Kan den have taget skade?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Kan den have taget skade?

Indlægaf Dan63 » søn 19. apr 2015 12:47

Hej.

Jeg var ude for at min Onkyo TX2500mk2 begyndte at spille lavere da jeg udsatte den for Mari Boine's dybbasfyldte musik, hvor jeg havde skruet pænt op.
Onkyo'en trak et sæt Costum 50 højtalere, den med Gutmann enheder.
Jeg slukkede for den og satte et sæt B&o 4703 til i stedet for, her var der ingen problemer. Herefter satte jeg Costum 50'erne til igen og her var der ingen problemer. Jeg vil lige tilføje at jeg fravalgte Mari Boine ved andet forsøg.:)
Men det korte af det lange, kan den have taget skade af den omgang?

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf spuncut » søn 19. apr 2015 22:26

Hej Dan
Ku' det ikke bare være lidt dårlig forbindelse i en højtaleromskifter ?
Måske lidt motion og en gang kontaktspray ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2015 00:10

Ja - det er også mit bud. Jeg tænker, at hvis forstærkeren klikker ind normalt og spiller som normalt - så er der ingen ko på isen. Jeg tænker, at der måske lige momentant? var opstået noget "snavs på linien" et sted. Følg Spuncuts opskrift i det tilfælde.

Dan - Du skriver ikke hvor meget lavere den spillede efter den højtspillende omgang - eller hvor længe miséren varede ..om det var i begge/alle kanaler, der var problemer - men måske ( og her er jeg usikker på, om det overhovedet er relevant eller muligt)) - har du drænet strømforsyningslytterne i et kort øjeblik og de måske lige skulle komme sig igen efter en større energiudladning?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf hificlassic » man 20. apr 2015 09:27

må vi ikke få at vide hvilken Mari Boine plade? Jeg trænger til mere dybbasfyldt musik :-)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf Dan63 » man 20. apr 2015 11:26

Hej.

Spuncut, det virker ikke til at der er kontaktproblemer i omskifteren. Det udelukker selvfølgelig ikke at problemet opstod der.:)
Freddy, jeg tænkte selv på om det måske kunne være noget i den stil, da jeg havde spillet 10-15 minutter begyndte lyden at svinde med skønsmæssigt 6-10 dB og blive let skrattende, det sidstnævnte glemte jeg i første omgang.:)
Hificlassic, Mari Boine CD'en hedder Leahkastin, jeg mener den udkom i starten af 90'erne.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf spuncut » man 20. apr 2015 17:51

En temperaturreguleret bias som regulerer lige lovligt langt ned :Tanke: ?
Blev forstærkeren varm ?
Prøv igen ! ... En gang er ingen gang og hvis fejlen ikke kan reproduceres, så vil jeg stadig holde på noget med en dårlig forbindelse et sted.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf Dan63 » tirs 21. apr 2015 22:44

Hej Spuncut.

Jeg må indrømme at jeg ikke fik tjekket om Onkyo'en blev mere varm da problemet opstod, men jeg skal prøve igen i morgen eller i overmorgen og se om problemet opstår igen.:)

Jeg vil lige tilføje til Freddys spørgsmål om brug af udgange, da problemet opstod var der gang i et sæt højtalere, men jeg kom i tanke om at jeg før jeg skruede op for Mari Boine kortvarigt havde gang i to sæt højtalere på en gang uden at skrue særligt højt op.
Ud over Custom 50'erne (der efter sigende er 8 ohms) var det et sætB&o 4703''er, som jeg tror vist er 4 ohms.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. apr 2015 23:43

Jeg synes, at jeg er "gået død" i den dér. Jeg synes ikke at kunne komme op med nogle fornuftige forslag (hvis jeg da nogensinde har kunnet ;) )

En løs forbindelse? - som så i sagens natur er periodisk - en rigtig driller. Er relæet rent og har gode kontakter?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kan den have taget skade?

Indlægaf Dan63 » ons 22. apr 2015 20:17

Hej igen.

Nu har jeg prøvet igen med Mari boines musik og selvfølgelig opstod det før beskrevne problem ikke, tja så Spuncut har nok ret med at det nok er kontaktbøvl.:)
Jeg mærkede ovenpå Onkyo'en undervejs og den blev ikke særlig varm.
Når lejlighed byder sig vil jeg lige prøve Custom 50'erne med en kraftigere forstærker, for jeg syntes de lyder lidt anstrengt især i mellemtonen, jeg ved ikke om det vil gøre nogen forskel, men jeg kan da altid prøve.:)

Men i hvert fald tak for svar og kommentare!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 154 gæster