FIRST WATT - Vintage Benchmark

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: FIRST WATT - Vintage Benchmark

Indlægaf Fejensen » tors 16. nov 2023 14:15

De er realistiske i den forstand at sådan er det nu engang defineret i de oprindelige standarder at man tester i rent ohmske belastninger . Formålet er egentlig blot at have et sammenligningsgrundlag og derfor kom den første HiFi norm til verden DIN 45500 og så tjente målingerne også som et helbredstjek så producenten kunne sige at specifikationerne var opfyldt.

Det du henviser til er jo blot det al HiFi diskussion ender i et uendeligt antal mulige og umulige scenarier af kombinationer i det uendelige.

High Fidelity gjorde oprindelig det at de testede firkant gengivelsen med en 8 ohm parallelt med 1uf men det var mest for at se noget om stabilitet og om ZOBEL netværket hvis det ellers var der var hensigtsmæssigt designet og dæmpet.

Men religionen omkring HiFi som jeg vil tillade mig at kalde det vil jeg ikke tage op i denne tråd det er jeg såmænd heller ikke kompetent til og mine øre slet ikke mere.

Men det er naturligvis rigtigt at belastningen og dennes kompleksitet vil have en indflydelse eller kan have det afhængigt af hvor godt den enkelte konstruktion er lykkes med at håndtere dette.

Man kan heller ikke i praksis teste med HT koblet på da det meget hurtigt bliver til høreskader , prøv du bare at lytte til en 1KHz ren tone ved blot 1W det er meget hurtigt meget ubehageligt.

De proffessionelle bruger ofte nogle igen standardiserede belastninger som simulerer en standardiseret HT's varierende belastningsimpedans for derfor at kunne teste stabilitet med mere realistiske belastninger og ligeså at den øgede effektafsættelse også kan håndteres af designet. Jeg bruger i simulationer en af IHF defineret belastningsimpedans og med tiden får jeg måske skruet en sådan sammen så jeg også kan teste med en sådan også ved højere effekter. Men det er og bliver umuligt at teste for alle mulige kombinationer idet mulighederne er uendelige .

Men det er vel også derfor at forskellige forstærkere kan lyde forskelligt på en ''vanskelig'' højttaler .

Vh. Frank
Fejensen

Lokalitet: 6630 Rødding

Indlægaf Klarskov » tors 16. nov 2023 14:30

Problemet med at måle på højttalere er - groft sagt - larmen (et høreværn kan dog afhjælpe det) - selv ved 1W lyder testtoner ikke godt. Et andet problem er belastningen af højttaleren under målingen. Igen: 1W skulle de fleste kunne klare, men man har jo hørt om, at ulykker kan ske. Et 3. problem er reproducerbarheden. Forskellige højttalere belaster jo forstærkeren meget forskelligt. Sidste problem er naturligvis særlig interessant for anmeldere af forstærkere. (Det burde også være interessant for fabrikanterne, men "sjovt nok" synes det ikke at være tilfældet).

Stereophile har løst problemerne for deres vedkommende med en "dummy load". Den kan ikke høres, den belaster på en kendt måde og den kan holde til mosten. Se artiklen her: https://www.stereophile.com/reference/60/index.html

Vedr Rør+MosFet: Hvis der er interesse for det lægger jeg gerne diagrammet til min Croft-klon op.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf Metguy2000 » tors 16. nov 2023 15:21

Jeg tror netop at kimen til at kombinationen af højtaler og forstærker lyder forskelligt ligger her, og netop derfor at disse målinger er interessante. Og Stereophiles løsning er da en rigtig ubehagelig belastning.

Er der nogen der har et forslag til en nutidig usb 24 bit AD?

På mit (ikke) vintage anlæg måler jeg hele kæden REW->forstærker->højtaler->mic->REW og får rimelige forvrængnings % men jo langt højere end hvad der måles her.

(Administrator sletter bare hvis det ikke passer ind, det er jo ikke vintage.)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Metguy2000

Lokalitet: St. Merløse

Indlægaf Fejensen » tors 16. nov 2023 19:17

Amplifier nr. 7 JVC JA-S11
20231116_172103.jpg

Intro :
Denne lille JVC er genopstanden fra de døde bogstavelig talt og jeg vil oprette en tråd omkring den proces og linke til den men her først dens performance i dens nye version .
Jeg har måttet lave en meget grundig rens af samtlige omskiftere som har været adskilt helt for manuel afrensning.
Relæet er ligeledes renset . Men ellers alle elektrolytter er originale .

Målinger i tabelform
JVC_JA-S11_DistortionTabel.png

Og selve målingerne
JVC_JA-S11_Discrete_THD_R-CH_1W-8ohm.png
JVC_JA-S11_Discrete_THD_L-CH_1W-8ohm.png
JVC_JA-S11_Discrete_IMD_R-CH_1W-8ohm.png
JVC_JA-S11_Discrete_IMD_L-CH_1W-8ohm.png

Og skal jeg driste mig til nogle kommentarer til den vil jeg sige , måler fremragende og lyder ligesådan i mine ører.
THD forvrængningen ved 1W er næsten ikke målbar og drukner i støjgulvet .
På alle mine målinger vil man se noget højfrekvent støj omkring 19Khz og højere og det stammer formentllig fra min PC . Min arbejdslampe dvs. en LUP lampe er altid slukket for den støjer helt absurd med direkte indstråling men det sidste støj har jeg ikke kunnet lokalisere så der er kun PC'en og målesystemet tilbage .

Bestemt en keeper og den kunne godt blive en lille perle i min egen version her men mere om det i dens specifikke tråd der er på trapperne :Thumpsup:

Den kan ses i tråden her viewtopic.php?f=556&p=145267&sid=17f06daea5f2de4a4bf12330a2523246#p145214
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fejensen

Lokalitet: 6630 Rødding

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr