Marantz 104 tuner hjælp

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Buller » man 19. dec 2016 16:13

Jeg har købt en Marantz 104 tuner, som partner til min Marantz 1070 forstærker.
Jeg gjorde sælger opmærksom på, at hvis den var 100% i teknisk form ville jeg gerne købe den.
Det viser sig nu at det er svært at indstille stationerne på den, der mangler en pære i skalaen, og pærer for FM og stereo.
m1.jpg

Jeg har bestilt et sæt pære, og har i den forbindelse et ?
Jeg har fundet ud af, at fuse skalapærene sidder på printet mærket med A
Sidder de øvrige pære jeg skal skifte på printet mærket B?
m2.jpg

Jeg vil i første omgang prøve at rense drejekondensatoren, ved først at blæse den med noget luft.
Dernæst prøve med en dråbe WD40, som omtalt et andet sted her på siden.
Men hvor er det jeg skal lægge den lille dråbe?
m3.jpg


Håber på jeres hjælp :roll:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf tctla » man 19. dec 2016 16:23

Lidt info om drejekondensatoren, klik på vedhæftede billede og forstør.

Du vil høre knas i lyden, når du stiller ind på stationen, hvis drejekondensatoren trænger til smørelse.
Ved svage eller helt manglende stationer, har du en fejl i tuner eller mellem-frekvens.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf ferr31 » man 19. dec 2016 17:07

Hej du kan også se det her, men det er måske den omtale du hentyder til

viewtopic.php?f=565&t=1132&p=9358&hilit=persille+hakker#p9358
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Buller » man 19. dec 2016 19:39

tctla skrev:Lidt info om drejekondensatoren, klik på vedhæftede billede og forstør.

Du vil høre knas i lyden, når du stiller ind på stationen, hvis drejekondensatoren trænger til smørelse.
Ved svage eller helt manglende stationer, har du en fejl i tuner eller mellem-frekvens.

Det er som om at når jeg nærmer mig en station, kan jeg ikke få et klart signal. Lyden bliver meget høj, så lav og det er umuligt at stille "skarpt".
Jeg må på apoteket i morgen og købe en sprøjte og kanyle og prøve at se om det hjælper.
Tak for info :cool1:
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Buller » man 19. dec 2016 19:40

ferr31 skrev:Hej du kan også se det her, men det er måske den omtale du hentyder til

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... kker#p9358

Præcis :thumbsup:
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. dec 2016 21:01

Skru dæklet "A" forsigtigt af - afmontér de gamle pærer (alle) - montér nye 8V 200mA- pærer. omstil apparatet til 240v's-drift, hvis muligt. Så er lamperne ordnet. Du bør ikke montere 8V 300mA (0,3A) idet de varmer for meget og lampehuset kan risikere at blive deformt af varmen. Dette er grunden til, at du bør omskifte tunerens drift til 240V - så kører det hele en smule køligere - og lampehuset holder bedre.

Altså omstil til 240V
skift lamper til 8V 200mA

Rensningen af tuneren ("persillehakkeren") er der allerede på smukkeste vis gjort rede for.

Dejlig lille tuner!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Buller » tirs 20. dec 2016 21:32

Jeg har bestilt dette sæt lamper.
http://www.ebay.de/itm/Marantz-Lampen-l ... 1589180008?
Jeg håber, at det er de rigtige for i servicemanualen står der 8V 40mA

Har jeg ret i, at jeg skal skue printet af ved "B" for at komme til lamperen Stereo, FM og AM?

Omstilling til 240V: Tjæk (det var gjort)
Persillehakkeren renset: Tjæk (det hjalp gevaldigt)
Da apotekeren sagde 10 kr for kanyle og 20 kr for sprøjte og jeg kun kunne købe dem i poser a 10 stk, var jeg ved at få tungen galt i halsen. Det viste sig heldigvis at priserne var for 10 stk

Sættet (1070 & 104) passer fint i kontoren sammen med et sæt Dali 2A højtalere.

Forstærkeren 1070 har noget nøddefolie på kabinettet, som ikke er så pænt. Er det til at få af?
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. dec 2016 21:44

Vi taler om to (4) forskellgie lampetyper til denne tuner:

skalalamperne (fuselamps) = 8V 200mA
funktionsindikatorer (8V 40mA)
lampe til skalapind (husker jeg ikke værdierne på) - men den i sættet er nok ok.
lampe til stereoindikator (husker ikke værdien, men kan nok finde ud af det...)

For skalalamper afmonter "A" - og skift

for funktionslamper: Afmonter "B" - her skal udloddes de gamle bi-pins og i-loddes nye pærer med lidt varme idet man kan risikere, at printbanen løfter sig. ud med de gamle og i med de nye - arbejd med nænsom hånd. Du løsner de to skruer, som kan ses på billedet.

for skalapind-lampe (skalapind) - åbn forsigtigt lampehuset (sort), som sidder i bag-forlængelse af skalapinden - skift og lod de to ledere ned på de rigtige steder (2) på print nede i tuneren. De gamle snore sidder der jo allerede, så det er let at se hvor.

