Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf Briefmark » man 6. jun 2016 18:52

Hej alle

Jeg er ny på forummet, og blev bruger efter en ven pegede mig herhen.

Jeg netop blevet indehaver af en Luxman L-80v, som har erstattet en BeoMaster 6000, som til sidst var slidt helt ned. Jeg har sat den til og kørt de første gennemspilninger på den. Den er sat op med et par BeoVox MC120.2.

Luxman'en er tungere i lyden en BeoMasteren, og gengiver en del mere bas. Den trænger til at få skiftet sit potentiometer ved volumen som skratter lidt indtil den bliver varm, og når der ikke spiller er der lidt mislyd i højtalerne, lidt hyletoner og støj. Jeg er ikke sikker på hvordan Tone Control fungerer, men jeg synes ikke den responderer hvis jeg ændrer indstillingerne. Jeg kører et digitalt input gennem AUX-indgangen, hvor ingen af lyd-indstilingnerne synes at påvirke noget som helst på forstærkeren.

Når jeg spiller musik fra den skal jeg helst holde mig under 50% volumen for ikke at mine enheder i højtalerne svinger for meget, og sikkert river sig selv fra hinanden.

Overordnet er jeg ret glad for det hele, men tænker der er plads til forbedring. Måske nogle af jer har noget erfaring eller et par råd til de ting jeg oplever fra forstærkeren lige nu?
Senest rettet af Briefmark man 6. jun 2016 22:33, rettet i alt 1 gang.
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf aqrannes » man 6. jun 2016 19:18

Velkommen til.

Der sidder til højre for tonekontrollen 2 knapper som i midterpositionen står på defeat. Det gør at forstærkeren køre udenom tonekontrollen så du er sikker på at få den helt "rene" lyd. Prøv at ryk på dem, så skulle lyden gerne gå igennem tonekontrollen.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf Briefmark » man 6. jun 2016 19:39

aqrannes skrev:Velkommen til.

Der sidder til højre for tonekontrollen 2 knapper som i midterpositionen står på defeat. Det gør at forstærkeren køre udenom tonekontrollen så du er sikker på at få den helt "rene" lyd. Prøv at ryk på dem, så skulle lyden gerne gå igennem tonekontrollen.


Perfekt! Det virker perfekt. Jeg har en fornemmelse af, at den her forstærker nok skal levere varen.

Tak!
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf aqrannes » man 6. jun 2016 19:44

Briefmark skrev:Perfekt! Det virker perfekt. Jeg har en fornemmelse af, at den her forstærker nok skal levere varen.

Tak!


Super!

Mon ikke, jeg spiller selv på vintage Luxman og er meget glad for det.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf Louis » tirs 7. jun 2016 07:58

Tillykke med forstærkeren, og vellommen til.
Måske skal volumen bare renses med lidt kontakt rens?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf ST-lab » tirs 7. jun 2016 15:36

Tillykke med en klassiker!

Støjende volumenpot der bliver bedre når den bliver varm, tyder for mig på at der står en DC på potmetret og det peger så på udskiftning af nogle overføringskondensatorer, måske endda en total recap?

Hyletoner og støj? Som ikke ændres ved påvirkning af volumen eller kildeskift? Lyder som om at den står ved siden af noget microprocessorbaseret udstyr som udstråler noget snavs. Forsvinder det hvis du fjerner ledningen fra AUX?

Hvis Luxman med rated 40W ellers spiller rent, så burde der ikke være fare for dine 120 watt rated MC120.2. Og de har da overlevet Beomasterens 75 watt..? Sørg blot for at det ikke lyder forvrænget - så sker der ikke noget.

40 watt kontra 75 - så det må vel være andre varer den skal levere...? :Skor:

Jeg kan ikke lige forestille mig hvordan du har slidt en Beomaster 6000 ned (hvis det ikke er 4-kanals modellen) - man kan i hvert fald ikke slide volumen potmeteret op... Du skal ikke lige smide den ud - jeg kommer da ind i mellem til hovedstaden og synes ikke en "nedslidt" 6000'er skal gå til spilde.....

Men igen: Tillykke med Lux'en, jeg har selv en R800S på vej til mig i dag... :OLO:
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf Briefmark » tirs 7. jun 2016 21:15

Louis skrev:Tillykke med forstærkeren, og vellommen til.
Måske skal volumen bare renses med lidt kontakt rens?


Mange tak! Ja, det håber jeg, men jeg tror den trænger til et skift. Det var også noget sælger ville anbefale da han solgte den.
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Kan I lære mig lidt om min Luxman og mine Beovox?

Indlægaf Briefmark » tirs 7. jun 2016 21:29

ST-lab skrev:Tillykke med en klassiker!

Støjende volumenpot der bliver bedre når den bliver varm, tyder for mig på at der står en DC på potmetret og det peger så på udskiftning af nogle overføringskondensatorer, måske endda en total recap?

Hyletoner og støj? Som ikke ændres ved påvirkning af volumen eller kildeskift? Lyder som om at den står ved siden af noget microprocessorbaseret udstyr som udstråler noget snavs. Forsvinder det hvis du fjerner ledningen fra AUX?

Hvis Luxman med rated 40W ellers spiller rent, så burde der ikke være fare for dine 120 watt rated MC120.2. Og de har da overlevet Beomasterens 75 watt..? Sørg blot for at det ikke lyder forvrænget - så sker der ikke noget.

40 watt kontra 75 - så det må vel være andre varer den skal levere...? :Skor:

Jeg kan ikke lige forestille mig hvordan du har slidt en Beomaster 6000 ned (hvis det ikke er 4-kanals modellen) - man kan i hvert fald ikke slide volumen potmeteret op... Du skal ikke lige smide den ud - jeg kommer da ind i mellem til hovedstaden og synes ikke en "nedslidt" 6000'er skal gå til spilde.....

Men igen: Tillykke med Lux'en, jeg har selv en R800S på vej til mig i dag... :OLO:


Hej, tak for input!

En total recap lyder lidt dyrt, men det er muligvis den rigtige vej at gå.

Støjen findes også hvis jeg fjerner tilslutninger eller kilde, eller slukker andet elektronik der står ved siden af. Det virker til, at det er tydeligere i den ene kanal end den anden. Men måske det bare er mig.

Jeg tænkte faktisk over, at forstærkeren 'kun' er på 40 watt. Ærlig talt ved jeg ikke rigtig hvad det er et udtryk for, andet end jeg ved at for min guitar rørforstærker, er det et udtryk for hvor højt den kan spille, og ikke hvor godt den spiller. Så jeg valgte ikke at tænke for meget over det. Jeg var lidt betænkelig ved højtalerne, fordi jeg har læst, at en for stor forskel mellem watt'ene kan skabe forvrægning i højtalerne og belaste forstærkeren. Jeg ved ikke om det er rigtig dog.

Ang. BoeMasteren, så kunne jeg ikke overskue at få den repareret. Den højre kanal gik, volumen satte sig fast (på 80%!), EQ'en lød rigtig dårligt og displayet var gået i stykker. Nogle gange hoppede den automatisk på radio, så jeg ville hellere prøve noget andet. Den er rigtig flot ellers, og jeg er vild med Jacob Jensens design, så det var lidt trist at skulle skifte den ud faktisk. Til gengæld må jeg sige, at jeg virkelig synes Luxman'en spiller godt.

Lyder skønt med R800S'eren. Jeg havde selv kig på den inden jeg fandt den anden her, der er mange fede modeller. Håber du bliver glad for den.
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster