Pioneer SX-950

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Pioneer SX-950

Indlægaf Awesomeness83 » tors 2. feb 2023 21:13

Hej Alle.
Jeg er lidt nysgerrig omkring min seneste tilføjelse til mit vintage udstyr som indtil videre tæller flere plade spillere fra Akai, Marants 2250b, Sansui Eight, og senest denne Pioneer.
Jeg har netop erhvervet denne, spillet fra 1976 til 80, hvor den derefter har stået uberørt hen. Denne er med 110 v og jeg har ingen converter endnu. Så den har ikke været tændt op endnu. Jeg købte den fra oprindelig ejer og der var også brugsvejledning osv.

Nogle med erfaringer fra denne model?
Input fra alle kanter er mere end velkomne
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re:Pioneer SX-950

Indlægaf Fensten » tors 2. feb 2023 22:21

Det var da en utroligt smuk reciever.

Tillykke med den.

Vurdering kan jeg desværre hjælpe med. Måske hi-fishark kan hjælpe med et overordnet ramme beløb.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf Awesomeness83 » tors 2. feb 2023 23:03

Hej, den er oprettet forkert.
Den skal ikke vurderes af værdi af kroner og øre.
Jeg ville hellere høre folks erfaringer med denne model
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. feb 2023 23:11

Hermed flyttet til "vintage transistorudstyr"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf KenRas » fre 3. feb 2023 16:15

Nok den flotteste/smukkeste generation receivere fra Pioneer nogensinde.
Desværre ingen erfaring med den :(
For mig ville det være en keeper…
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf mkaaskh » lør 4. feb 2023 10:36

Hej

Jeg har haft en sx-980 for ikke så længe siden. Den var meget flot og velbygget, men lyden var lidt øhm kedelig? Det er lidt svært at forklare, og lydoplevelsen er jo meget individuel. Det kan også handle om at finde det rigtige højttaler match. Jeg kan dog ikke lade være med at have en fornemmelse af, at dens smukke ydre smitter af på lydoplevelsen og at en blindtest nok ville være lidt hård ved den.

Jeg har en omformer du må låne eller købe for en flad 50'er. Men den er helt i Brønshøj..
mkaaskh
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 01 jan 2013
Lokalitet: København

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf Awesomeness83 » lør 4. feb 2023 13:38

mkaaskh skrev:Hej

Jeg har haft en sx-980 for ikke så længe siden. Den var meget flot og velbygget, men lyden var lidt øhm kedelig? Det er lidt svært at forklare, og lydoplevelsen er jo meget individuel. Det kan også handle om at finde det rigtige højttaler match. Jeg kan dog ikke lade være med at have en fornemmelse af, at dens smukke ydre smitter af på lydoplevelsen og at en blindtest nok ville være lidt hård ved den.

Jeg har en omformer du må låne eller købe for en flad 50'er. Men den er helt i Brønshøj..



Hej tak for input, jeg har som sagt ikke haft den tændt endnu, pt spiller jeg på Sansui Eight, og den spiller jo som bekendt fremragende.

Jeg vil meget gerne købe den omformer du nævner. Jeg er ofte i kbh så ingen udfordring med at få afhentet den omformer.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf KenRas » lør 4. feb 2023 13:48

Awesomeness83 skrev:Jeg har netop erhvervet denne, spillet fra 1976 til 80, hvor den derefter har stået uberørt hen. Denne er med 110 v og jeg har ingen converter endnu. Så den har ikke været tændt op endnu. Jeg købte den fra oprindelig ejer og der var også brugsvejledning osv.

Input fra alle kanter er mere end velkomne


Jeg vil anbefale at du IKKE bare starter den op, hvis du får en omformer. Efter så mange års stilstand er der risiko for at lytter går op i røg og forårsager mere skade end nødvendigt.

Tag den med som aftalt, så starter vi den op her, stille og roligt.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf Awesomeness83 » lør 4. feb 2023 13:55

KenRas skrev:
Awesomeness83 skrev:Jeg har netop erhvervet denne, spillet fra 1976 til 80, hvor den derefter har stået uberørt hen. Denne er med 110 v og jeg har ingen converter endnu. Så den har ikke været tændt op endnu. Jeg købte den fra oprindelig ejer og der var også brugsvejledning osv.

