Sony TA E80ES Problemer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » tirs 8. sep 2015 21:02

Jeg har store problemer med RIAA delen i min Sony TA E80ES.

Jeg var faktisk temmelig glad for den ind til for et par dage siden. Da jeg kom hjem i dag og satte en plade på manglede lyden i højre kanal. Jeg tjekkede pladespilleren på anden forstærker og der var ingen problemer med højre kanal. Satte pladespilleren tilbage på sony'en og nu spillede højre kanal igen. Efter noget tid når den er blevet varm begynder den at forvrænge i højre kanal. Så kan jeg slukke for den og tænde igen efter blot 10 min og den spiller normalt i noget tid og begynder så at forvrænge igen.

Hvis jeg afspiller cd er der ingen problemer uanset om den er kold eller varm. Er der et klogt hoved der har en ide om hvad problemet er ?
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Fredmarantz » tirs 8. sep 2015 21:23

Det er nok svært sådan lige på stor afstand at pin-pointe hvad problemet er, udover, hvad du selv er kommet frem til. Du har jo allerede været godt i gang med systematisk fejlfinding, med udskiftning af forstærker - kildeskift osv...så der ligger jo nok et defekt punkt et sted i Riaa-kredsen - lige fra indgangsphono stikket og frem til og med sourceskifteren. Det kunne være trætte lytter - en defekt transistor osv.... Uden at skulle spille smart, vil jeg nok råde dig til at få den sendt på et godt værksted.

Du har motioneret diverse omskiftere og potmetre, som kan have med denne riaa-kreds at gøre - ikke?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » tirs 8. sep 2015 21:35

Motion af diverse omskiftere lyder som god ide. Der er bare ikke meget pille ved. Den er jo nærmest skrællet for justerings muligheder. Det hele er dog relæ-styret, kan et relæ blive træt? Kan det være skidt og møj som kan fjernes med kontakt rens?
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf jan_stevns » tirs 8. sep 2015 21:50

Kan sagtens være relæ relateret - men sådanne renses ikke, de udskiftes.

Det andet er "reparation på dåse" og holder ikke i længden
jan_stevns
 

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » tirs 8. sep 2015 22:24

Det anede mig nok. Er der en radiomekaniker der frisk på en fejl søgnings opgave? Jeg vil helst ikke af med Sony'en men omvendt skal det ikke koste spidsen af en jetjager.
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » tors 10. sep 2015 20:30

Så er det klaret. Jeg skilte Sony´en ad og pillede RIAA boardet ud. Det viste sig at den ene lodning til RCA brønden ikke længere var hæftet på printet. Jeg fandt lodden kolben frem og gav lodningen en gang nyt tin. Nu spiller det fint igen. En elektronik teknikker på jobbet var helt overbevist om at det bare var en dårlig lodning og han fik ret.

Den defekte lodning er markeret med rød ring

Billede
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. sep 2015 20:54

.....Og så enkelt kan det være, når man har lidt gå-på-mod og ikke er bange for at handle :thumbsup: !

Tillykke med resultatet - og godt gået!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » ons 21. okt 2015 22:32

Jeg er desværre ikke færdig med mine problemer. Sammen med en elektronik mekaniker er vi kommet frem til at komponent Q252 på i højre kanal er død. Det er en transistor fra Sanyo 2SC3601-E. Er der venlig sjæl der kender en forhandler der kan levere 2 nye da vi på tænker at skifte i begge kanaler samtidigt. Jeg har vedlagt datablad fra Sanyo og 2 klip fra servicemanualen; henholdvis circuitboard og diagram for EQ (RIAA) boardet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf mcs_5 » tors 22. okt 2015 00:18

Jeg kan ikke se Q252 på diagrammerne - men det er måske bare mig der ikke ser ordentligt efter ;)

Hvis du ikke kan skaffe en 2SC3601, vil jeg tro KSC3503-E (der er let at skaffe) kunne bruges.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Helikon » tors 22. okt 2015 07:50

Den må være på en anden del af diagrammet der ikke er vist, det er L ch vi ser. Den må være komplementær med Q202 (PNP). Vær opmærksom på Q252 er en NPN, de er ikke ens hvis de skal skiftes begge to.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf KlausM » tors 22. okt 2015 08:57

Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » tors 22. okt 2015 10:09

I følge komponentlisten i servicemanualen, om jeg linker til, er der ikke forskel i komponentbetegnelsen for Q202 og Q252, hvilket også passer med noten på diagrammet der kun viser venstre kanal

Servicemanualen kan hentes her http://freeservicemanuals.info/servicemanuals/download/Sony/ta-e80es.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » søn 15. nov 2015 13:17

Jeg tænker jeg lige vil komme med en opdatering. Jeg har nu sammen med min kollega (elektronik mekaniker/ radio mekaniker) udskiftet følgende komponenter på RIAA boardet:

Q251 2SK147
Q252 2SC3601
Q253 2SC2785
Q254 2SK246

Ækvivalent i begge sider. Jeg måtte til tyskland for at finde 2SC3601.

Forforstærkeren har nu stået tændt i over 24 timer uden at opleve nogen problemer. Hold nu kæft hvor er det bare lækkert den er tilbage i fin form igen.

Den er nu en kæmpe nydelse.
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev

Re: Sony TA E80ES Problemer

Indlægaf Boyscoutdk » fre 25. dec 2015 23:33

Nå, så gik jeg allin på renoveringen af min RIAA. I strømforsyningen er begge spændingsregulatorer og begge lytter skiftet. Da jeg nu var i gang har jeg ligeledes skiftet alle lytter i signalvejen.

De originale lytter kan ikke længere skaffes. Valget faldt derfor på Nichicon Muse Audio lytter. De har da bare en lækker lyd.
Nu overvejer jeg seriøst at skifte alle lytter i resten af min forforstærker.

Lige et billede med de nye lytter
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Boyscoutdk
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 sep 2015
Lokalitet: Haslev


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 168 gæster