Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf .emil. » man 14. sep 2015 16:18

Hei, jeg har lest litt rundt på dette forumet noen dager, og dere virker som en veldig hyggelig og kunnskapsrik gjeng. Jeg går utfra at nordmenn også er velkomne her, og tar meg derfor den frihet å spørre om tips angående en eldre Pioneer-forsterker som rett og slett ikke lager lyd.

Det dreier seg om en SA-410 ( http://www.radiomuseum.org/r/pioneer_st ... a_410.html ). Når jeg slår på den lyser den røde pæren, men uansett hvilken input-kanal jeg velger, så lager den ikke lyd, hverken til hodetelefoner eller til høyttalere. Jeg har forsøkt å rengjøre den med CRC elektronikkrens og å blåse den ren, men dette har ikke gjort noen forskjell. Når jeg slår den på kommer det ikke noe svakt klikk fra reléet, noe det burde gjøre 1-2 sekunder etter at bryteren slås på. Kan det være noe galt med reléet?

Videre har jeg kunnet observere at om jeg setter på full lyd, uten høyttalere eller hodetelefoner tilkoblet, så kommer musikken svakt fra inni forsterkeren en plass. Det er altså en løs metalldel eller noe som vibrerer med musikkfrekvensen og gjenproduserer musikken som avspilles, dog selvsagt ved veldig lavt volum og forvrengt lyd, men man kan akkurat gjenkjenne melodien som blir spilt. Kan dette være relatert til problemet, eller er det bare en "konstruksjonssvakhet" fra Pioneer?

Jeg blir riktig glad om noen har noe tips til hvordan denne forsterkeren kan bringes til live igjen.

Emil
.emil.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 sep 2015
Lokalitet: Trondheim, Norge

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf rørglad » fre 18. sep 2015 15:53

hej Emil,
Der har ikke været response på din forespørgsel. Det har sikkert ikke været p.g.a. sproglige nuancer, men fordi det er vanskeligt (umuligt?) at udtale sig fornuftigt om situationen med den indbyggede lyd. At begge kanaler er tavse i HT udgangen kunne tyde på noget så banalt som en sikring, eller en fejl i strømforsyningen. Der er sjældent, at der opstår to fej samtidigt uafhængigt af hverandre.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf MaxJ » fre 18. sep 2015 16:40

Jeg har et diagram over den hvis du er interesseret.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf .emil. » ons 23. sep 2015 13:58

Hei, rørglad! Ville ikke en gåen sikring sørge for at ingen deler av forsterkeren fungerer? Jeg tenker på power-on-lyset, som fungerer som det skal. Jeg skal allikevel undersøke sikringen.
.emil.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 sep 2015
Lokalitet: Trondheim, Norge

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf Flyng » ons 23. sep 2015 14:51

Hej

Jeg ville kontrollere højttalerrelæet. Du burde kunne høre det klikke. Måske er relæspolen defekt. Mål om der kommer spænding til denne (nok 24v) til en start. Hvis ja, så må relæet være defekt.

Mvh

Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf Tube mania » ons 23. sep 2015 16:01

Ingen kliklyd fra relæet plejer at være DC på udgangen som en DC detektor registrerer og derfor ikke trækker relæet for at skåne højtalerne. Dette konstateres med måle-apparat inde på emitter modstandene som altid er lette finde. Det er sjældent relæets skyld

Hvis der over 1V DC slår DC detektoren ikke udgangen til og man kan så bare måle direkte på emitter modstandene...de store 5W typer.

Hvis der er meget DC på udgangen 30-40V...svarende til den ene forsyning...så har man alvorlige fejl såsom kortsluttede udgangs-transistorer...er der nogle få volt skal man søge fejlen i og omkring diff forstærker og/eller de følgende trin. Nogle gange er det bare DC bal. potentiometeret som skal skiftes, men jeg har nu også skiftet input transistorer adskillige gange. Det lkan sagtens være kun en kanal som fejler...der er kun en DC detektor og et relæ. Så lyden vil forvinde i begge kanaler uanset.

Mht til lyden som kan høres...det kan man på mange forstærkere...det er typisk kondensatorer som spiller med og det er kun ved meget kraftig volumen. Det tyder forøvrigt på at den ene kanal eller begge fungerer.
Billede


BM; Sproget er ikke et problem...vi er vel internationale :p
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf Rolf Zetterberg » ons 23. sep 2015 19:28

SA-410 har inget relä.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf Tube mania » ons 23. sep 2015 20:11

Næ...det troede jeg bare fordi Emil selv nævner det, men så er der kun sikringer (2A) tilbage og højtaler-omskifter. Man kan jo alligevel godt checke DC på den som en indikator for om forstærkeren er OK eller ikke.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf .emil. » søn 4. okt 2015 13:10

Hei, jeg har ikke hatt tid til hverken Pioneeren eller forumet på en liten stund, men jeg har funnet feilen. Som Rørglad foreslo var det noe så fullstendig banalt som to sikringer, som, ved nærmere inspeksjon, var gått. Jeg har ingen liggende, men får tak i i morgen, og da håper jeg at alt skal være i orden.

Forsterkeren kunne dog trengt en liten rengjøring av kontakter og brytere og potmeter og det som er. Hva pleier dere å bruke til den slags?

Takk for alle svar og all hjelp!
.emil.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 sep 2015
Lokalitet: Trondheim, Norge

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf .emil. » man 5. okt 2015 20:38

Update: Fikk plukket opp nye sikringer og en flaske CRC elektronikkrens. Med nye sikringer fungerer Pioneeren aldeles ypperlig. Jeg tok en omfattende rengjøring med et tosifret antall Q-tips, elektronikkrensen, og mildt såpevann til utsiden (som var dekket i alskens flekker). All skurring som tidligere har plagd potensiometrene er forsvunnet, og forsterkeren fremstår i all sin originale prakt.

Forsterkeren spiller riktig musikalsk, men den har ikke all verdens med krefter til å drive Jamoene mine. Planen er å gi den bort til min far en gang i fremtiden.
.emil.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 sep 2015
Lokalitet: Trondheim, Norge

Re: Pioneer SA-410 som ikke lager lyd

Indlægaf rørglad » man 5. okt 2015 22:31

Det var vist så et eksempel på hvorledes man gør en kort historie lang!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster