Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf DJ Poul O » tirs 12. jun 2012 14:35

Fik denne lille ting fra et dødsbo og prøvede at slutte den til.
Intet.
Højtalere helt tavs. Ikke engang brummen.
I med et par hovedtelefoner.
De to modstande bag stikket lyste op og godt med røg.
Det var det.

Er der nogen der kender sådan en?
Noget bud på hvad der kan være galt.
Der sidder en sikring indeni som ser ganske intakt ud!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf mickr » tors 14. jun 2012 00:11

Jeg må jo nok erkende at jeg var med til at lukke lidt røg ud af denne fine gamle dame :oops:

Vi løftede træsvøbet af og satte en pladespiller til. Der kom "mærkelig lyd" ud af højttalerne: Meget svagt signal og kraftigt forvrænget. Vi tænkte så at vi ville teste om der var lyd i hovedtelefonudgangen. Da vi satte hovedtelefoner til, virkede det faktisk som om der momentant, kom hul igennem i højttalerne, men så begyndte forstærkeren at ryge og der stod vist også en lille stikflamme op fra de nævnte modstande i hovedtelefonkredsløbet! Der sad ganske rigtigt en sikring lige ved siden af hovedtelefonudgangen, som så ganske intakt ud.

Da vi lige havde fået vejret igen, prøvede vi faktisk en gang til. Tilsyneladende er den ikke helt død, men den giver kun meget svagt og forvrænget signal til de fungerende højttalere, og bliver meget fornærmet når man sætter hovedtelefoner til.

Er der virkelig ingen herinde der kan fortælle lidt om denne model? Den er altså ret flot synes jeg.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf thov » tors 14. jun 2012 10:43

Kunne det ikke være den klassiske tilslutningsfejl.
Pladespiller i linie-indgang - altså uden forforstærker med RIAA modforvrængning ?

Der vil du få præcis de nævnte symptomer (Uden afbrændte modstande).
En mp3 afspiller vil nok være bedre.

Nutidens hovedtelefoner har nok en lavere impedans end dengang, og vil derfor belaste udgangen hårdere, så er seriemodstandene de små 1/8W, kan røgen godt slippe ud.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf mickr » tors 14. jun 2012 11:23

Jeg er helt sikker på at pladespilleren var sat i den rigtige indgang. Hovedtelefonerne var et ældre sæt, som jeg ikke kan huske hvad hed.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf Tube mania » tors 14. jun 2012 13:14

Jeg tror ikke man kan skylde problemet på hverken plade-spiller eller hoved-telefoner...jeg kan desværre heller ikke finde noget info på den.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf DJ Poul O » tors 14. jun 2012 16:12

Ikke at det sikkert har den store betydning, men her er de hovedtelefoner der blev sat i:

IMG_0025.JPG


De er da fine. Og så med original æske.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf mcs_5 » tors 14. jun 2012 18:11

mickr skrev:Jeg er helt sikker på at pladespilleren var sat i den rigtige indgang.

Men det er måske en indgang til krystalpickup? Prøv også med en CD-spiller, båndoptager eller lign.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Siemens 1500 Stereo - Røg i kælderen

Indlægaf his067 » tors 14. jun 2012 18:22

Det kan osse være at dens PU indganger til keramisk pickup (som er en linear indgang med 1Mohms impedans)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 155 gæster