Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf Anderscastle » man 17. okt 2016 17:06

Fik denne efter sigende meget fine Sansui AU 9900 GRATIS! Den havde så visse ting som skulle fikses først. Bla. et knækket pre-amp print samt en volume potentiometer som var defekt. En rigtig rigtig god og betroet ven fik den fikset.
Den spiller fint(?!) tjah joeh jaeh måske? Den hverken støjer eller brummer, den er dog noget lysere i det end det som jeg er vant til. Havde dog en Pioneer SX 650 og 1250 og de var begge også meget lyse i det, dog var der noget mere bund i dem. SX 650 lød særlig godt i Phono indgangen. Det kan man næppe sige omkring Sansui, man kan simpelthen ikke høre den, der skal skrues op!

Jeg har indtil nu kørt med en Musical Fidelity A1-x som er blevet gennem(!) renoveret, men det er også en forstærker der er sat til at selv destruere efter en årrække, tænkte jeg, og da jeg så denne Sansui uelsket og forladt i et hjørnet i et kælderrum, at den blev tiltænkt fremtiden, som så er nu. Nu er A1-X opgivet til 20 watt, og de 20 W kommer fint til udtryk, men når Sansui er plugget til, virker det som om den holder på kræfterne(?!) Den er oplyst til 80 W og der skal nok først et søgehold ud for at finde dem, de kommer nemlig ikke alle frem, sådan føler jeg det, alt er jo relativt, men den SX 650 spiller fint op og en NAD 3140 spiller en anelse højere?!
Ja ja hvad sidder der på i enden af den hører jeg jer spørger? Scandyna A 30 X og Technics SL 1210 MK II, som primær lydkilde og i guder jeg har haft overvejelser om at købe en af disse her nymoderne Phono Pre-amps, da den er meget meget lav på Phono indgangen, men jeg har følt at det ville være som at pisse i bukserne, og sådan en Sansui' Phono indgang må da være bedre, eller hvad? men når jeg skifter på Sansui' fra et vilkår input, tuner f.eks, til Phono, skal jeg så lige over og justere volumen op så den passer det i lyd niveau og det er uanset og det er Phono 1 med Load settings eller Phono 2 uden load settings, så lang histore kort, to spørgsmål,

1: Jer der har ejet eller ejer en Sansui AU 9900, er den meget meget lys i sin lydsignatur?

2: Er det normalt der er et sådan spring i niveau når man skifter fra Phono til Tuner og omvendt f.eks.

Alle inputs er velkommen på forhånd tak
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf KlausM » man 17. okt 2016 18:22

Jeg ved ikke om det besvarer dit spørgsmål, men både au-9900 og au-11000 uden A, har lineært volumen potentiometer, hvilket i praksis betyder at du skal skrue meget højere op på volumen knappen, for at få den samme lydstyrke, sammenlignet med de andre apparater du refererer til, der alle har logaritmisk volumen kontrol. Dette gælder ikke for A modellerne,

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf Anderscastle » man 17. okt 2016 18:53

Hej Klaus.

Jeg tror det besvarer mit spørgsmål, tak! :) Jeg kan berette at det ikke er en A model. Kan du evt. uddybe Lineær vs. Logaritmisk?
Nu har jeg vist min uvidenhed og nu kan jeg ligeså godt godt hele vejen;)
Logaritmisk ( i min verden)
Der skrues op og når volume kontollen rammer kl. 12 er jeg halvvejs (hø hø) af de 80 watt den er oplyst til eller er jeg helt galt afmarcheret?

Lineær:
? hvad svarer det til, eller kan det ikke forenkles på den måde?

