Ny bruger og Sony STR7055A

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ny bruger og Sony STR7055A

Indlægaf JCarlsen » tors 25. jun 2015 22:16

Hej med Jer,
Efter lang tid uden så meget hi-fi aktivitet, skulle der ske lidt på denne front. Jeg har altid syntes, at udseendet fra de gamle receivere var fedt og tænkte, at sådan en måtte jeg have. Var ellers på udkig efter en med ”blåt lys” (Marantz), men faldt så over denne Sony som i mine øjne har et stilrent og klassisk udseende.
Efter en rensning, montering af nogle lidt kraftigere højtalerterminaler og en udskiftning af samtlige pærer, ser det helt hæderligt ud. De to skalapærer (8x31mm 5W pinol) kunne jeg ikke lige finde i den rigtige dimension/watt angivelse, så det endte med et par LED. Så efter lidt hekseri med nogle strimler fra et grønt A4 plastomslag fik jeg ”dæmpet” LED lyset lidt så det ligner det oprindelige meget godt – i hvert fald ifølge den originale brugermanuel der fulgte med. Kun i helt mørk belysning er lyset måske stadig lidt for kraftig/kunstig efter min smag.
Jeg har også et sæt M02/C02 fra Luxman som jeg købte for ca. 20 år siden og var lidt bekymret for om det var en væsentlig nedgradering, men sådan en Sony receiver spiller faktisk herligt, og hvor er det fedt at have den tændt om aftenen og høre lidt FM radio.

Nå men nu til et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen der vil kommentere.
Der er stadig en lille smule knas i volumenpotentiometeret. I starten døjede jeg lidt med at lyden ligesom dæmpede sig (niveauet fald/steg) og der var lidt støj og forvrængning når det skete. Det foregik skiftevis i begge kanaler. Har forsøgt at rense og massere knapper og problemet optræder ikke særlig ofte nu efter jeg er begyndt at bruge den mere. Men kan ovennævnte symptom skyldes skidt i volumenknappen eller kan der være en anden teknisk forklaring?

Når man tænder og slukker kan der komme lidt pop og knas. Ifølge service manualen, er der beskrevet et elektrisk kredsløb, som skulle modvirke dette. Er det mon bare normalt for en 40 år gammel receiver eller er der noget her som kan serviceres. Jeg kan leve med det, men kunne det forbedres ville det jo ikke gøre noget.

Sony STR7055A kunne også fås med træsvøb, så hvis der er noget der skulle ligge inde med sådan et, er jeg interesseret.

På forhånd tak
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JCarlsen

Lokalitet: Hjortshøj

Re: Ny bruger og Sony STR7055A

Indlægaf Captain Phoenix » tors 25. jun 2015 22:26

Velkommen til - og tillykke med den dejlige receiver.
Ja - der er noget over deres udseende med lys i skalaen, instrumenter og kontrollamper mv.

Det lyder som støv i volumen-potentiometeret.
Prøv om du kan komme helt dybt ind til det - der er som regel en lille "slidse" i metal-kapslen, der omkranser de indre dele. Blæs det først rent med luft gennem slidsen (højtryk hvis du har adgang til dette) og rens det så derefter med komtaktrens (og/eller WD-40, som nogle sværger til - STOOR diskussion om for og imod). Motionér det grundigt og gentagende (med mere spray), hvis nødvendigt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ny bruger og Sony STR7055A

Indlægaf JCarlsen » fre 26. jun 2015 20:19

Tak for svar - giver det lige et ekstra forsøg.
JCarlsen

Lokalitet: Hjortshøj

Tilbage til Vintage transistor-udstyr