Input fra alle kanter er mere end velkomne


Jeg vil anbefale at du IKKE bare starter den op, hvis du får en omformer. Efter så mange års stilstand er der risiko for at lytter går op i røg og forårsager mere skade end nødvendigt.

Tag den med som aftalt, så starter vi den op her, stille og roligt.

Mvh Kenneth


Hej Kenneth
Planen er at du får lov at starte den op i kyndige hænder.
- Men jeg skal jo stadig bruge en omformer.
Men tusind tak for dit indlæg, jeg kunne ikke drømme om at risikere at brænde den af. Jeg glæder mig til at vi ses, med lidt forskelligt hifi under armen af ældre dato.

Mvh Kenneth
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf MaxJ » lør 4. feb 2023 15:21

Husk lige den " omformer " 230 - 110 Volt stepdoven trafo skal kunne klare 800 Watt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf HrAndersen » lør 4. feb 2023 16:01

Jeg har en sx-850. Da jeg elsker receivere og har en hel del af dem, overvejede jeg på et tidspunkt et salg af den.
Den kom ikke så meget ind på lytte-pladsen, da jeg vægter det visuelle mindst lige så meget som lyden.
let's face it; med konkurrence fra de blå Marantz og Tandberg samt grønne Sansui eight er det svært at komme til fadet ;-)
Jeg ville lige give den et sidste lyt inden inden salg. Det viste sig at være en god ide, for hvor var den sx850 dog sweet og behageligt i lyden. Resultatet var at den blev og nu spiller den permanent i en anden stue.

mkaaskh skrev:Hej
Jeg har haft en sx-980 for ikke så længe siden. Den var meget flot og velbygget, men lyden var lidt øhm kedelig?


Sammenligningen mellem sx-50 serien og sx-80 serien er et tilbagevendende emne på audiokarma.org, hvor der er skrevet virkelig mange indlæg der omhandler forskellen.
Der er ikke en entydig enighed omkring forskellen, men den er der.
Nogle mener at sx50 serien var den originale og sx80 serien var den senere "spare-serie"
Jeg har aldrig hørt en sammenlignende test, det kunne ellers være interessant.
Men hvis du vil høre om erfaringer med din sx-950 så er det bare ind på audiokarma.org, der ligger rigtig meget om de receivere.
Senest rettet af HrAndersen lør 25. mar 2023 00:07, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf KenRas » lør 4. feb 2023 16:32

MaxJ skrev:Husk lige den " omformer " 230 - 110 Volt stepdoven trafo skal kunne klare 800 Watt.

Max effektforbrug i følge servicemanualen er 560W, så hvis ikke volumen kontrollen ligger i overhalingsbanen, så kan en 500W trafo nok klare det.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf MaxJ » lør 4. feb 2023 16:38

KenRas skrev:
MaxJ skrev:Husk lige den " omformer " 230 - 110 Volt stepdoven trafo skal kunne klare 800 Watt.

Max effektforbrug i følge servicemanualen er 560W, så hvis ikke volumen kontrollen ligger i overhalingsbanen, så kan en 500W trafo nok klare det.


Rigtigt, jeg kiggede i en forkert manual.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf mkaaskh » lør 4. feb 2023 18:47

Omformeren jeg har er rated til 750w så det går nok. Men er der egentlig ikke mulighed for at sx-950'erens indbyggede transformer kan omstilles til "220v"?
mkaaskh
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 01 jan 2013
Lokalitet: København

Re: Pioneer SX-950

Indlægaf MaxJ » lør 4. feb 2023 18:55

mkaaskh skrev:Omformeren jeg har er rated til 750w så det går nok. Men er der egentlig ikke mulighed for at sx-950'erens indbyggede transformer kan omstilles til "220v"?


Det er muligt den kan det, det kommer an på modellen. Hvilen verdensdel den er beregnet til.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 137 gæster