PFT
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf spuncut » man 17. okt 2016 20:19

Vores perception af lydstryke er indrettet således at vi nærmest kun lige kan opfatte en fordobling eller en halvering af effekten afgivet som lyd i en højtaler. For at vi skal kunne føle en sammenhæng når der skrues på volumen skal udgangssignalet fra potentiometret fordobles for et bestemt antal graders drejning på potentiometerakslen denne type potentiometer kaldes logaritmisk. Med et linært potentiometer vil du opleve det som om der ikke rigtigt sker noget i forhold til det antal grader du drejer.
Potentiometret virker som en dæmper og ikke som en begrænser, hvilket vil sige at selvom du skruer ned for din musik så ændres der ikke ved dynamikken (forskellen på højeste til laveste percepterede lydtryk), hvilket vil sige at hvis indgangssignalet er højt nok så vil udgangseffekten alligevel kunne antage forstærkerens maximale effekt, inden for visse grænser forstås, men i princippet. Du har altså på ingen måde begrænset effekten til det halve hvis volumen står på halv.
Håber at det gav mening ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf KlausM » man 17. okt 2016 20:26

Som Henning siger, eller med andre ord, så passer en logaritmisk volumenkontrol bedre til vores ørers opfattelse af lydstyrke, end en lineær gør. De tre trin mute under volumenknappen skulle kompensere for dette.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf alfatron » man 17. okt 2016 21:02

Jeg lagde mærke til du beskrev at den virkede lysere i lyden i firhold til de andre to forstærkere, er den au9900 blevet renoveret ? jeg tænker blot at der sagtens kan være fejl på div. print i overførongsblokkene, elektrolyt kondensatoren kan være både en ven og fjende, især det sidste når de bliver gamle og trætte, er den ikke restaureret ad signal vejen vil jeg ikke udelukke at det kunne være en fejl.
Mange hilsner
Alex
alfatron
 

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf tctla » man 17. okt 2016 21:28

alfatron skrev:Jeg lagde mærke til du beskrev at den virkede lysere i lyden i firhold til de andre to forstærkere, er den au9900 blevet renoveret ? jeg tænker blot at der sagtens kan være fejl på div. print i overførongsblokkene, elektrolyt kondensatoren kan være både en ven og fjende, især det sidste når de bliver gamle og trætte, er den ikke restaureret ad signal vejen vil jeg ikke udelukke at det kunne være en fejl.
Mange hilsner
Alex


...også min første tanke.
Halvdøde elektrolytkondensatorer kunne nemt være = ingen bund, hvilket antagelig vil opleves som forstærkeren er 'lys'.
I virkeligheden er den måske bare uden normal bas.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf pqrannes » man 17. okt 2016 21:38

Jeg har jo sådan en fætter, som desværre er af hylden for tiden, da den ene kanal vist er stået af. Det må jeg ha' Aqrannes til at ordne ved lejlighed.

Den (i alt fald min urestaurerede version) er lysere i lyden end f.eks. min (også urestraurerede) AU-9500 fra ca. 1972 (, som jeg bedre kan lide), men det ligger vel i kortene at sådanne top of the line forstærkere fra slut 70erne er lysere i lyden end lignende grej fra begyndelsen af årtiet; man var kommet væk fra rørlyden (og dens - analytiske - begrænsninger) og fristedes af det lyse i lyden,"toppen", som "solid state" - umiddelbart - kunne klare bedre.

At der er forskel i lydniveauet på phono vs. tuner/aux/etc. kender jeg godt, men mon ikke forklaringen med at volumenknappen er lineær, er en god forklaring på, hvorfor det står særligt ud på netop denne forstærker?

En mægtig forstærker er det under alle omstændigheder, men den skal jo også passe til det øvrige grej, som man fascineres af ellers kan det være det samme.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf alfatron » man 17. okt 2016 22:50

Apropos de lækre Sansuiér, hvilken mon så var den største? altså den helt toppen af poppen? meget tyder på det var au-9500, jeg har endnu ikke fundet andre af Sansui´s modeller der har den kampvægt :cool1: :cool1: :cool1:
alfatron
 

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf his067 » man 17. okt 2016 22:58

Den tungeste var nok BA5000 som vejede 53 kg. Meen, det er jo bare en kraftforstærker :lol:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf alfatron » man 17. okt 2016 23:09

53 kilo.. jeg er i chock!!!
alfatron
 

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf his067 » tirs 18. okt 2016 07:49

