Kan jeg vove at tænde dem?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf Dan63 » tirs 9. jun 2015 22:30

Hej.

Jeg har været så heldig at få fat i 2 Luxmanforstærkere, det drejer sig om L11 og en M120A.
L11'eren har fået skiftet lytter i strømforsyningen, M120A'eren er der vistnok ikke gjort noget ved.
Så var det at jeg tænkte om jeg kan vove at sætte strøm på dem? jeg har ingen variotrafo.

På forhånd tak!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf Louis » ons 10. jun 2015 08:20

Dan63 skrev:Hej.

Jeg har været så heldig at få fat i 2 Luxmanforstærkere, det drejer sig om L11 og en M120A.
L11'eren har fået skiftet lytter i strømforsyningen, M120A'eren er der vistnok ikke gjort noget ved.
Så var det at jeg tænkte om jeg kan vove at sætte strøm på dem? jeg har ingen variotrafo.

På forhånd tak!

Mvh Dan


Ved d ikke hvornår de sidst har været tændt?
Jeg har da grej der ikke har været brugt i et par år, det sætter jeg bare til. Men gamlenforstærkere der ikke har været tændt i mange år, ville jeg nok være mere forsigtig med.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf Dan63 » ons 10. jun 2015 11:14

Hej Louis.

Tak for svaret!
Jeg ved ikke hvor længe de har stået uden strøm på.
Men jeg tænkte på om jeg måske kunne prøve med at sætte hovedtelefoner til i første omgang og hvis det gik godt at sætte et sæt højtalere til. I den forbindelse har de her Luxman forstærkere problemer med 4 ohms højtalere? Eller det bedst at starte med 8 ohms?
Min udfordring er at jeg er nød til at bedømme forstærkerne på hørelsen og i værste fald lugtesansen.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf Tonni » ons 10. jun 2015 12:55

Hej Dan.

Det har ikke noget med belastning fra højttalerne at gøre, om du skåner forstærkeren under genoplivning.
Har man ikke adgang til en vario kan man, selvfølgelig med forsigtighed, sætte en 230 volt 60 watt pære i serie med forstærkerens forsyning. Dette var en meget brugt måde at starte gamle spiller op på, rundt i de gamle fuskerier i gamle dage...
Det handler om langsomt at bringe elektrolytterne op til arbejdsspænding. Her gør pæren sit (i mangel af bedre) job som seriemodstand, og dermed deler de 230 volt med forstærkeren.
Men ellers håber jeg da, der er en der kan tage sin vario under armen, og kommer på besøg.
Varioen med et ampere-meter, gør man har meget bedre kontrol med hvad der sker...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf HrAndersen » ons 10. jun 2015 13:14

Undskyld at jeg hijacke tråden lidt ;)
Men hvordan er det lige man bruger den der skillevario, det var beskrevet engang i en anden tråd, jeg kan bare ikke finde det.
Hvornår skal amperemetret stige/falde ?
Hvordan og hvad kan der diagnosticeres med varioen ?
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. jun 2015 13:39

Jeg ser på, hvor mange watt apparatet skal bruge ved tomgang - derefter omregner jeg dette til Ampere - og når jeg så langsomt drejer varioen fra 0V til 230V - Iaggtager jeg så ampereforbruget, som stiger i takt med voltagen. Hvis strømforbruget rejeser sig uforholdsmæssigt meget ift. voltagen lukker jeg ned og begynder at undersøge apparatet, som forhåbentlig så ikke har taget skade af en monitoreret opkørsel - men man har måske afbødet en større katastrofe ved dette.

Desuden kan man bruge trafoen til at vænne apparatet /lytterne til at stå med spænding - først i det små og herefter under større spændinger- Dette har lytterne normalt rigtig godt af, så de ikke bliver vækket drastisk med 230V lige ind. Der findes sindrige teknikker og metoder til dette.

Amperemetret skal stige i takt med den tilførte voltage, men ikke bruge mere strøm end apparatet skal bruge i tomgang. Så amperemetret skal gerne holde sig i ro nede omrking mellem nærmest ingenting og op til måske en halv ampere ved større apparater/slutforstærkere osv. Rørforstærkere bruger gerne noget mere - måske op til 1A - der bruges nemlig også strøm til gløden. En tuner bruger nærmest ingenting - en pre-amp ligeså - så hvis a-metret rejser sig ved disse apparater, skal man lukke ned og undersøge. Er noget kortsluttet, rejser A-metret sig kraftigt og man skal lukke ned med det samme. Herefter er det almindelig fejlfinding og udbedring.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kan jeg vove at tænde dem?

Indlægaf Dan63 » ons 10. jun 2015 21:35

Hej.

Så vovede jeg pelsen og satte L11'eren til og det gik fint!:)
Jeg er måske lidt mere forsigtig med M120A'eren, da denne ifølge sælger ikke har fået lavet noget, som f.eks. nye lytter i strømforsyningen.
Den bære dog præg af at en har haft svøbet af den, da skruerne ser lidt mishandlede ud og der mangler et par stykker.
Noget ganske andet, er der en der ligger inde med en powerknap til en M120A?
Der sidder en knapholder (eller hvad sådan en nu hedder) hvor powerknappen skulle være, denne flugter med fronten, så det er lidt bøvlet at tænde den.:)

På forhånd tak!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 160 gæster