Ledende Luxman-lim

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ledende Luxman-lim

Indlægaf snod » fre 30. dec 2011 00:07

Her er en lille historie med to afsnit og en morale:

For et par år siden fik jeg fingre i en defekt Luxman C-120a forforstærker. Bla. var der DC (ca. 1 eller 2 volt afhængigt af om tonekontrollerne var defeatet eller ikke!) på udgangen. En underlig fejl syntes jeg, da det af diagrammet fremgår, at den er kondensatorkoblet. Jeg målte, læste diagram og målte igen, uden at jeg egentligt synes, at jeg nærmede mig en løsning. Tilfældigt kom jeg til at vende dyret om og kigge på loddesiden af printet, hvor der sad 2 "hovsa"-kondensatorer; den ene limet fast lige over printbanen, der fører fra defeat-omskifteren til udgangsterminalen. Limet fast med den der brune lim Luxman brugte især omkring store lytter.
Jeg skrabte limen af og DC'en på udgangen var væk!

På det seneste har jeg spillet mest på mit Luxman C-02/M-02 sæt, men da det var begyndt give et "blob" i den ene højttaler, når M-02'eren trak relæerne, var et af julens projekter at justere DC på den. På udgangen i den dårlige kanal var der i kold tilstand over 1 volt, men spændingen faldt i løbet af et par minutter til meget tæt på 0 V. De 2 minutter var meget kort tid (for mig!) til at måle sig frem til fejlen i, så lige dele hårtørrer, kuldespray og tålmodighed måtte findes frem. Ad nogle omgange kom jeg frem til at et område omkring 2 modstande var det mest følsomme. Modstandene ligger i "skyggen" af en stor kondensator og derfor sovset til i lim! Den tidligere oplevelse med Luxman-lim havde jeg selvfølgelig ikke glemt, så jeg rensede begge modstande for lim og byttede dem med de 2 ligeledes rensede fra den gode kanal.
Resultat: Meget tæt på stabile 0 volt i begge kanaler.

Det skulle være underligt, hvis det kun er mig, der har oplevet Luxman-lim, der giver problemer, men jeg har ikke kunnet google mig frem til steder, hvor det er nævnt.
Men husk det, hvis din Luxman opfører sig underligt.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Ledende Luxman-lim

Indlægaf r-l-b » fre 30. dec 2011 00:19

herligt tip

Jeg vil tjekke min C-12 ved lejlighed da den har drillet

Skulle din C-120 ende med slet ikke at virke så husk at der sidder en fin step up trafo i mc indgangen af phonodelen lige til at pille ud - da den ikke stepper voldsomt meget up så egner den sig perfekt til Denons dl 103 PU

Der er ingen støj men en meget fin og jævn forstærkning af det relativt høje signal fra en low output mc pickup

Jeg har haft den luksus at have rådighed over to - så jeg har jeg kærer en kanal gennem hver - dejligt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Ledende Luxman-lim

Indlægaf snod » fre 30. dec 2011 00:44

r-l-b skrev:Skulle din C-120 ende med slet ikke at virke så husk at der sidder en fin step up trafo i mc indgangen af phonodelen lige til at pille ud - da den ikke stepper voldsomt meget up så egner den sig perfekt til Denons dl 103 PU

Den er solgt.

Jeg har også en C-12.
Som jeg husker det, er lytterne i den ikke limet.
Det er ikke så længe siden, jeg har haft min åbnet; det røg pludseligt voldsomt fra den: En kondensator, der opgav livet. Det var temmeligt flot : Kraftig hvid røg ud af alle åbninger; jeg burde have taget et billede :) , men jeg tænkte kun på at afbryde, hvad der kunne afbrydes.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Ledende Luxman-lim

Indlægaf Tube mania » fre 30. dec 2011 01:01

Jeg har også oplevet *ledende* lim...i en VOX guitar forstærker havde man limet en ledning fast over nogle baner...det gav en voldsom umusikalsk støj. Så det er ikke kun Luxman, men nok generelt man skal være på vagt overfor dette brune snask...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster