Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf his067 » tirs 15. maj 2012 18:23

Jeg er i gang med at restaurere et sæt Beolab/Beomaster 5000 og det går egentlig meget godt med det. Jeg har slebet træpanelerne og poleret dem med møbelvoks, jeg har vasket "regnestokkene" i opvaskemiddel og nu ser sættet flot ud.

Så nu er jeg igang med elektronikken. Det er imponerende hvordan B&O fra begyndelsen i et design tænkte reperationer og reperatører: printpladerne svinger elegant op så man får nem adgang til elektronikken og det er en fornøjelse at se lodde-og monteringsarbejdet. For det meste er alt på sin plads (jeg ser en lille smule sjusk i en enkelt lodning) og lodningerne er gennemført med kompetence og flair. Af en næsten halvtreds år gammel transistorforstærker er den sgu i god stand.

Men sikken en masse elektrolytkondensatorer! De bliver nu erstattet med nye Nichicon 105 graders kondensatorer og når jeg har fået analyseret diagrammet lidt mere bliver signalbærende kondensatorer parallelkoblet med film-typer.

Jeg har læst på nettet at sættet kan lyde endog særdeles godt (og hvis det ikke gør så nyder jeg bare designet). og det har fået mig til at tænke på mine hovedhøjtalere og om de evt kan bruges: Er der nogen af jer der har prøvet at køre den forstærker med elektrostater? Er den stabil når den ser ind i deres noget hidsige impedanser? Kan den tåle QUADens beskyttelseskredsløb der kortslutter signalet? :?:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf mcs_5 » tirs 15. maj 2012 19:48

his067 skrev:Kan den tåle QUADens beskyttelseskredsløb der kortslutter signalet? :?:

Sikkert ikke. Mange forstærkere er ikke glade for kortslutninger...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf Tube mania » tirs 15. maj 2012 20:02

Mon det går så galt...guilliotinen i Quad'erne er kun aktiv ved effekt over ca 78W (25Vrms) og Beolabben kan max præstere ca 19Vrms på udgangen. Så hvis man ikke spiller så man tror det er 'open air koncert' så går det nok.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf his067 » lør 26. maj 2012 15:41

Nu er jeg nået lidt længere med at restaurere Beolab/Beomaster sættet, men RS har forsinket projektet ved at laver nogle administrative fejl, som betyder, at en del kondensatorer har ligget til afsendelse siden 2. maj.
Men altså: 39 af de 73 kondensatorer er nu skiftede. For kunne fortsætte med B&Os monteringsbøjler har jeg brugt BHC kondensatorer til udgangen og til strømforsyningen: en 2200 µF/160V BHC er lige den rigtige størrelse (4700µF er 2,5 cm for lang), og BHCs 3300µF / 63V udgangskondensatorer er godt nok en lille smule mindre end de originale WICON, men de passer i B&Os bøjle alligevel. Forøvrigt er Beolaben jo ganske u-miljøvenlig: der er en asbest-skive limet fast på bunden af WICON 2200µF kond'en, så det var lige før jeg måtte have miljøværnet ind i fuldt asbestfjerningsudstyr

Nu har jeg så (som sædvanligt) et par spørgsmål. Jeg har købt et ESR meter og har målt alle de demonterede kond'er. De måler allesammen ret fint, ihvertfald falder de alle (undtagen én enkelt) indenfor det forventede ESR område. Så kan det egenlig betale sig at skifte dem alle (Især de store WICONer) eller lyder de gamle kond'er stadig godt hvis de måler OK?

Og SÅ Et stort spørgsmål: Jeg har indhentet tilbud om at få lavet nye silketrykte forplader til begge enheder (både Beolab og Beomaster). Det er hulens dyrt (omend stadig billigere end Classic Audios pris) at få lavet ét sæt, men derefter er det MEGET billigt (omkring en 100-lap pr styk ) at få lavet flere. Så er der nogen som eventuelt er interesserede i at gå sammen om at købe dem (Og Classic Audio er velkommen til at være med hvis han har lyst). Jeg har to sæt Beolab/Beomaster liggende, hvoraf det ene er i perfekt stand og kan bruges som skabelon).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf dfms » lør 26. maj 2012 19:33

Seriøst stykke arbejde du har gang i :cool1: , glæder mig til at se det færdige resultat.

his067 skrev:Men sikken en masse elektrolytkondensatorer! De bliver nu erstattet med nye Nichicon 105 graders kondensatorer og når jeg har fået analyseret diagrammet lidt mere bliver signalbærende kondensatorer parallelkoblet med film-typer.


Tør du godt skrive det her inde :QQS: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf Captain Phoenix » lør 26. maj 2012 20:45

his067 skrev:Og SÅ Et stort spørgsmål: Jeg har indhentet tilbud om at få lavet nye silketrykte forplader til begge enheder (både Beolab og Beomaster). Det er hulens dyrt (omend stadig billigere end Classic Audios pris) at få lavet ét sæt, men derefter er det MEGET billigt (omkring en 100-lap pr styk ) at få lavet flere. Så er der nogen som eventuelt er interesserede i at gå sammen om at købe dem (Og Classic Audio er velkommen til at være med hvis han har lyst). Jeg har to sæt Beolab/Beomaster liggende, hvoraf det ene er i perfekt stand og kan bruges som skabelon).


Jeg vil gerne være med på en bestilling - 2 stk Beolab og 1 stk Beomaster.
Der udestår et stort restaurerings-arbejde med dem, men det må komme med tiden.
Et issue er ihvertfald, at front-trykket er meget blegt/falmet.
PS: Hvad er proceduren for at få de gamle tryk af og det nye på?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beolab 5000 (1967) og Elektrostater

Indlægaf his067 » lør 26. maj 2012 21:04

Jeg TROR (men skal checke på Mandag) at de faktisk fabrikerer helt nye aluminiumprofiler! men jeg er ikke sikker. Kommunikationen er lidt langsom, for det går igennem et firma her i Aberdeen til deres sub-contractor i Newcastle og så tilbage hertil.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster