Sansui

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » ons 28. dec 2022 11:50

Hej Alle.
Jeg har for lidt tid siden anskaffet mig en Akai AA-8080L stereo forstærker til min plade afspiller fra Akai (ap-420).
OK forstærker. Sidenhen En Marantz 2250, som gør det rigtig fint.
Nu har jeg så fået fat i en Sansui Eight fra 71`
Hvilke erfaringer Har I herinde med henholdsvis Marantz 2250 kontra Sansui Eight?
Jeg skal huske at nævne at det ikke er en Eight deluxe hvis det betyder noget?
Alle modeller er nyserviceret.

Mit indtryk er ihvertfald at den Akai AA-8080L bliver sat tilsalg.

Håber på inputs fra jer, og på forhånd tak og godt nytår
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf Fensten » ons 28. dec 2022 13:26

Tillykke med den fine Eight.

Jeg tænker at netop denne Sansui står højt på listen over særlige Sansui’s.

Om den er bedre end din Marantz 2250 kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har haft lejlighed til at høre hverken A eller B.

Det jeg har læst mig til på AK er, at Eight skulle være radioteknikerens yndlingsbaby, da den skulle være lavet til at kunne serviceres nemt. Derudover er den meget velkonstrueret og bygget i høj kvalitet.

…og så skulle de også lyde rigtigt godt :)


Igen tillykke med den fine Sansui og velkommen til.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » ons 28. dec 2022 16:01

Tak for dit input Fensten.
Må indrømme at vægten på ca. 17 kg må vidne om det er kvalitet.
Marantz 2250 vejer også godt til, men den står også i trækabinet.

Jeg er ikke radio tekniker, men at den skulle kunne serviceres nemt er jo kun et godt tegn.
Jeg spillede kun kort på Sansui Igår aftes på et par låne højtalere sammen med en plade spiller, man kan godt fornemme lyden "åbner" sig.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf KenRas » ons 28. dec 2022 17:38

Tillykke med din “nye” Eight.

Jeg er selv lige nu ved at renovere en Eight, ikke en 8 DeLuxe. Og som Fensten skriver, så er den utroligt velbygget og servicevenlig. Jeg laver snart en tråd her på forummet om projektet med masser af billeder.

Både Marantz og Sansui fra den periode, den første del af 70’erne, er utroligt vellydende. Jeg har ikke selv en 2250, men flere andre Marantz ting fra dengang, fx. 1150D og et 3300/240 sæt.

Mange betegner Sansui Eight/Eight Deluxe som noget af det mest vellydende Sansui har lavet. Min egen har jeg kun hørt på mine B&O S45-2 i værkstedet og det er absolut lovende.

Nogle af de forskelle der er på 8 og 8D er at 8 har det man kalder quasi-komplimentær udgangstrin, hvor 8D er ægte komplimentær. I manges optik er 8D bedre. 8D har også højttaler relæ i udgangen, det har 8 ikke, men derimod et kredsløb der tager en sikring der sidder i ht udgangen. Der er vist også andre mindre forskelle.

Min 8 er fra en af de sidste måneder før de skiftede til 8D, så den har faktisk både relæ og sikringer.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » tors 29. dec 2022 03:44

Hej og tak for respons. Jeg kan fortælle at min eight er fra sept. 1971 ifølge serie nr.
Jeg synes jeg læser mig frem til at eight har 60 w i 8 ohm og 8D 50 w.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » tors 29. dec 2022 03:58

Kenras, Kenneth giv lige et heads up når du får lagt billeder ind af dit projekt eight, det lyder spændende. Det eneste jeg gør ved denne her eight da den lige har været til service, bliver at der skal være lys i skala konstant når den er tændt uanset om det er fm, phono eller aux. Det har jeg gjort på min Akai aa-8080l. Det ser bare bedre ud end der kun er et lille rødt phono/aux lys i display.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf KenRas » tors 29. dec 2022 08:48

Awesomeness83 skrev:Kenras, Kenneth giv lige et heads up når du får lagt billeder ind af dit projekt eight, det lyder spændende. Det eneste jeg gør ved denne her eight da den lige har været til service, bliver at der skal være lys i skala konstant når den er tændt uanset om det er fm, phono eller aux. Det har jeg gjort på min Akai aa-8080l. Det ser bare bedre ud end der kun er et lille rødt phono/aux lys i display.

Det er også min plan at lave samme modifikation på min Eight. Også min Sansui QRX-3500 lider af det samme, med kun lys i skala ved AM og FM.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui

Indlægaf HrAndersen » tors 29. dec 2022 11:42

KenRas skrev:
Awesomeness83 skrev:Kenras, Kenneth giv lige et heads up når du får lagt billeder ind af dit projekt eight, det lyder spændende. Det eneste jeg gør ved denne her eight da den lige har været til service, bliver at der skal være lys i skala konstant når den er tændt uanset om det er fm, phono eller aux. Det har jeg gjort på min Akai aa-8080l. Det ser bare bedre ud end der kun er et lille rødt phono/aux lys i display.

Det er også min plan at lave samme modifikation på min Eight. Også min Sansui QRX-3500 lider af det samme, med kun lys i skala ved AM og FM.


En beskrivelse af dette indgreb vil være meget værdsat herfra . . :thumbsup:
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sansui

Indlægaf Tophøj » fre 30. dec 2022 21:38

Tillykke med den. Den spiller rigtig godt.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » man 2. jan 2023 20:16

Så skal der testes imellem Akai AA-8080L, Sansui Eight og Marantz 2250B...

Det bliver lidt spændende
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf KenRas » man 2. jan 2023 21:37

Bliver spændende at høre din dom. Det er de 3 fabrikater der fylder mest her på matriklen.
Jeg har dog ingen Akai receiver, men et meget velspillende AM-2650/AT-2650 sæt.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui

Indlægaf Fensten » man 2. jan 2023 23:26

Enig, det bliver spændende.

Lad os høre mere, når du er nået frem til et resultat. Hvis man altså kan tale om et resultat/facit ?

God fornøjelse :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » søn 8. jan 2023 00:54

En kort opdatering: Akai Aa-8080L fra 1973 yder 2 x 40w i 8ohm. Spiller flot og rimeligt dybt... Troede jeg. Sansui Eight må siges at være imponerende i hele lydbilledet. Blev faktisk så forbavset at jeg ikke har nået at teste den imod Marants 2250B (endnu), tog istedet min fine og dyre Pioneer elite ( Sc-LX701 frem og testede imod Sansui. På papiret yder Pioneer 3 x så mange watt i 8 ohm stereo imod Sansui Eight. Ja Pioneeren spiller selvfølgelig kraftigt og lækkert, men Sansui Eight slår den på at være tro imod musikken. Langt varmere lydbillede osv osv. Nu mangler jeg lige at sætte Marantz til så må vi se hvordan det så går. Vedhæfter et billede af Pioneer, ved den overhovedet ikke er vintage, men det er en dyr skiderrik. Fortsættelse følger.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf Awesomeness83 » søn 8. jan 2023 00:57

Her et billede af Pioneer
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. jan 2023 03:06

Awesomeness83 skrev:Og endnu et.

Og så er vi vist i dén grad ude, hvor det ikke har noget med "vintage" at gøre.
Kan vi ikke slippe for det herinde jvnf. forum-retningslinjerne.
Tak.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 158 gæster