Lampen i metret ser jo fin ud - lad den sidde.

Lamperne, som du har bestilt - er uden specifikationer - hvilket klart tyder på, at fuselamps er minimum på 8V 0,25A (250mA). Dem KAN du bruge, hvis du ikke er krakilsk. Er de 8V 0,3A (300mA), ville jeg ikke bruge dem.

Sjusket sælger, der ikke oplyser andet end, at de "passer til 104" - not my cup of tea.

"Forstærkeren 1070 har noget nøddefolie på kabinettet, som ikke er så pænt. Er det til at få af?"

nej - jeg ville ikke tage det af, det bliver den bestemt ikke kønnere af :QQS: - har aldrig prøvet og tror, at det er svært. bare ærgerligt, hvis det er hærget. Man kan jo købe trækabinetter, der passer til, men de er dyre - rigtig dyre.

1070 + 104 er en kæk combo. 1070 er en rigtig fed forstærker - lille, men med muskler og vellyd. :thumbsup:

Rettelse: Der er tale om 4 forskellige lampetyper. Der er jo også stereo-indikatoren, den bør trække mnidre strøm end funktionslamperne, da Stereo-dekoderen HA-1156? - kan futte af, hvis lampen relaterende til den trækker for meget. Er det nævnt i SM? (dette ER rettet i min indledning ovenfor)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Buller » tirs 20. dec 2016 23:11

Jeg vil tjække dataene på lamperne når de kommer, for jeg går ud fra, at det står på dem.

Jeg må nok leve med kabinettet som det er. Et trækabinet er jo dyrere end forstærkeren.

1000 tak for de udførlige vejledninger.
Dette sted er, som sædvanlig, fyldt med kompetente vejledere, der gerne øser ud at deres viden. En fornøjelse.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf tctla » tirs 20. dec 2016 23:13

Buller skrev:Det er som om at når jeg nærmer mig en station, kan jeg ikke få et klart signal. Lyden bliver meget høj, så lav og det er umuligt at stille "skarpt".
Jeg må på apoteket i morgen og købe en sprøjte og kanyle og prøve at se om det hjælper.
Tak for info :cool1:


Det lyder som om, du har en fejl i FM-detektoren.
Kig på diagrammet, jeg har vedhæftet.
Klik på det og forstør.
Først skifter du elektrolyt-kondensatoren og håber, det er nok.
Det er lidt med livet som indsats, hvis du bare ukritisk begynder, at trimme L106.
Dog, hvis du opmærker kernens originale position, kan du dreje den forsigtig +/-45 grader og se, om det gør en forskel.
Med tuneren tændt, er det nemt at høre, om det gør.
Hvis det kun forværrer problemet, stiller du kernen tilbage til den originale indstilling du opmærkede, og ingen skade er sket.
Selvfølgelig har du så en fejl, der må findes, men det kan blive svært uden, at have tuneren i hånden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. dec 2016 23:20

tctla:

Buller skriver, at det hjalp gevaldigt med en behandling med WD40 i drejekondensatoren (som beskrevet). Mon ikke operationen med dette er lykkedes? Som newbee/ufaglært tror jeg ikke, at jeg ville eksperimentere ret meget med at dreje i kernerne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf tctla » tirs 20. dec 2016 23:31

Fredmarantz skrev:tctla:

Buller skriver, at det hjalp gevaldigt med en behandling med WD40 i drejekondensatoren (som beskrevet). Mon ikke operationen med dette er lykkedes? Som newbee/ufaglært tror jeg ikke, at jeg ville eksperimentere ret meget med at dreje i kernerne.

Vh
Freddy



Som jeg skrev: "Med livet som indsats " ...tunerens, altså ;)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. dec 2016 23:33

:cool1: ok- den fangede langsomme jeg så ikke ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf Buller » tirs 20. dec 2016 23:57

Jeg vil ikke påstå at jeg er 100% tilfreds efter WD40-kuren, men det hjalp gevaldigt.
Nu venter jeg med at gøre yderligere indtil jeg har fået skiftet lamperne og ser hvordan det går.
Jeg er ikke modig nok til at gå i gang med udskiftning af kondensator og pille ved kernerne. Der tror jeg der skal en fagmand til.
Nu kan jeg se at du tctla bor i Aars og der er jo ikke så langt fra Nørresundby til Aars ;)
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Marantz 104 tuner hjælp

Indlægaf tctla » ons 21. dec 2016 01:03

Buller skrev:Nu kan jeg se at du tctla bor i Aars og der er jo ikke så langt fra Nørresundby til Aars ;)


Ha, jeg er lige kommet hjem her til aften, efter et kundebesøg på Sundsholmen i Nr.Sundby, så Ja, jeg kender stedet :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster