Nogen der kan hjæpe?(Fyn) Sony TA-F3A

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nogen der kan hjæpe?(Fyn) Sony TA-F3A

Indlægaf Billehifi » tors 6. okt 2016 11:05

Jeg købte for et par dage siden en Sony TA-F3A forstærker. Sælger sagde den spillede helt fint osv. det gjorde den skam også, lige da jeg satte den til, men lyden forsvinder bare nogle gange og lige nu er er den helt væk. Forstærkeren tænder, men på hverken AUX eller phono kommer der lyd ud. Dvs. der må være en løs forbindelse et sted. Og ja jeg har også prøvet at sætte høretelefoner til-ingen lyd.
Er der nogen her på Fyn, der kunne giv den et kig?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
-Johan
Micro seiki DQX 1000, QUAD 24, Tandberg TML 3005, Revox B242
Brugeravatar
Billehifi
Tidligere Grammofonjohan
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: 26 okt 2014
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Fyn

Re: Nogen der kan hjæpe?(Fyn) Sony TA-F3A

Indlægaf tctla » tors 6. okt 2016 20:16

Lad os få een ting på det rene: På AUX & PHONO kommer der IKKE lyd UD, det er der, du putter signalet IND i forstærkeren.
Det ved du vel nok godt, men så bare fordi ...!
Når du sætter strøm på forstærkeren, går der 2~3 sekunder, før der lyder et "klik" og højttalerne kobles til.
Hører du det klik nu, hvor forstærkeren ellers er død ?
Selvom du gør, kan du stadig have et defekt højttaler-relæ, men klikket SKAL du høre under alle omstændigheder, ellers er der noget galt i udgangs-forstærkeren eller relæ-kredsløbet.
Dernæst kan manglende lyd skyldes snavs og korrosion (denne forstærker er fra midt/slut 70'erne) i signal-kilde vælgerne.
Nogle gange kan det hjælpe at motionere dem nogle gange, for at gnubbe korrosionslaget af.
Så er der selvfølgelig den HELT oplagte: Du har sat Tape/Source-omskifteren i stilling Tape.
Så hører du ingenting, med mindre du afspiller bånd ind gennem Tape-indgangen.
Under alle omstændigheder så bør forstærkeren kontrolleres for dårlige kondensatorer.
Den slags kondensatorer, man kalder elektrolyt-kondensatorer har en begrænset levetid, og i din forstærker har de alle overskredet sidste salgsdato (altså BRUGS-dato) efter min mening.
Er du ligeglad med det, ender det med, at een eller begge udgangsforstærkere går i selvsving (Brum/hyl, eller på så høj en frekvens, at du ikke kan høre det) og brænder af på et øjeblik.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Nogen der kan hjæpe?(Fyn) Sony TA-F3A

Indlægaf Billehifi » fre 7. okt 2016 13:14

Jeg undskylder, jeg ikke lige har fagsproget på plads...Men du ved hvad jeg mener. Der kommer et klik. Tape/Source-omskifteren står selvfølgelig på source når jeg bruger alt andet end tape..
Jeg har muligvis fået en til at kigge på den, på sjælland nærmere bestemt Køge. Men så må den over sundet i tog...andet er der ikke for.
Godt jeg har en reserveforstærker :)
-Johan
Micro seiki DQX 1000, QUAD 24, Tandberg TML 3005, Revox B242
Brugeravatar
Billehifi
Tidligere Grammofonjohan
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: 26 okt 2014
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Fyn


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster