Marantz 1090 med nyt liv

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » tors 29. mar 2012 00:59

Jeg er klar over, at det for jer garvede brugere kan synes som hverdagskost, men jeg har netop afsluttet mit hidtil største livsværk og jeg vil gerne dele min lykke.

Da jeg overtog min Marantz 1090 var jeg ikke klar over, hvad jeg havde rodet mig ud i. Forstærkeren havde flere defekter, som fx periodisk manglende lyd i venstre kanal, omskiftere som gik stramt, omskiftere som ikke lystrede og løse dele siddende her og der. Den var hærget at se på og værst var det, da jeg kiggede ned i den. Jeg har kigget ned i mange forstærkere gennem tiden, men aldrig har jeg sen en forstærker så beskidt.

Normalt går jeg til far for råd og vejledning, men da vi nu bor i hver sin ende af landet, så var det ikke en mulighed denne gang.

Jeg måtte derfor, for første gang i min tid som vintage Hi-Fi entusiast, gå alene til værks med egne metoder. Min formodning var, at defekterne nok kunne tages med en rensning. Så jeg samlede værktøj, vinduesrens, vatpinde, chrom glans, viskestykker, kontakt 60 og kontakt 61 sammen, og så gik jeg i gang med at skille forstærkeren ad, i lige så mange dele som den er samlet af.

Da der sad snask over alt, så måtte alle steder have en tur med vinduesrens og vatpinde (det var som at rengøre et helt badeværelse med en tandbørste), og alle delene måtte tjekkes, renses og eventuelt fastgøres. Derefter fik alle synlige metaldele en tur med chrom glans og viskestykker, hvorefter forstærken blev samlet igen.

Så kom øjeblikket, hvor jeg skulle finde ud af, om rensningen havde taget defekterne og om forstærkeren overhovedet virkede efter den behandling. Så jeg tilsluttede forstærkeren og tændte for den. Ingen mislyde. Så satte jeg en plade på pladespilleren og fik en glædelig nyhed.

Så her er et billede af en nu smuk forstærker med lyd i begge kanaler, omskiftere som går godt, omskiftere som lystrer og ingen løse dele her og der.

Marantz 1090.jpg


Jeg beklager, at jeg ikke har før og efter billeder af forstærkeren udvendigt og indvendigt, men det ville næsten også være synd, at udstille forstærkeren i den hærgede og beskidte tilstand den var i før. :shock:

Med venlig hilsen Karen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Almarx » tors 29. mar 2012 01:50

Tillykke Karen, - nu ser den jo ud som ny. Jeg er fuld af respekt og fantastisk at der var lyd og musik med det samme. Den er rigtig flot nu.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. mar 2012 08:53

Hej Karen!

Jeg tror, at det næsten vil være overflødigt at nævne, at jeg synes, at du har gjort en stor ting! Du har reddet en vintage-forstærker - du har reddet...en Marantz! :-) -

Jeg ville have gjort det samme - rigtig fedt!!!

Jeg tænker kun på, om selve den tekniske del af forstærkeren har det godt - måske kunne en DC-balancecheck + biascheck + evt. justering være en ok ide at udføre.

tillykke med det flotte resultat

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf stiv » tors 29. mar 2012 09:34

knv :OLO:

På dit foto, kan man se, at der er "hi filter" funktion, på min er der "low filter" funktion :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » tors 29. mar 2012 15:53

Almarx og Fredmarantz, tusind tak for de flotte ord. Den kunne helt sikkert også godt trænge til et teknisk tjek, men jeg er desværre hverken i besiddelse af det rette udstyr eller de rette kompetencer, endnu.

Stiv, det er der faktisk en lettere historisk forklaring på. Min forstærker var tiltænkt det amerikanske marked, hvor man i højere grad lyttede til spolebånd og derfor har min hi filter. I Europa lyttede man i højere grad til plader og derfor har din low filter. Det er en sjov lille detalje. :D
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf kbekke » tors 29. mar 2012 17:01

Sådan skal det gøres!

Og så lidt musik...

_d_
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf stiv » tors 29. mar 2012 17:46

knv skrev:Stiv, det er der faktisk en lettere historisk forklaring på. Min forstærker var tiltænkt det amerikanske marked, hvor man i højere grad lyttede til spolebånd og derfor har min hi filter. I Europa lyttede man i højere grad til plader og derfor har din low filter. Det er en sjov lille detalje. :D


Den forklaring har jeg hørt før, fra diverse marantz-fans (godt vi har dem) :p Havde marantz sat en vippe-kontakt i fra starten, med nul punkt i midten, low-f. nede og hi-f. oppe, var den vel bare lige i øjet :ide:

Og lige en helt anden historie: For nogle måneder siden solgte jeg min 32 år gamle marantz reciver 2270, tanken var at anvende min 16 år gamle Sony ST SA-3 SE tuner...i dag har jeg givet den sony-tuner væk, den kan slet ikke hamle op med en marantz, og min Tandberg-tuner TPT 3011' har jeg desværre ikke mere, den kunne jeg ellers godt have brug for nu...Så lærte man det på den hårde måde :GFF:
Senest rettet af stiv tors 29. mar 2012 18:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf MDA » tors 29. mar 2012 18:25

Det der skulle sige er jo allerede sagt, keep up the good work :OPO:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » tors 29. mar 2012 18:36

Jeg er helt enig i, at en vippe-kontakt havde været lige i øjet. :Thumpsup:

Det er super ærgeligt, når man lærer tingene på den hårde måde, især på bekostning af en Marantz 2270. Tandberg TPT 3011 har jeg ikke hørt om før, er det en "nyere" model?
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf stiv » tors 29. mar 2012 18:56

knv skrev:Jeg er helt enig i, at en vippe-kontakt havde været lige i øjet. :Thumpsup:

Det er super ærgeligt, når man lærer tingene på den hårde måde, især på bekostning af en Marantz 2270. Tandberg TPT 3011 har jeg ikke hørt om før, er det en "nyere" model?


Du er da lidt af en drillepind :lol: Det sæt spillede sgu også hammer lækkert :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » tors 29. mar 2012 19:22

Flot ser det i hvert fald ud :D

Der er nu noget ved det der Tandberg.
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 30. mar 2012 23:05

Flot arbejde for den da! Havde været interessant at se udgangspunktet, men nu stråler den jo. Man bliver lidt mere glad ved det når man har været igennem sådan en proces. Det er ren lykke når den starter op og virker, jeg syntes at der altid er et lille sug i maven der :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 19:32

Boptilyoudrop, tusind tak for de pæne ord.

Jeg kan desværre ikke fremskaffe billeder af udgangspunktet, så jeg har lånt et på internettet.

1.jpg


Transformatoren så ikke helt så medtaget ud, men printet var til gengæld mere grå/sort af snask. Nu ser den sådan her ud.

2.jpg


Jeg er helt enig i, at man bliver lidt mere glad for det, når det har været igennem sådan en process og virker. Det er vel også det, der driver de fleste af os?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 31. mar 2012 20:58

Det' snyd, det da et billede af en ny :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Marantz 1090 med nyt liv

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 21:40

Haha, det er der vist rigeligt med beviser for, at det ikke er.

Hvis man ser på blandt andet omskifterne, så sidder der noget der ligner rust/ir/oxidation, som jeg ikke kunne få af. Er der nogen der ved hvordan man fjerner sådan noget?
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster