En baby receiver flytter ind

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

En baby receiver flytter ind

Indlægaf kbekke » fre 30. mar 2012 22:24

Egentlig var det mest bare for at prøve det der auktions-halløj af. Men pludselig stod jeg dér og havde vundet på første og eneste bud.

Prisen var nærmest symbolsk og om ikke andet, tænkte jeg, så kunne man da bruge tunerdelen til at høre Orientering og Torsdagkoncerten på via tape-out og videre til mit "rigtige" forstærker-setup. Den er fra ca. 1975 og hedder Technics SA-5150. Absolut i den lette ende og endnu en fin lille ting fra kategorien "ikke-noget-særligt". Udgangseffekten er svimlende 2 x 15 watt i 8 ohm. Den er faktisk ganske pæn i halvmørket, især når alle lamperne undtagelsesvist virker:

Billede

Til gengæld har jeg sjældent set noget så beskidt indvendigt. -Der er virkelig noget at gå i gang med og det vender vi nok tilbage til. Men den virker! Og selvfølgelig kunne jeg ikke nære mig. Jeg fandt alle de usleste lakridskabler frem og noget Silvan-ledning, som var det eneste, jeg var i stand til at klemme ind i de dertil indrettet højtalerterminaler. Indgangsvælgeren skulle lige ha' et pift WD-40 og så på med Anita Baker... og Pink Floyd ... og Elektric Light Orchestra og Keith Jarret... og C.V... og Dissing... osv. osv.

Og fuckin' A! Hvis ikke jeg selv havde oplevet det, ville jeg tro, det var løgn. OK, jeg kan da godt høre FORSKEL sammenlignet med mit Denon-sæt (der jo både er langt kraftigere, men også på alle måder BURDE være bedre og derfor vel også LYDE bedre?). Men det værste er, at jeg faktisk er lidt i tvivl om, hvad jeg lige her og nu foretrækker.

Ja, ja Technics'en er måske ikke helt så superdetaljeret og korrekt. Men til gengæld er den pisse-musikalsk og betoner bare de helt rigtige ting, som f.eks. en fed r&b baslinje. Der er rigeligt volumen og dynamik. Kanalseparation og stereoperspektiv er... (gys) ...bedre end Denon'ens? Det får I mig ikke til at sige. Men ihvertfald ikke ringere på en måde, der gør at jeg savner noget.

Jeg er totalt imponeret og meget overrasket. Endnu en lektie i at glemme de der skide specs og bare bruge ørerne istedet! Det eneste, jeg virkelig mangler, er service-manualen. Den er allerede efterlyst på hifiengine, men hvis nogen skulle ligge inde med den..?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: En baby receiver flytter ind

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 30. mar 2012 23:01

Se det er jo interessant læsning! Tillykke med den, den ser da fin ud. Tænk at så undseeligt et stykke musik viser sig at være en stor formidler, det behøver altså ikke være Sansui, Luxman, Marantz eller hvad der nu er "på mode" for at kunne spille musik, der må da være andre ting derude der kan det samme. Men mon ikke du også har haft godt med held i sprøjten der :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: En baby receiver flytter ind

Indlægaf bluetiger » lør 31. mar 2012 07:39

Technics er ikke så ringe endda :thumbsup:
Brugeravatar
bluetiger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 17 apr 2011
Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Re: En baby receiver flytter ind

Indlægaf KlausM » lør 31. mar 2012 07:44

Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: En baby receiver flytter ind

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 20:04

Kbekke, stort tillykke med den.

Det må være en overraskende og god fornemmelse, at finde noget så musikalsk og til et symbolsk beløb. Det er ellers en flot receiver, der beviser, at man sagtens kan finde ulve i fåreklæder.
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: En baby receiver flytter ind

Indlægaf kbekke » lør 31. mar 2012 21:51

knv skrev:Kbekke, stort tillykke med den.

Det må være en overraskende og god fornemmelse, at finde noget så musikalsk og til et symbolsk beløb. Det er ellers en flot receiver, der beviser, at man sagtens kan finde ulve i fåreklæder.


Tak, tak... nu bliver udfordringen så at få den til at skinne indvendigt også. Der er stilen jo ligesom lagt med din Marantz :shock:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: En baby receiver flytter ind

Indlægaf knv » lør 31. mar 2012 22:53

Det bliver rigtig spændende, at få den til at skinne indvendigt og nyde resultatet. Hvis det er muligt, så kunne det være rigtig rart med nogle billeder :D
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster