Hei, jeg har lest litt rundt på dette forumet noen dager, og dere virker som en veldig hyggelig og kunnskapsrik gjeng. Jeg går utfra at nordmenn også er velkomne her, og tar meg derfor den frihet å spørre om tips angående en eldre Pioneer-forsterker som rett og slett ikke lager lyd.
Det dreier seg om en SA-410 ( http://www.radiomuseum.org/r/pioneer_st ... a_410.html ). Når jeg slår på den lyser den røde pæren, men uansett hvilken input-kanal jeg velger, så lager den ikke lyd, hverken til hodetelefoner eller til høyttalere. Jeg har forsøkt å rengjøre den med CRC elektronikkrens og å blåse den ren, men dette har ikke gjort noen forskjell. Når jeg slår den på kommer det ikke noe svakt klikk fra reléet, noe det burde gjøre 1-2 sekunder etter at bryteren slås på. Kan det være noe galt med reléet?
Videre har jeg kunnet observere at om jeg setter på full lyd, uten høyttalere eller hodetelefoner tilkoblet, så kommer musikken svakt fra inni forsterkeren en plass. Det er altså en løs metalldel eller noe som vibrerer med musikkfrekvensen og gjenproduserer musikken som avspilles, dog selvsagt ved veldig lavt volum og forvrengt lyd, men man kan akkurat gjenkjenne melodien som blir spilt. Kan dette være relatert til problemet, eller er det bare en "konstruksjonssvakhet" fra Pioneer?
Jeg blir riktig glad om noen har noe tips til hvordan denne forsterkeren kan bringes til live igjen.
Emil