af KenRas » søn 17. sep 2023 22:43
Med smoothing skal man virkelig passe på, da det kan maskere det man leder efter. Averaging er bedre, hvis signalet er nogenlunde repetitivt og stabilt.
Men det kunne stadig være interessant hvis du gentog IMD målingen med et lineært sweep fra 7 til 9 kHz og smallere RBW. Jeg tror du vil blive overrasket.
Jeg har ikke en AU-101, men derimod en Marantz 1030. Samme effekt, 15W, quasi-complimentær og med mulighed for både bias og offset justering. Den må kunne bruges til en slags sammenligning.
Jeg fik ikke skrevet tidligere at ved de Scope billeder jeg viste, har jeg bare summeret 2 signaler gennem en 3 og en 10 dB attenuator forbundet direkte til Scopets indgang via en BNC-T adapter.
Altså ingen forstærker inde i billedet, bare quick & dirty

Det jeg forsøgte at forklare med RBW og maskering af IMD produkter kan man måske bedre forstå på dette billede. Her er taget 4 målinger ved henholdsvis 150 Hz, 100 Hz, 50 Hz og 20 Hz RBW. Det er tydeligt at se at IMD produkterne bliver skjult ved især 150 Hz RBW og at de træder mere og mere frem, jo smallere RBW bliver. Det er en klassisk fejl mange laver og som jeg har fortalt om på diverse Spectrum Analyser seminarer gennem årene.
IMG_4215.jpeg
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...