Nikko 8085

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nikko 8085

Indlægaf sommer » søn 26. feb 2012 17:26

Hey Folks

Jeg har en super flot Nikko 8085 på prøve. Den spiller jo simpelthen bare super fedt, er smuk og pænt bygget - sådan skal det gøre :cool1: Den har dog en del knas i volumen-pot'en, og denne er svær at komme til. Jeg ved at flere brugere på siden har prøvet/gjort det med modellen, og erfaringer ønskes. Skal hele frontpladen af eller er det nemmere at komme ind fra bunden? Lige nu er alle pots jo skjult af forforstærker-printet. Ligeledes lyder der et halvhøjt knald i højre kanal ved sluk (ikke ved start) - kan det renses væk, eller det relæet?

Til sælger, som er bruger her på siden; jeg lover, at jeg ikke roder for meget med den, inden den er helt købt :D

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf Lars Z » søn 26. feb 2012 17:58

Den spiller rigtig flot sådan en 8085. :cool1:

Sig lige til hvis du mangler nogle dele. Min ligger på traileren på vej til storskrald, måske kan jeg nå at hive en del eller 2 af.

Mvh Lars
Lars Z
 

Re: Nikko 8085

Indlægaf sommer » søn 26. feb 2012 18:44

Lars Z skrev:Den spiller rigtig flot sådan en 8085. :cool1:

Sig lige til hvis du mangler nogle dele. Min ligger på traileren på vej til storskrald, måske kan jeg nå at hive en del eller 2 af.

Mvh Lars


Hej Lars
Øv - Er den da helt afgået ved døden?
Ellers tak for betænkeligheden, men eksemplaret her er i perfekt stand; ikke en ridse og alle knapper. Men jo, det skulle da lige være skalapærerne - hvis de virker. Jeg mangler nemlig en :cool1:

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf Lars Z » søn 26. feb 2012 19:36

sommer skrev: Men jo, det skulle da lige være skalapærerne - hvis de virker. Jeg mangler nemlig en :cool1:

Mvh
Sommer


Skalapærerne hev jeg ud af den i morges da jeg stod og syntes det var lidt synd for den.
De virkede allesammen da jeg sidst havde gang i dyret.

Send mig en PB med din adresse, så skal jeg kaste dem i en prøvekuvert til dig.

Nikkoen virkede fint indtil jeg adskilte den for at rense potmetre og siden mistede interessen for vintage hifi totalt. Så den røg altså ud sammen med så meget andet grej.

Mvh Lars
Lars Z
 

Re: Nikko 8085

Indlægaf msg1979 » søn 26. feb 2012 19:52

Ej da ikke ud :) Give væk :)

Hvad har du smidt ud af spændende ting?
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Nikko 8085

Indlægaf sommer » søn 26. feb 2012 21:00

Send mig en PB med din adresse, så skal jeg kaste dem i en prøvekuvert til dig.

Mvh Lars


Er gjort og tak for hjælpen :D

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf Edge » man 27. feb 2012 19:16

sommer skrev:Hey Folks

Jeg har en super flot Nikko 8085 på prøve. Den spiller jo simpelthen bare super fedt, er smuk og pænt bygget - sådan skal det gøre :cool1: Den har dog en del knas i volumen-pot'en, og denne er svær at komme til. Jeg ved at flere brugere på siden har prøvet/gjort det med modellen, og erfaringer ønskes. Skal hele frontpladen af eller er det nemmere at komme ind fra bunden? Lige nu er alle pots jo skjult af forforstærker-printet. Ligeledes lyder der et halvhøjt knald i højre kanal ved sluk (ikke ved start) - kan det renses væk, eller det relæet?

Til sælger, som er bruger her på siden; jeg lover, at jeg ikke roder for meget med den, inden den er helt købt :D

Sommer


Det er nemmest at komme til volume knappen fra neden, så af med bundpladen.

