effektforstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

effektforstærker

Indlægaf 145 » søn 8. mar 2015 23:58

kan jeg bruge 2 forskellige effektforstærker den ene til fuldtonen og den anden til bassen mvh carsten
145
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014
Lokalitet: galten

Re: effektforstærker

Indlægaf Fredmarantz » man 9. mar 2015 00:05

ja- det kan du. - velkommen til forummet, Carsten!

Du kan få et bedre og mere fyldestgørende svar, hvis du "udbreder" spørgsmålet lidt- fortæller lidt om, hvilke enheder og hvilken opbygning dit anlæg incl. højttalere har - og hvad du gerne vil nå frem til...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: effektforstærker

Indlægaf 145 » man 9. mar 2015 00:43

har ikke spillet musik i mange år, men er ved at være klar igen. jeg har nogle gamle tannoy fsm monitor der gerne skulle liv i igen også har jeg 3 stk effektforstærker hvorpå jeg håbede at kunne bruge de 2 af dem . det er ml 23,5 - threshold s300 og nakamichi pa5 ell . som forforstærker threshold fet9 og arc sp9 . vil helst ikke brænde nogen af dem af ved at gøre noget forkert. mvh carsten
145
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014
Lokalitet: galten

Re: effektforstærker

Indlægaf 145 » man 9. mar 2015 00:47

det jeg gerne vil opnå er at få det fulde udbytte ud af højttalerne. mvh carsten
145
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014
Lokalitet: galten

Re: effektforstærker

Indlægaf Fredmarantz » man 9. mar 2015 00:50

Superfede ting, du har, men noget af det er jo ikke helt vintage.

Så vidt, jeg kan se på disse fine Tannoys, så er disse enheder jo virkelig fuldtone - de rækker fra bund til top og gør det godt!!!

Jeg ville ikke sætte mere end 1 effektforstærker på dette. Det kan ikke have en gevinst. Hvis du havde højttalere, hvor frekvensområder var "delt op" i flere enheder, kunne du spænde en effektforstærker på fx toppen (diskant/mellemtone - og en anden på bassen, men det lader sig efter min bedste forestilling ikke gøre her).

Du har et superfedt anlæg (virkelig superfedt!!!) - så jeg har da næsten ingen fantasi til at forestille mig, hvordan det skulle kunne gøres meget bedre. Det eneste du kunne gøre, var næsten den klassiske med at eksperimentere med opstillingen og akustikken.

Ovenstående er kun min mening og nuværende viden og skal bestemt ikke tages som et faktum.

Måske nogle har en anden opfattelse eller viden?


Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 9. mar 2015 01:26, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: effektforstærker

Indlægaf Fredmarantz » man 9. mar 2015 01:01

Ok- så fik jeg læst lidt om disse FSM - ting :thumbsup: - og det stiller sagen i et lidt andet lys...

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy55.htm

Det ser ud til ,at enhederne enten er forskellige eller/og dedikerede i frekvensområder eller i filtreringen er blevet gjort "forskellige", så hvis tilslutninger på højttalerne og filtre tillader det, så kan man godt sætte to effektforstærkere til dine højttalere i en konfiguration, som hedder "Bi-amping" . måske du skulle Google lidt om dette - for det er jo dét, som du lægger op til.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: effektforstærker

Indlægaf 145 » man 9. mar 2015 21:39

ja det er og tak, har kikket lidt om bi-amp.men kan ikke rigtig finde ud af om det har betydning at jeg bruger 2 forskellige effekttrin, men det er vel bare at prøve.takker mvh carsten
145
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014
Lokalitet: galten

Re: effektforstærker

Indlægaf Fredmarantz » man 9. mar 2015 21:48

At bruge 2 forskellige sluttrin er ikke noget problem overhovedet. Det har jeg gjort i måske 12-13 år tilbage fra sluthalvfjerdserne til ca. 1990.

Det at bruge 2 forskellige sluttrin kan være en fordel - da man så kan vælge en forstærker til at vare ét frekvensområde, hvor man synes, at dén er favorit - og en anden slutforstærker til at varetage et andet, hvor man synes, at dén er særlig god. Så kan man i princippet få det bedste fra begge - smart. Højttalerne er ligeglade, bare du binder det rigtigt sammen. Det kræver dog, at du sætter et elektronisk aktivt delefilter med fastsatte og velplacerede delefrekvenser og niveau-reguleringer ind mellem forforstærkeren og de to slutforstærkere.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: effektforstærker

Indlægaf 145 » man 9. mar 2015 22:35

takker, arbejder lidt mere på sagen. vh carsten
145
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 nov 2014
Lokalitet: galten

Re: effektforstærker

Indlægaf luc » man 9. mar 2015 23:02

Jeg bruger 2 forskellige sluttrin.
En stereo til mid/treble - højre+venstre
to monoblokke - en til hver basside.

det går fint fint.
de skal bare være ens pr. side.

/luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: pqrannes og 21 gæster