En Harman Kardon 730 kom til live

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » man 2. jun 2014 00:12

for år tilbage købte jeg en Harman Kardon 730 receiver, som var tavs og blæste sikringer. Jeg reparerede den, da den ene kanal var kortsluttet med alt, hvad deraf følger. Derefter lånte jeg den ud til en dejlig pige, som var blevet alene. Hun havde i sin tid haft en sådan receiver i sine helt unge dage og kunne godt tænke sig en sådan igen. Dette er nok 7-8 år siden. For nylig kontaktede hun mig og ville gerne aflevere den igen. Jeg spurgte hende, om den stadig var ok - og hun svarede, at det var den desværre ikke - den var tavs som graven.
Hmm.. jeg checkede den ud - og fejlen blev rettet (en dårlig lodning, som var brudt og med en afbrudt sikring til følge). Fejlen lokaliseret - rettet og den obligatoriske franske vask og strygning blev gennemført.

Og her er den så i al sin skønhed. Den minder jo i visse henseender om den flotte og mægtige Citation receiver, som NikonSP bragte til Hillerød-træffet i 2013 - uden dog at nå i nærheden af den.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Den spiller nu rigtig fint og virker fint og lydefrit i alle funktioner - sat til 240V's drift og selv om jeg er Marantz-mand, så fik jeg lige lyst til at vise denne - efter Citation 12 - forstærkeren (Louis) havde bragt Harman Kardon på banen i forb. med lidt snak om "Arnborgmanden".

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 2. jun 2014 08:51, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf B&O Vintage » man 2. jun 2014 00:17

:OLO: Super flot! Spiller daglig med min lille 430 og venter på nogen kan hjælpe mig med 75+éren
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » man 2. jun 2014 08:54

ja- en 75+ er ikke helt almindelig på vore breddegrader -

Jeg har en 800+, som vist er den direkte efterfølger for 75+ - -det er ganske gode apparater og flotte.

hvad er der galt med din 75+?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf B&O Vintage » man 2. jun 2014 09:00

Kun den ene kanal virker :-( .
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Louis » man 2. jun 2014 09:21

Flot arbejde Freddy. Ser rigtig godt ud!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf B&O Vintage » man 2. jun 2014 10:24

Nu gik jeg ind og tændte for 75+ ´eren. Forsynet med hør telefoner ( jeg har ikke før prøvet med hørtelefoner før) på idet højtalere ikke er tilsluttet p.t. . Der er lyd i begge kanaler. Uanset hvilken indstilling der er valgt. Ihvertfald på FM skalaen, så er der lyd i begge sider og i stereo. Den har stået ubrugt i ca 3 måneder men har fået strøm når der har været net tilsluttet til resten af anlæget. Hvorfor kan den nu? Det skratter ikke når der vrides på volume knappen eller på selektoren.
75+ (Large).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » man 2. jun 2014 10:31

prøv med højttalere - der kan være snavs i tapemonitor eller speaker 1 switchen. (periodiske udfald af én elelr begge kanaler - oftest én). Giv disse knapper noget massage og rens evt. - men start med massage (trykke ind og ud mange gange- dette kan ofte hjælpe). Gør det med alle omskiftereknapperne.

Hvis dette ikke hjælper, så henvend dig gerne igen...

Meld lige tilbage, om dette virker.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf B&O Vintage » man 2. jun 2014 11:33

Fredmarantz skrev:prøv med højttalere - der kan være snavs i tapemonitor eller speaker 1 switchen. (periodiske udfald af én elelr begge kanaler - oftest én). Giv disse knapper noget massage og rens evt. - men start med massage (trykke ind og ud mange gange- dette kan ofte hjælpe). Gør det med alle omskiftereknapperne.

Hvis dette ikke hjælper, så henvend dig gerne igen...

Meld lige tilbage, om dette virker.

Vh
Freddy

Tak, ja nu driller den . Jeg fik lyd i højtaler right men ikke venstre men så ingen lyd pludselig og ingen lyd i hørtelefoner. Har kørt via vario med helt normalt. Ingen udslag. Massage bliver udført i løbet af dagen.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf B&O Vintage » man 2. jun 2014 12:46

Tre sikringer R I P . Tre nye i. Lyd igen. Men når balance armen er til max højre : Ingen lyd nogensteder. Skrå ned til højre, lyd i højre højtaler, midt i lyd i begge højtalere men klar overvægt i venstre. Og jo længere imod venstre, jo mere kraft i venstre højtalere, ikke så underligt. Men det er mangedobbelt op imod højre, når armen er til skrå nedad til højre. Holder 150V og max udslag ved normal volume er midt i feltet 0 - 1 i ampere måleren.
IMG_2409 (Medium).JPG
IMG_2410 (Medium).JPG
IMG_2411 (Medium).JPG
IMG_2412 (Medium).JPG
IMG_2415 (Medium).JPG
IMG_2416 (Medium).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf mcs_5 » man 2. jun 2014 16:11

Sikringer dør (normalt) ikke uden grund. Du skal nok finde den rigtige fejl, inden noget mere brænder af...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf acj1980 » man 2. jun 2014 23:06

Lækker Receiver ;-)
acj1980
 

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » man 2. jun 2014 23:17

mcs_5 skrev:Sikringer dør (normalt) ikke uden grund. Du skal nok finde den rigtige fejl, inden noget mere brænder af...

Mikkel


Ja- når den springer sikringer, så skal du have kigget mere alvorligt på den. Den kan vi næppe hjælpe med på afstand. Så den skal nok have den "store tur" - både med tekniske gennemgang og udbedringer af fejl- samt det kosmetiske og rensningen.
Når det så er sagt, så vil jeg mene, at netop receivere i "kategori 75+" osv bør bevares og reppes kyndigt. De er ikke så almindelige - og så synes jeg også, at de både er en fryd for øjet og spiller dejligt.
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » man 2. jun 2014 23:18

acj1980 skrev:Lækker Receiver ;-)


Jeg går som en selvfølge ud fra, at du mener min ny-reppede 730 'er :p hæ-hæ

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » man 2. jun 2014 23:33

Jeg kan i øvrigt melde, at trykknapperne havde en del "uorden" i sig - og jeg rensede dem efter denne opskrift på Marantz-forummet på AK:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269

knapperne ses her - og er heldigvis af samme type som på næsten alle Marantz-receivere og preamps fra midt 70'erne.

http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... 118a8f.jpg

Men man skal være øvet for at foretage dette - de små fjedre springer ud af switchen og forsvinder - og hermed er switchen kaput for altid. De Jeg kan anbefale 3-4 hænder til rådighed ved indgrebet samt at man har en kraftig magnet lige i nærheden til disse fjedre - de er kun et par millimeter lange og springer lige ud i intetheden, hvis man mister koncentrationen et øjeblik. Man kan evt. tage receiveren op i et badekar med prop i - og håbe at fjedrene bliver opfanget af karret. Dette kan gøres uden at fylde karret med vand :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: En Harman Kardon 730 kom til live

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. jun 2014 01:22

Louis skrev:Flot arbejde Freddy. Ser rigtig godt ud!


Tak Louis!

Jeg synes egentlig også, at det er et ganske fornuftigt resultat (jydsk) ;)

Du ved jo, at jeg elsker at sidde og gejle og nørde disse ting efter mørkets frembrud - langt at foretrække frem for at se TV og andet (yderligere) fordummende. Det fungerer fint for mig som et ´pust, når jeg ikke er ude at spille.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster