Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf Allan. A » tirs 28. okt 2014 18:21

Hejsa herinde.

Min Beomaster 8000 er begyndt at drille lidt ved lav lydstyrke. Nogle gange booster den loudness-funktionen hvis man kan sige det sådan. Det er periodisk og kun ved lave lydstyrke og sjovt nok kun ved nogle lave styrker.

Er der nogle Beomaster 8000 eksperter som har en forklaring på dette? Har aldrig oplevet den fejl før på en 8000´er
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf cdp » tirs 28. okt 2014 20:06

Hej Allan
Har tidligere ejet en sådan model. Mener at loudness er styrkebestemt på 8000 (b&o kalder det vist fysologisk volumen kompensering) - jeg oplevede det sådan at ved volumen under 1 var bassen meget fremhævet ( efter min mening for meget) - stemmer og det lyse område var nærmest ikke eksisterende og lyden meget ulden. Ved forøgelse af styrken forsvinder loudnees komp. gradvist.
- men du kender selvfølgelig modellen rigtig godt, og ved lige præcist hvor klangbilledet er ved en given styrke, så tænker det nok nærmere er et kredsløb den er gal med. Det meste er jo elektronisk i 8000, så en kold lodning, komponentfejl eller lign. er mit bud. ( hvis loudness aktiveres mekanisk under frontpanel, så rens evt. kontakt) Ps. er ikke teknikker - håber flere bud flyder frem ;)
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. okt 2014 20:33

Loudness ER styrkebestemt. Når vol. pot står i den laveste del af vandringen, er effekten (hævet bas og diskant ift resten) størst. Dette er trinløst indtil effekten er væk (når der er skruet højere op) - dette for at kompensere for ørets lavere følsomhed overfor disse frekvensområder ved lav styrke - sådan har det i min bevidsthed altid været......

I Allans Beomaster 8000 kommer denne effekt åbenbart i "klumper" - eller uregelmæssigt. Jeg ved ikke noget om Beomaster 8000 og hvordan den er lavet, men det kunne da tyde på noget "fims" ved en kondensator i forbindelse med volumepotentiometret?? - vil jeg gætte.........

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf Allan. A » tirs 28. okt 2014 21:10

Så søger jeg en som kan hjælpe mig med problemet
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf Hans jørgen » søn 7. dec 2014 13:31

Evt .rensning eller udskiftning af potmeter
Hans jørgen
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 dec 2014
Lokalitet: Skanderborg

Re: Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf erlingt » man 8. dec 2014 20:37

Nu er det sådan, at en BM 8000 IKKE har et volumenpotentiometer - så det er sikkert ikke noget der "bare" skal renses. Eneste mekaniske komponent i loudness kredsløbet er on/off kontakten, så start med at rense den, det kunne jo være så simpelt.

Er det ikke det, så er det straks mere kompliceret, og der skal måles og analyseres på analoge og digitale kredsløb. Ikke lige en DIY opgave.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Beomaster 8000 muligt loudness problem?

Indlægaf Branditten » lør 3. jan 2015 14:48

Meld dig ind på http://www.beoworld.org
Gå på forumet
Spørg igen - og spørg evt. om DILLEN er på banen.
Han (Martin) er bosat omkring Storkbh. og er yderst kompetent på (vist nok) alt B&O uanset alder.
Branditten
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 jan 2013
Lokalitet: Brande


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster