et klarere aftryk i enheden, hvis de tørrer ud eller ligefrem kortslutter. Dette blot et lille udpluk - ensrettere, transistorer og ic'er kan også fejle. - Her ment som en lille spise seddel, inden du giver fuld gas på restaureringen.


mange tak for svar.

har godt hørt kondensatorer før men vidste ikke lige hvad det var.
er dog opvokset med teknik men så meget har jeg ikke fået med.
har dog også repareret flere ting ved og gætte mig til noget og nogle gange er det lykkedes.

men så må jeg have fat i nye komponenter.
der er jo heldigvis ikke de voldsomme mærkelig ting i sådan en fin gammel en.
der er kun en modstand som der ud til og have været lidt varm(den tæt ved strømforsyningen) men målte den til samme verdi som stod i diagrammet.

så vidst jeg kunne forstå på ham jeg fik det af havde det virket men efterhånden havde den svigtet i den ene side.
han sagde udgangen men en af de store elektrolytter ser jo ikke godt ud mere så det kan jo være den.
har bare altid genbrugt fra andre apparater da jeg ikke ved hvor jeg skal købe nye.
hver gang opgiver jeg da nettet popper op med 10000 forskellige steder.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf ST-lab » tirs 31. maj 2022 20:51

Min foretrukne leverandør er Elsupply på Bornholm. Superhurtig ekspedition, gode komponenter og fornuftige priser.

Her er elektrolytterne: https://el-supply.dk/v-27/elektrolytter

Vælg gerne en spændingsværdi højere end den der erstattes.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf Andrea » ons 1. jun 2022 19:03

mange tak.

så ved jeg da hvor man skal købe.
de har dog ikke nogle. ingen varer fundet står der. øv.

det er 3000uF 50V der sidder i af de store..
har ikke søgt på de små endnu.

må da også hellere kondensatorene også. alt andet må jo skiftes efterhånden som det går i stykker.
gider bare ikke de kæmpe knald fra elektrolytter. og slet ikke de store.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf ST-lab » tors 2. jun 2022 17:28

mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf Andrea » tors 2. jun 2022 19:05

ST-lab skrev:Du kan fint bruge den her: https://el-supply.dk/radial-elektrolyt- ... 0-211I4472


fint.
det må jeg prøve og have bestilt.
vidste ikke lige hvor langt fra originalen det måtte være.
så kan jeg da i hvert fald starte med dem og se om der er gang i den og derefter alle de andre elektrolytter og kondensatorene.
og resten burde kunne køre.

mange tak.
det bliver jo spændende om der kan komme lyd ud af den.
tuneren så fin ud inden i så den prøvede jeg og sætte til og der var fin lyd på.
det er jo en sjov gammel en.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Beolab 1700 sæt

Indlægaf Helikon » tors 2. jun 2022 20:49

Bare lige for at ridse det op som ST-Lab skriver øverst, så er udskiftning af de små cylinderformede rødbrune/orange/nogle gange grå ROE lytter ganske enkelt OBLIGATORISK, nærmest LOVPLIGTIGT, de er 1000% stendøde og der er kun denne ene valgmulighed. Så bestil dem hjem samtidig.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 145 gæster