Marantz 1250

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 1250

Indlægaf Bent Egholm » fre 25. maj 2012 23:41

Min just ny indkøbte 1250 er begyndt at drille....der kommer nogle svage knitrende lyde og derefter markant baggrundssus fra venstre kanal efter nogle timers drift. Hilfe bitte!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Marantz 1250

Indlægaf Fredmarantz » fre 25. maj 2012 23:51

Uha - lidt surt...

nå, men den kan skilles ad mellem for og slut . Det kunne være en start lige at få fastslået, om disse tralse ting stammer fra for - eller slutdelen. Jeg går ud fra, du ved, hvordan man gør?

ellers synes jeg, at det lyder som en mulig defekt småsignaltransistor eller en dårlig lodning på venstre slutprint..

Hvis det er fortrinnet, som laver ballade, så kunne det være lidt systematisk fejlfinding, som kunne komme ind over. Fx notér dig, hvilken indgang det forekommer på.

Hvis det er slutdelen, så ligger fejlen nok på venstre kanal :D - lidt visuel inspektion af kanalens driverprint - er der suspekte komponenter - en lodning som er dårlig eller/og bliver dum/løs, når den varmes op. Måske efterlodning af printet kunne komme på tale - der er flere muligheder til støjen - og måske andre kan byde med ind over her?
Jeg har servicemanualen, hvis det bliver nødvendigt af få nogle facts fra dén.

Eftersom fejlen føst viser sit grimme ansigt efter nogle timers drift - kan det godt blive en lidt langsommelig fejlfindingsproces.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1250

Indlægaf Bent Egholm » lør 26. maj 2012 00:29

Ja hvordan skiller man signalet mellem for og effekt del? Den kører jo uden bøjler i bøsningerne.
Iøvrigt er fejlen uafhængig af indgangsvælgeren og selvom der skrues helt ned for volumen er suset der stadig.
Der kommer også et lille "blob" i venstre kanal når den tændes og når relæet slår til.
Jeg var inde på vinyl-engine, de har kun en servicemanual til en 1200, så en kopi af en 1250 manual ville ikke være så tosset.
Desværre er jeg bange for at mine evner ikke række til en større reparation. Jeg kommer nok til at bide i det berømte sure æble og hive muldvarpeskindet frem....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Marantz 1250

Indlægaf Fredmarantz » lør 26. maj 2012 00:41

For at skille de to dele ad, så skal man bare sætte et phono/phono - ganske almindeligt ind i pre out - og over i indgangene på at andet effektrin - så spiller denne kombo. Du bruger hermed forforstærkeren i Marantz 1250 og slutdelen på det andet effekttrin.
Hvis du vil teste Marantz'ens sluttrin, så lad et Phonokabel gå fra udgangen på en anden forforstærker og over i "Main in" på Marantz'en og komboen spiller også. Bøjler på den model er unødvendige idet frakoblingen sker ved at sætte disse phonostik i de nævnte ind/udgange. Når der ikke er et phonostik i bøsningerne (pre-out/main in, så er de to dele i Marantz'en koblet sammen.

ps. Bloppet i tændingsøjeblikket kunen lede tanken hen på et snavset relæ, som kunne tåle en kyndig rensning.

Har du målt DC-balance på den? Hva' m. Bias?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1250

Indlægaf Bent Egholm » lør 26. maj 2012 01:13

Der er heldigvis en god radiomekanikker her i Holbæk, lyder som om det er bedst for Marantzen at den aflægger et lille besøg hos ham....jeg får bare ødelagt mere i den hvis jeg selv begynder!
Små simple ting kan jeg godt klare, men jeg kender også mine begrænsninger....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Marantz 1250

Indlægaf Fredmarantz » lør 26. maj 2012 01:49

Sig til, hvis du/han får brug for oplysninger fra service manualen. Jeg magter (gider ;) ) ikke scanne den helt, men der kan vel være oplysninger - uddrag fra den, som jeg nok skulle kunne overkomme. :D

Good luck!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 174 gæster