Der skulle to man til at bære den og der var bærehåndtag for og bag. 2 x300 Watt i all impedanser, og med udgangstransformatorer (men en transistorforstærker)! Et rigtigt bæst!
Quali-Fi solgte vidst to-tre stykker som professionelt udstyr (Ihvertfald var der tre på lager da jeg arbejdede for dem som sommerhjælp i slutningen af halvfjerdserne). De blev aldrig DEMKO godkendt, så de blev solgt som professionelt udstyr.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf Anderscastle » tirs 18. okt 2016 08:05

alfatron skrev:Jeg lagde mærke til du beskrev at den virkede lysere i lyden i firhold til de andre to forstærkere, er den au9900 blevet renoveret ?

På ingen måde. Den er 'blot' fikset. Den havde som sagt visse issues bla. som nævnt et print som var knækket og en volumekontrol som var i udu.
en 'ny' volume kontrol blev købt og den kom til at synge igen, men jeg har som sagt ingen! erfaring, eller rettelse det er ikke helt sandt, jeg ejet en
AU 317, men det var i 1986 - 87 og husker ikke hvordan den lød. (eller hvad der blev af den)
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf Anderscastle » tirs 18. okt 2016 08:21

pqrannes skrev:Jeg har jo sådan en fætter, som desværre er af hylden for tiden, da den ene kanal vist er stået af. Det må jeg ha' Aqrannes til at ordne ved lejlighed.

Den (i alt fald min urestaurerede version) er lysere i lyden end f.eks. min (også urestraurerede) AU-9500 fra ca. 1972 (, som jeg bedre kan lide), men det ligger vel i kortene at sådanne top of the line forstærkere fra slut 70erne er lysere i lyden end lignende grej fra begyndelsen af årtiet; man var kommet væk fra rørlyden (og dens - analytiske - begrænsninger) og fristedes af det lyse i lyden,"toppen", som "solid state" - umiddelbart - kunne klare bedre.

At der er forskel i lydniveauet på phono vs. tuner/aux/etc. kender jeg godt, men mon ikke forklaringen med at volumenknappen er lineær, er en god forklaring på, hvorfor det står særligt ud på netop denne forstærker?

En mægtig forstærker er det under alle omstændigheder, men den skal jo også passe til det øvrige grej, som man fascineres af ellers kan det være det samme.

PQR


tak, det snæver det lidt ind, eller giver mig en ide om hvodan sådan en AU 9900 skal lyde. Den lyse generer ikke, jeg har et sæt Scandyna A 30-X som alligevel er til den mørke side imho, så pt. komplimentere de hinnanden, men som der er nævnt nogle steder kan det også indikere at der er nogle lytter som skal skiftes. Jeg prøver mig forsigtigt frem at få en god ven som har spandevis af erfaring til at kigge på Phono trinnet og de store hovedlytter
Det giver også fin mening i min verden knap så oplyste verden mht rør vs. solid state.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Frusteret Sansui AU 9900 ejer søger råd

Indlægaf Anderscastle » tirs 18. okt 2016 08:22

spuncut skrev:Vores perception af lydstryke er indrettet således at vi nærmest kun lige kan opfatte en fordobling eller en halvering af effekten afgivet som lyd i en højtaler. For at vi skal kunne føle en sammenhæng når der skrues på volumen skal udgangssignalet fra potentiometret fordobles for et bestemt antal graders drejning på potentiometerakslen denne type potentiometer kaldes logaritmisk. Med et linært potentiometer vil du opleve det som om der ikke rigtigt sker noget i forhold til det antal grader du drejer.
Potentiometret virker som en dæmper og ikke som en begrænser, hvilket vil sige at selvom du skruer ned for din musik så ændres der ikke ved dynamikken (forskellen på højeste til laveste percepterede lydtryk), hvilket vil sige at hvis indgangssignalet er højt nok så vil udgangseffekten alligevel kunne antage forstærkerens maximale effekt, inden for visse grænser forstås, men i princippet. Du har altså på ingen måde begrænset effekten til det halve hvis volumen står på halv.
Håber at det gav mening ;)
MVH Henning


Tak Henning. Det giver fin mening. :p
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster