Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Max » ons 16. jan 2013 23:06

Det slår mig at det jo kan være højttalerne der slår fra, der kan jo være en DC sikring i dem, og det er jo netop basenheden der er truet af DC fra forstærkeren.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:09

Max skrev:Det slår mig at det jo kan være højttalerne der slår fra, der kan jo være en DC sikring i dem, og det er jo netop basenheden der er truet af DC fra forstærkeren.


Alt efter hvordan tonekontrollerne står på Marantzen, ville jeg da synes, at det først og fremmst var diskantenhederne, der var truede? Fortæl - jeg er her også for at lære :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:13

Hvis de store lytter i strømforsyningen står for udskiftning, ville jeg jo synes, at den skulle brumme lidt......

Hvis de små står for tur, kan der ske alt muligt...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf KlausM » ons 16. jan 2013 23:14

Diskanter og mellemtone enheder er vel normalt beskyttet mod DC af kondensatorer i delefilteret?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Max » ons 16. jan 2013 23:15

Fordi at i almindelige delefiltre sidder basenheden i serie med en spole og diskantenheden i serie med en kondensator, derfor kan der ikke løbe DC (jævnstrøm) gennem diskantenheden, det stopper kondensatoren. Derimod kan en DC fint gå gennem spolen og brænde basenheden af.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 23:17

Jeg vil jeg godt understrege, at jeg er klar over, at det er gamle produkter vi har med at gøre. Risikoen for at det står af på hvilket som helst tidspunkt er tilstede, og den risiko er jeg villig til at tage på trods af, at jeg ikke selv har færdigheder til at reparere det. Det det koster mig kan jeg overleve at "tabe". Hvis han nu ikke havde solgt den med garanti, så havde jeg sagt "pis" og fundet en der kunne ordne det i stedet.

Sidder og overvejer hvordan jeg skal gribe det an, da han ønsker en brugbar løsning, hvilket jeg også gør. :-)
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:20

KlausM skrev:Diskanter og mellemtone enheder er vel normalt beskyttet mod DC af kondensatorer i delefilteret?

Mvh Klaus


Max skrev:Fordi at i almindelige delefiltre sidder basenheden i serie med en spole og diskantenheden i serie med en kondensator, derfor kan der ikke løbe DC (jævnstrøm) gennem diskantenheden, det stopper kondensatoren. Derimod kan en DC fint gå gennem spolen og brænde basenheden af.


Tak skal I ha' :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 23:23

Mht til de fejl jeg oplever, så er det en form for gnistren i højtalerne, der er den mest udprægede fejl jeg oplever. Også ved helt lavt lydniveau. Oplever også, at bassen bliver skruet ned, mens resten spiller videre, og så bliver skruet op igen efter ca 5. sek. Brum synes jeg ikke er det jeg hører.

Yderligere info:
Tonekontrollerne står for bassen på plus 1, mid på på -1 og treble på 1.
Jo, jeg er faktisk jyde, men så højt spiller jeg altså heller ikke. I hvert fald ikke lang tid ad gangen, men måske vi har forskellig opfattelse af hvad højt er? :p
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:28

Kunne jo være, at Baskontrollen skal renses?? - ellers kan bassen måske komme igennem i "klumper - ellers ved jeg snart ikke - Så kan det være tusinde ting, som man (i hvert fald ikke jeg) ikke på afstand kan fastslå -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 23:33

Fredmarantz skrev:Så kan det være tusinde ting, som man (i hvert fald ikke jeg) ikke på afstand kan fastslå -

Vh
Freddy


men jeg sætter i hvert fald pris på dine input!!! :thumbsup:
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:34

Jeg ville for en god ordens skyld give alle kontroller og kontakter/omskiftere en ordentlig gang motion (mens Marantz'en er slukket) - og sætte et par andre højttalere på (fx 8ohm) - og bruge en anden type lydkilde - fx Tuneren i radioen og høre, hvordan dette gik. Herefter udskifte i "systematisk fejlfinding" - og lige nøjagtigt prøve at pinpointe, i hvilken sammenhæng - konstellation, den opføte sig dårligt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Tube mania » ons 16. jan 2013 23:34

Jep...det er de sædvanlige 'tape monitor' problemer og alle andre funktioner som sidder i signalvejen...elektrolytter kan ikke få den til at virke sådan 'on off'. Den skal bare fyldes op til randen med WD40...så spiller den som smurt ;)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:42

Ellum skrev:
Fredmarantz skrev:Relæet slår højttalerne fra grundet for megen DC-spænding = check DC-balance efter normal procedure, som beskrevet i servicemanual.

Jeg tænker lidt på, om du kaster et voldsomt signal ind i den via din streamning, siden det forvrænger...

Vh
Freddy


Da min lejlighed er dumt indrettet har jeg ikke mulighed for at sætte phono fra pladespiller direkte i phonoindgangen, den kører så igennem en riaa og ind i aux. Streamingen kører fra spotify via sonos, som er sat til i tape 1 indgangen.

Kan det have noget at sige?



Undskyld mig - men er det ikke også en lidt "anormal" måde at bedømme en receiver/forstærker på ? Jeg kan anbefale, at du, udover det allerede klart anbefalede (motion/rensning af omskiftere (ikke mindst Tape mon)), at prøve med et "konventionelt" signal som fx Tuner/FM -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 23:46

Jo, det har du ret i. Jeg vil prøve med wd40 og lidt mere grundig forsøg på fejlfinding. Tuneren oplever jeg nemlig ikke nogen problemer med.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:49

Se dét er jo en væsentlig oplysning. :Thumpsup:

Hermed kan udelukkes at slutforstærkerdelen i Marantz'en fejler noget og samtidig højttalernes påvirkning af Marantz'en. Altså hvis du også spiller "halvhøjt" på radio.

Så er der to fejlkilder tilbage - nemlig snavsede/irede kontakter og/elelr lydkildens mistilpasning til indgangene (dit særlige phono/Riaa) arrangement, som jeg synes er en rigtig dårlig lydkilde til fejlfinding. ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 128 gæster