Coach-Z' Marantz 1060

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Coach-Z' Marantz 1060

Indlægaf Coach-Z » søn 9. feb 2014 00:28

Hej allesammen..

Ny på dette forum, men tænkte at jeg måske kunne få lidt hjælp til et mindre problem jeg har, samt vise jer lidt af det grej jeg har hjemme i stuen.

Jeg har fået fat i en Marantz 1060 fra arbejdet hvor vi fandt den gemt væk i et depot.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Som i kan se på billederne havde den ikke de oprindelige jumper kabler og jeg har efter at have brugt nogle lange phonokabler fået fat i nogle korte jumperkabler til den.

Af en gratis forstærker at være så lyder den rigtig godt.

Jeg bruger den primært som hovedtelefonforstærker, men også som for-forstærker hvor jeg har den før min BeoMaster 6500.

Når jeg bruger den som for-forstærker kan jeg ikke se at der er noget i vejen med lyden, men når den bruges som hovedtelefonforstærker, hvilket er dens primære job, så er der en del brum og sus fra den.

En del søgen på nettet, fortæller mig at det er fordi kapacitorerne i den er blevet for gamle. Forstærkeren er trods alt 40 år gammel, jeg har ikke haft den åbnet, men jeg kunne forestille mig at der ikke er blevet gjort det store ved igennem årene.

Jeg har kontaktet JEC Service i Slagelse der tidligere har ordnet ældre HiFi grej for mig, men den her er lige 20 år ældre end noget andet jeg har haft inde hos ham.

Kan det betale sig at restaurere sådan en forstærker, eller skal jeg bare leve med den brum og sus der er nu da selve en delvis restaurering vil blive meget dyr.

Håber der er en herinde der kan hjælpe mig med denne ellers dejlige forstærker.
Brugeravatar
Coach-Z
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 feb 2014
Lokalitet: Næstved

Re: Coach-Z' Marantz 1060

Indlægaf Fredmarantz » søn 9. feb 2014 01:40

Tillykke med den fine gamle Marantz 1060. :p

Det er en lille fin ting, som har et godt renommé ude i Verden - og jeg synes også, at det er en fin og flot ting, som stammer fra en periode, hvor Marantz havde skoene på. Forstærkeren her er bygget mellem 1971 og 1975. En af Marantz's helt store sællerter.
Model 1060 har mange tilhængere - ikke mindst på grund af dens phono/riaa - del, som måske ikke synes af noget særligt, men som måske bare er et "Lucky punch". lyden er klassisk Marantz - en varm henførende lyd, som bl. a. har fået kælenavnet " the Three Martini sound"
Din forstærker kunne nok godt have godt af: Nye fødder -lidt rengøring - og så til det, som du efterspørger: Sandsynligvis udskiftningaf de små transistorer i TO-92-hus (2SC458) til andre typer - idet 2SC458 er kendt for at støje og opføre sig mærkeligt.. Samt en udskiftning af mange af de små elektrolytkondensatorer i både predelen og slutdelen.. Ligeldes tror jeg, at den kunne profitere af en udskiftning af elektrolytkondensatorer i strømforsyningen og herefter bliver justeret -samt netforsyningsdelen. Hvis disse ting bliver udført er jeg ret sikker på, at din 1060'er er klar til mange års tro tjeneste igen. Dette vil nok ikke blive helt billigt på et værksted, men kan du klare dette selv - evt. med bistand fra vidende folk her på sitet, er det muligt at holde udgiften nede på 200-300-400 kroner i materialer. Hvis du har fået den gratis, så er der i princippet lidt penge, som du sparet på købet, som du evt. ville kunne bruge på at få den repareret.
Restaurering af en sådan forstærker findes der i øvrigt masser om på http://www.Audiokarma.org under Marantz-rubrikken.
Mine råd er udelukkende givet på bbaggrund af erfaringer med denne forstærker, men jeg kan jo ikke vide, om det liiige er dét, som din forstærker kan bruge - det er et kvalificeret gæt.

God fornøjelse med den. :thumbsup:

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coach-Z' Marantz 1060

Indlægaf Anda » søn 9. feb 2014 15:08

Hvis det kun er med din hovedtelefon, kan der også være tale om et dårligt match. Mange ældre hovedtelefonudgange er tappet direkte fra effektdelen med en modstand i mellem. Dette fungerer bedst med højimpedante hovedtelefoner eller planarmagnetiske hovedtelefoner ala Hifiman/Audeze. Din Pro 80 med 60ohm og 101dB passer nok bedre til 'moderne' grej.
Anda
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 14 apr 2013
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster