QUAD 303S

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

QUAD 303S

Indlægaf 3ode » søn 11. dec 2022 15:51

Har fået en QUAD 303S (den med DIN ht bøsninger). Med pertinax print og komponenter der er skredet mere i værdi end en træsko længde. Alle halvleder er hjemkøbt ligesom modstande og glasfiber print, men når man kigger på nettet mangler jeg seriøse værdier på kondensatorer i PSU og udgang uden overkill og meget gerne fabrikat, ligeledes søges info om spolen der sidder i udgangen (L100) her søger jeg værdi af dimsen. Planen er at de skal sætte gang i at sæt ELS 57.
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev

Re: QUAD 303S

Indlægaf tctla » tirs 13. dec 2022 09:52

L100 i en Quad 303 har partno.: L12406A og beskrivelsen er: Choke DRWG A4/12406 440B
Måske kan der udledes noget af dette.
Iøvrigt er spolen aldeles ukritisk imho.
Nogle vindinger lakeret kobbertråd Ø0.5 eller der omkring, på en 10 Ohm modstand, hvor mange der nu er plads til.
Jeg har servicemanualen til 303'eren og du er velkommen til at få en pdf-kopi.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QUAD 303S

Indlægaf Fejensen » ons 15. mar 2023 11:59

Jeg ved ikke hvor langt du er nået med forstærkeren ?

Men i en brugermanual fandt jeg værdien nævnt af spolen i udgangen til 6uH .
QUAD303_spec.png


I øvrigt har jeg været igang de sidste 2 mdr. med reparation/opgradering af 303 og 303S.

Jeg kan med sikkerhed sige at enhver original 303 der er blevet repareret med nyere udgangstransistorer vil have problemer med ustabilitet eller spurious oscillations. De forekommer lokalt i triplet altså Ziklai koblingen. Er du heldig at bruge gamle 2N3055 og ellers resten originale BJT's kan det normalt fixes med 100pf Miller CAP på den positive DRV transistors B-C .

Er alle transistorer nyere moderne typer er det ikke sikkert du kan fixe det umiddelbart på traditionel vis .

Min netop reparerede 303 jeg købte på ebay fra tyskland for 6 år siden havde kørt mange år med disse oscillationer uden at det var opdaget . De er lette at opdage på forvrængningsmålinger. De kan være lette at spotte med OSC ved en test tæt på fuld udstyring i blot ohmsk last evt. med 1uf i parallel.

Typiske tegn på ustabilitet ( uden brug af OSC ) er ustabil BIAS justering. Svær at justere , kan hoppe rundt , pludselig høj , pludselig lav.
Forstærkeren bliver VARM ved ingen udstyring eller blot ganske lav styrke.

Disse spurious oscillationer typisk omkring 3MHz modulerer hele AUDIO BÅNDET og det betyder i praksis at både THD og især IMD forvrængninger er meget forhøjede. Forstærkeren kan ofte spille men vil sansynligvis lyde mudret og uden detaljer. IMD på 1% eller mere kan sagtens forekomme.
Her et eksempel fra min 303 hvor jeg på mit Digital OSC har zoomet ind på oscillationerne som oftest kun er at se på den positive sinus halvperiode og især omkring peak-strømmene altså toppen af sinus kurven.
20230119_180936.jpg

I det her tilfælde omkring 3.5MHz og det er ved en test med 8Vrms,1Khz,4ohm.

Så jeg kan kun anbefale ALLE der leger med den her forstærker begynd at teste med forvrængningsmålinger og det er super nemt i dag. Du skal bare bruge en computer , et godt lydkort og REW software der indeholder ALT til AUDIO brug og det er GRATIS .

Og ellers vil jeg bare sige til alle DIY folk , den her forstærker er IKKE egnet til opgraderinger for i dette tilfælde betyder forbedringer et ustabilt design . Mange PROFF har opgivet og dømt det til en umulig opgave og de forsøger at source GAMLE DÅRLIGE udgangstransistorer dvs. med ekstremt lav ft fordi det er det eneste der sikrer stabilitet !
Jeg er gået hele vejen med min og ser ud til at have lykkedes med det som påstås at være umuligt men det er en helt anden historie og den vil jeg måske fortælle om en dag men kun måske.

Jeg må sande min udfordring er mit Ingeniør prægede sprogbrug som er meget direkte, fakta baseret, og på mange virker arrogant og bedrevidende og selv om det ikke er tilsigtet giver det altid gnidninger i en verden præget af Janteloven.

Vh. Frank
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fejensen
 


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster