spuncut skrev:P[W] = U[V]^2 / R[Ohm]
Effekten stiger linært med reduktionen af modstanden.
Effekten stiger med kvadratet på spændingsforøgelsen, derfor giver
brokobling, teoretisk en effektforøgelse på 4 gange. Men da forstærkeren
"ser" ud i 4ohm bliver den praktiske effekt kun "4ohm's effekten" gange 2.
Hvis man skal tro på specifikationerne så følger autoeffektforstærkere
typisk ikke de almindeligt gældende naturlove
Ligeledes vil jeg gerne selv måle effekten på sådan en
"dobbelt-op-på-4-ohm"-
forstærker før at jeg tror det....
Heeee... - Så ejer jeg 2 forstærkere du gerne vil måle på..:
Philips LBB1106 . ...:
Tudsegammel 70/100V forstærker. - Vi er vel i halvfjerserne...
Konstruktionen kort fortalt er 1 stk. 1500VA EI kerne, 8+8 parallelle 3055'ere, topspænding på 40 volt.
Når den trækker belastningen direkte istedet for gennem trafo'en, dobbler den ned til 1 Ohm - når man ser bort fra faldet på 230-volt-siden
Havde i øvrigt 5 af dise monstre, men de er ny bygger om til..:
1 stereo-forstærker baseret på indmad / styreprint fra 2 af disse
1 LH50 sæt ( 1 kasse som reuleret +/- 22 Volt forsyning, den anden kasse som LH50W Kl.a.
1 "Egen konstruktion" på 2x500W/8Ohm
Kan ikke huske hvad den sidste blev til - måske den stadig står som org.
JBL A6000GTi. ..:
Toppen af poppen i Autostereo. Der er kuuuuuhl ...
350 Amperes forburg på 14.4 volt...
Men den er nem og gooooooogle, så den gider jeg ikke skrive mere om - og er da i øvrigt heller ikke vintage...
- - -
- Så skrives der ganske rigtig korrekt et sted, at alle forstærkere kan brokobles - med mindre de er i forvejen..:
Teknisk set JA.
Men jeg vil umiddelbart påstå, at med mindre de specifikt fra producenten er beregnet til det - SÅ LAD VÆRE .
Det koster køling og varmespild af helvede til.
Og lige obs på at en del / nogen / mange "moderne" klasse D forstærkere er H Bro basseret - lidt en afart af "brokoblet" uden rigtig og være det.
/ Lars