Jeg slukker altid for højtalerene inden jeg slukker helt for forstærkeren/receiveren, så kommer der intet knald der potentielt ødelægger en enhed.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Nikko 8085

Indlægaf sommer » man 27. feb 2012 20:08

Edge skrev:Det er nemmest at komme til volume knappen fra neden, så af med bundpladen.

Jeg slukker altid for højtalerene inden jeg slukker helt for forstærkeren/receiveren, så kommer der intet knald der potentielt ødelægger en enhed.


Tak for svaret - den bundplade må af. Og mht. knald, så ja - har faktisk vænnet mig til rutinen med at slukke for HT inden sluk. Mht. til skift af skalapærer, så ser det rimeligt nemt ud at komme til disse. Har du også været igennem dette?

Mvh
Søren
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf Edge » man 27. feb 2012 20:15

Jep, af med knapper og front (to skruer i top og to møtrikker bag speaker og omskifter knapperne) så er der fri adgang.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Nikko 8085

Indlægaf sommer » ons 29. feb 2012 07:52

Edge skrev:Jep, af med knapper og front (to skruer i top og to møtrikker bag speaker og omskifter knapperne) så er der fri adgang.


Super - tak for hjælpen :cool1:

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf thov » ons 29. feb 2012 12:53

Kontaktsmæld er nemt at undgå - du skal bare slukke, når spændingen er nul, og det er den 50 gange pr. sekund :Skor:
Da du næppe ved hvornår nulpunktet indtræffer, kan du bruge en SSR (Solid State Relay) med nulgennemgangsstyring.

Heldigvis er der en enklere løsning på problemet - en kondensator i serie med en modstand, loddet fast på afbryderens kontakter (Mellem fase og nul).
Kondensatoren kan være på 100 nF/400V polyester og modstanden 100 Ohm,l og skal monteres med forsigtighed, for når apparatet er tændt, står der 230V over dem.

Virkemåden er enkel.
Nettransformeren lagrer en del energi når spændingen er forskellig fra nul, og bliver den pludselig afbrudt der, reagerer den med en modelektromotorisk kraft, som sendes over i sekundærviklingen og ender i højttalerne :QQS:
RC leddet over kontakten virker som en 'kortslutning', og sekundærviklingen slipper for at agere 'afledning'.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Nikko 8085

Indlægaf sommer » ons 29. feb 2012 23:32

thov skrev:Kontaktsmæld er nemt at undgå - du skal bare slukke, når spændingen er nul, og det er den 50 gange pr. sekund :Skor:
Da du næppe ved hvornår nulpunktet indtræffer, kan du bruge en SSR (Solid State Relay) med nulgennemgangsstyring.

Heldigvis er der en enklere løsning på problemet - en kondensator i serie med en modstand, loddet fast på afbryderens kontakter (Mellem fase og nul).
Kondensatoren kan være på 100 nF/400V polyester og modstanden 100 Ohm,l og skal monteres med forsigtighed, for når apparatet er tændt, står der 230V over dem.

Virkemåden er enkel.
Nettransformeren lagrer en del energi når spændingen er forskellig fra nul, og bliver den pludselig afbrudt der, reagerer den med en modelektromotorisk kraft, som sendes over i sekundærviklingen og ender i højttalerne :QQS:
RC leddet over kontakten virker som en 'kortslutning', og sekundærviklingen slipper for at agere 'afledning'.


Tak for den meget udførlige forklaring :D Jeg skulle nok have fuldt bedre med i fysik, da det meste er fuldstændigt volapyk for en sproglig student som jeg. Men det kan helt sikkert komme andre mere teknikkyndige til gavn - så super input ellers.....

Til den flinke giver af skalpærerne - tak! De er nu monteret, og det pyntede :D ....
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf Marantzman » man 1. jun 2015 11:07

Indlæg er flyttet.
Senest rettet af Marantzman man 1. jun 2015 20:13, rettet i alt 1 gang.
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085

Indlægaf Marantzman » man 1. jun 2015 12:11

Indlæg er flyttet.
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster